طرز تهیه 3 نوع نعنا داغ خوشرنگ و مجلسی

طرز تهیه 3 نوع نعنا داغ خوشرنگ و مجلسی


منبع: دلگرم

105

1400/4/5

14:12


طرز تهیه 3 نوع نعنا داغ خوشرنگ و مجلسی

طرز تهیه نعنا داغ

نعنا داغ یکی از چاشنی‌هایی است که در تهیه غذا‌های ایرانی و مخصوصا انواع آش جایگاه خاصی دارد. این طعم دهنده‌ی خوشمزه معمولا به همراه کشک، پیاز داغ و سیر داغ برای تزیین آش‌های پرطرفداری مانند آش رشته، آش قلمکار، آش دندونی، آش دوغ و غذا‌های خوشمزه‌ای مانند پوره سیب زمینی، حلم بادمجان، عدسی و ... مورد استفاده قرار می‌گیرد.

تهیه نعنا داغ این طعم دهنده عالی، بسیار ساده است و با حداقل مواد ممکن درست می‌شود. برای درست کردن نعنا داغ به نعنا خشک و روغن نیاز دارید و برای اینکه رنگ سبز خوشرنگ تری پیدا کند، می‌توانید مقداری زردچوبه به آن اضافه کنید. نکته مهم در تهیه نعنا داغ این است که روغن نباید زیاد حرارت ببیند و پس از اضافه کردن نعنا به روغن، باید بلافاصله از روی حرارت برداشته شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث تلخ شدن، تیره شدن و بدبو شدن نعنا می‌گردد.

تهیه نعنا داغ

طرز تهیه نعنا خشک

نعناع باید قبل از ذخیره کردن، به طور کامل خشک شود. نعناع، چون رطوبت زیادی دارد باید سریعا خشک شود وگرنه کپک می‌زند.

از بهترین روش‌های خشک کردن نعناع به صورتی که سبزی برگ‌های آن حفظ شود، آویزان کردن نعناع است.

در این روش ۵ تا ۷ نعناع با ساقه اش را کنار هم قرار دهید و از قسمت انتهای ساقه به وسیله کش یا نخ، آن‌ها به همدیگر ببندید تا یک دسته نعناع به دست آید. یک ساقه نعناع را تکی و جداگانه آویزان نکنید، زیرا برگ‌ها خشک و خرد شده و به زمین می‌ریزد.

در اتاق مناسبی که شرایط آن در زیر آمده است، یک بند یا طناب در طول اتاق ببندید.

بعد از این که تمام نعناع‌ ها را دسته بندی کردید، با گیره لباس یا طناب یا نخ محکم به بندی که در اتاق نصب کرده اید متصل کنید.

حتماً بخوانید:

۲ روش آسان جهت خشک کردن نعنا در خانه + عکس

۲ روش آسان جهت خشک کردن نعنا در خانه + عکس

طرز تهیه نعنا خشک خانگی | يكی از راه های نگهداری سبزی ها خشک كردن آنها است از قديم به دليل در اختيار نبودن فريزر از اين راه برای نگهداری طولانی مدت…

مواد لازم برای تهیه نعنا داغ

  • پودر نعنا خشک : 1/2 پیمانه
  • روغن : 1 پیمانه
  • زردچوبه : 1/2 قاشق چایخوری

1. طرز تهیه نعنا داغ سبز و خوشرنگ

مقداری روغن را در یک شیرجوش دسته دار ریخته و روی حرارت قرار دهید تا روغن داغ شود، البته روغن نباید خیلی داغ شود؛ زیرا حرارت زیاد باعث سوختن نعنا و تلخ شدن آن می‌شود.

بعد از اینکه روغن داغ شد، کمی زردچوبه به آن اضافه کنید، بلافاصله پودر نعنا خشک را در آن ریخته و فوری از روی حرارت بردارید و بچرخانید (علت انتخاب ظرف دسته دار همین است که به راحتی بتوانید نعنا را در روغن چرخانید).

می‌توانید به نسبت مساوی از پونه کوهی و نعنا خشک به روغن اضافه کنید، تا نعنا داغی با عطر و بوی عالی داشته باشید.

طرز تهیه نعنا داغ

2. طرز تهیه نعنا داغ با سیر

برای تهیه نعنا داغ خوش مزه و خوش عطر نیاز به مقداری سیر دارید .

برای تهیه نعنا داغ با سیر دارای نکاتی است که باید برای نسوختن نعنا و سیر رعایت شود .

  1. در ابتدا مقداری کره را درون ماهیتابه قرار داده .
  2. بعد از ذوب شدن کره، نعنا را به آن اضافه کرده .
  3. در انتها مقداری سیر رنده یا له شده را به آن اضافه میکنیم .

طرز تهیه نعنا داغ

3. طرز تهیه نعنا داغ مجلسی

برای اینکه یک نعنا داغ مجلسی و خوشمزه داشته باشید ابتدا مقداری روغن را در در یک ظرف قرار دهید و اجازه دهید روغن داغ شود اما داغی بیش از حد نیز خوب نیست چون همانطور که گفته شد حرارت زیاد باعث تلخ شدن نعنا می شود.بعد از این که نعنا داغ شد مقدار کمی زردچوبه به آن اضافه کنید وسپس نعنای خشک را به روغن و زردچوبه اضافه کنید و بلافاصله از روی شعله بردارید.سپس می توانید روی آش را با آن تزیین کنید.

طرز تهیه نعنا داغ مجلسی

نکته :

نعناع با تمام فوایدی که دارد، اگر زیاد مصرف شود سیستم گوارشی را تحریک می کند.لذا اگر شما روزی دو تا سه فنجان دم کرده نعنا می نوشید، بهتر است بعد از دو هفته نوشیدن، چند روزی مصرف آن را قطع کرده و دوباره شروع کنید.

اگر نعناع به مقدار زیاد مصرف شود، فشار خون را بالا برده و موجب حالت تهوع، استفراغ و درد معده می شود و حرکات دودی معده را از بین می برد.

نعناع را نباید به مقدار زیاد به کودکان و نوزادان خوراند، زیرا روی حرکات تنفسی و قلب اثر می گذارد و ممکن است خطرناک باشد.

افرادی که دارای سابقه سقط جنین هستند در دوران بارداری از مصرف نعنا باید اجتناب ورزید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو