گل آزالیای ساحلی و نحوه پرورش و نگهداری این گیاه

گل آزالیای ساحلی و نحوه پرورش و نگهداری این گیاه


منبع: آرگا

111

1400/4/5

14:16


توجه داشته باشید که گل آزالیای ساحلی از دسته گیاهان زیبا و بوته ای است که در این مقاله سعی داریم به بیان اصول کاشت، پرورش و نگهداری از این گیاه بپردازیم با ما همراه باشید.

توجه داشته باشید که گل آزالیای ساحلی در واقع از دسته گیاهان بوته و برگریز محسوب می شود که امروزه به دلیل اصول کشت و پرورش راحتی که دارد مورد توجه بسیاری از علاقه مندان به گل و گیاه قرار گرفته است.

آشنایی با گل آزالیای ساحلی

بهتر است بدانید که آزالیا در واقع از دسته گیاهان بوته و جزو خانواده روداندرون ها محسوب می شود که همیشه سبز و خزان دار بوده و در وارته های مختلفی دیده می شود. این گیاه عمدتا در خاک های اسیدی ۴.۵.۶ و غنی از مواد آلی به همراه زهکشی مناسب رشد خواهد کرد. توجه داشته باشید که آزالیا در طی فصل هایی که هوای نامساعدی دارند بیشتر گلبرگ های خود را چه ساده و چه مضاعف با رنگ های تند و با طراوت را به نمایش خواهد گذاشت. امروزه حدود ۵۰ نوع آزالیای هندی وجود دارد که گل دادن آن ها از مردادماه در گونه های پیشرس مانند آزالیای پتریک و تا اردیبهشت ماه در مورد دیرگل ها مانند آزالیای هگس و آزالیای ویولاسه آ و آزالیا ارنست تیه رز ادامه می یاید. جالب است بدانید که آزالیاهای گلخانه ای عمدتا از گونه آزالیای سیستمی که زادگاهشان ناحیه سی چوآن در چین مرکزی است گرفته شده است و از این گونه هنوز امکان به دست آوردن واریته های جدید با رنگ های تازه وجود خواهد داشت. امروزه مشاهده شده که از یک گونه با رنگ قرمز ناگهان شاخه ای جدید با گل های سفید یا قرمز که پایه یک واریته جدید می تواند باشد به وجود آمده است. این گونه جهش ها چه شاخه ای و چه ریشه ای باعث شده اند تا طی پنجاه سال تنها از گونه آزالیا ورداینه انا قریب به ۳۰ واریته مختلف به دست بیاید.

خصوصیات گل آزالیای ساحلی

دستورالعمل کاشت و تکثیر:

به طور کلی برای کاشت و تکثیر این گیاه زیبا می توانید در اواخر فصل بهار تا اواسط فصل تابستان با استفاده از یک چاقوی بسیار تیز از ساقه های نیمه خشبی قلمه های ساقه ای یا انتهایی را تهیه نمایید.

توصیه می شود که قلمه ها را درون هورمون ریشه زایی فرو ببرید تا روند جوانه زنی آن سریعا انجام شود. سپس بستری حاوی کمپوست مخصوص بذر آماده کرده و قلمه ها را درون آن کشت نمایید.

لازم است تا خاک گلدان را کمی مرطوب نمایید و برای اینکه قلمه های شما آب موجود در بافت های خود را از دست ندهند می توانید روی آن را با کیسه پلاستیکی شفاف به خوبی بپوشانید و گلدان حاوی قلمه ها را در محیطی با درجه حرارت ۱۶ درجه سانتی گراد و نور کافی قرار دهید.

دقت داشته باشید از اوایل پاییز که دوره استراحت گیاه آغاز می شود و جوانه ها به وجود می آیند بایستی میزان و دفعات آبیاری را متعادل نمایید، همچنین کوددهی را متوقف کنید و درجه حرارت محیط را در حدود ۱۰ درجه سانتی گراد نگه دارید.

به طور کلی روند بایستی تا آغاز گلدهی یعنی اوایل فصل بهار ادامه پیدا کند که در نهایت گیاهی شاداب و سرحال خواهید داشت.

دستورالعمل کاشت گیاه آزالیا

شرایط مورد نیاز برای پرورش گل آزالیا:

توجه داشته باشید که گیاه آزالیا نیز مانند تمامی گلهای آپارتمانی دیگر برای رشد نیاز به شرایطی دارد که شما بایستی آن را فراهم نمایید و به همین منظور در ادامه به بیان برخی از شرایط لازم برای نگهداری از گل آزالیا پرداخته ایم:

آبیاری منظم:

معمولا خاک گلدان آزالیا باید همیشه مرطوب باشد و تنها تا زمانی اقدام به آبیاری کنید که خاک بستر کاملا خیس شده و آب اضافی آن از ته گلدان خارج و سپس از زیر گلدانی خارج شود. وقتی که خاک گلدان به خوبی خشک شد گل آزالیا پژمره می شود و آب آبیاری را جذب نمی کند و به همین خاطر آب بدون اینکه جذب خاک شود از کناره های گلدان خارج خواهد شد. در این مواد توصیه می شود گلدان را در ظرفی بزرگ حاوی آب قرار دهید تا آزالیا مقدار آب مورد نیاز خود را از کف گلدان جذب کند و پس از گذشت مدت زمان ۳۰ دقیقه گلدان را از آب بیرون کشیده تا آب اضافی جذب شده از آن خارج گردد.

شرایط لازم برای بستر گیاه آزالیا

خاک و کوددهی:

بهتر است که در فصل بهار و پس از گذشت دوره گلدهی گیاه خاک گلدان آزالیا را تعویض نمایید. البته که برای تعویض گلدان نباید گلدان انتخابی خیلی بزرگ باشد و تنها ۴ سانتی متر بزرگتر از گلدان قبلی کافی خواهد بود. روی سوراخ های ته گلدان را می توانید با پوسته برنج و یا هر ماده ای که زهکشی و خروج آب اضافی را تسهیل نماید استفاده نمایید. از یاد نبرید که ساختار خاک آزالیا می بایست پیت ماس ترکیب با پرلیت یا پوسته برنج و یا تفله چای باشد. در مورد تغذیه گیاه آزالیا نیز می توان گفت که از کود های کاملی که در فروشگاه های کشاورزی عرضه می شود می توانید برای تقویت آزالیا بر اساس دستور توصیه شده یعنی هر ۲۰ روز یک مرتبه استفاده نمایید.

نور و دما:

به صراحت می توان گفت که گل آزالیای ساحلی به شدت نوردوست است و بایستی آن را پس از گلدهی در هوای آزاد یعنی در مکانی دارای حداقل ۴ الی ۵ ساعت نور مستقیم آفتاب قرار دهید. در مقابل نیز آزالیا نسبت به سرما حساسیتی نشان نمی دهد و تا دمای صفر درجه سانتی گراد را به خوبی تحمل خواهد کرد.

آفات و بیماری های رایج در گیاه آزالیا

آفات و بیماری ها:

چنانچه در طول رویش گل آزالیای ساحلی حلقه های سفید رنگی روی برگ ها مشاهده کردید با یک سم حشره کش نفوذی هفته ای یک رتبه سم پاشی نمایید تا علائم آن به خوبی برطرف شود و دقت کنید که سم روی گل ها نریزد. همچنین برگ های زرد و آغشته به تار عنکبوت را نیز می توانید هر دو هفته یک مرتبه با استفاده از سم کنه کش سمپاشی نمایید. معمولا تامین رطوبت در کاهش کنه ریز قرمز موثر است و نور کم محیط یا کلسیم بیش از حد خاک می تواند برگ ها را به شدت کمرنگ کند. توصیه  می شود که گیاهتان را به محل پرنور تری ببرید و با آب باران و یا آب حاصله از ذوب برفک یخچال ابیاری نممایید تا علائم به صورت کالم برطرف شوند. چنانچه غنچه های گیاه باز نشوند می توان فهمید که آبیاری بیش از حد بوده و یاهوای گرم عامل آن است. جالب است بدنید که برگ های جدید معمولا در اثر کمبود مواد غذایی ریز باقی می مانند و در نهایت باعث عدم گلدهی خواهند شد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو