ذبیح الله خداییان رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در نشست خبری عصر امروز خود ضمن عرض تبریک به مناسبت هفته قوه قضائیه اظهار کرد: به اصحاب رسانه درگذشت دو تن‌ از خبرنگاران محترم را تسلیت عرض می‌کنم.

وی با بیان اینکه سازمان ثبت اسناد و املاک کشور یکی از سازمان‌های تاثیر گذار در ایران است گفت: در سال گذشته بیش از ۱۰۵ میلیون خدمت ارائه کردیم که بیش از ۹۹ درصد آن‌ها بصورت الکترونیکی بود و مجموع خدماتی که همکارانمان ارائه دادند با وجود شرایط کرونایی که منجر به فوت برخی از همکاران ما شد رشد ۳۰ درصدی داشته است.

خداییان درباره طرح کاداستر بیان کرد: کاداستر طرح ملی است که در صورت اجرای کامل، زمینه سوء استفاده چه در دستگاه‌های دولتی و چه در خارج از آن از بین می‌رود در طول یکسال گذشته حدود ۵۳ میلیون از اراضی کشور ضمن تثبیت دارای سند مالکیت شدند و عملکرد همکارانمان در سال گذشته ۵ برابر چهار دهه گذشته بوده است و فقط در یک سال گذشته ۵۳ میلیون هکتار دارای سند کاداستر شدند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور ادامه داد: غریب به ۳ برابر چهار دهه گذشته اراضی دولتی تثبیت شدند سال گذشته قراردادی منعقد کردیم که در طول یکسال عکس برداری هوایی از اراضی کشور صورت گیرد.

وی با بیان اینکه حدود ۴۰ دستگاه ایستگاه ثابت ماهواره‌ای خریداری کردند گفت: این دستگاه‌ها برای پوشش کل اراضی کشور است و ۴۱ هزار سند مالکیت برای منابع طبیعی صادر کردیم و رشد ۷ درصدی داشته است.

خداییان افزود: ۱۱۲ هزار سند برای وزارت خانه‌ها صادر شده است و ۱۴۳ درصد رشد داشته است همچنین برای موسسات و نهادهای دولتی ۲۱ هزار سند صادر شده، برای اراضی موقوفه ۲۰ هزار سند صادر شده که با رشد ۳۲ درصدی مواجه بوده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در اراضی کشاورزی ۴۲ هزار سند صادر شده است.

وی با بیان اینکه اجرای اسناد بر عهده سازمان ثبت اسناد است بیان کرد: در سال حدود ۷۰۳ هزار پرونده اجرایی مختومه شد که نسبت به سال گذشته ۴ و نیم برابر رشد داشته است همچنین ۴۰۰ هزار پرونده کاسته شدند.

خداییان گفت: ۳۰ هزار میلیارد تومان در طول یکسال گذشته توسط واحدهای ثبت وصول شدند در سال گذشته تمام فرایندهای پرونده‌های اجرایی بصورت الکترونیکی شدند و دیگر نیازی به حضور مردم به واحدهای ثبتی نیست.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور با اشاره به مالکیت معنوی گفت: سال گذشته ۳ هزار و ۵۰۰ اختراع ثبت شد همچنین بیش از هزار اظهار نامه الکترونیک صادر شد و حدود ۱۹ هزار اظهار نامه طرح صنعتی به ثبت رسید سال گذشته حدود ۴ هزار و ۵۰۰ پرونده مورد اعتراض طرح صنعتی مورد رسیدگی قرار گرفتند و با رشد ۸۷۸ درصدی مواجه بودند.

وی تصریح کرد: رتبه ۴ جهان در ثبت علامت تجاری متعلق به ایران است.

خداییان با اشاره به سردفتران گفت: حدود ۹۶۰ مجوز دفترخانه را صادر کردیم و در دفاتر اسناد رسمی ۲۱ میلیون سند رسمی صادر شده است و در بخش ثبت شرکت‌ها حدود ۸۰ هزار شرکت ثبت شده است.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور تصریح کرد: در بخش بازرسی‌های سازمان ۶۰ هزار بازرسی صورت گرفت و رشد ۳۷ درصدی داشته است همچنین ۵ هزار بازرسی از واحدهای ثبتی صورت گرفته است.

وی اظهار کرد: سال گذشته ۱۹ پروژه ساختمانی را افتتاح کردیم و بیش از ۷۰ پروژه ساختمانی در دست احداث است.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره آخرین آمار ممنوع الخروجی در سازمان ثبت اسناد رسمی بیان کرد: افرادی که در واحد اجرای سازمان ثبت تشکیل پرونده می‌دهند می‌توانند تقاضای ممنوع الخروجی فرد را داشته باشند از ابتدای سال ۹۹ تا کنون حدود ۲۰ هزار نفر ممنوع الخروج شدند و ۲۴ هزار نفر رفع ممنوع الخروج شدند.

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوالی درباره آخرین وضعیت برگ سبز خودرو بیان کرد: نظر بنده همان نظر رئیس وقت قوه قضاییه است و او بخشنامه‌ای صادر کرد که آن برای ما لازم الاتباع است و طبق آن برگ سبزی که نیروی انتظامی به عنوان سند مالکیت صادر کند سند رسمی محسوب نمی‌شود.

وی ادامه داد: در قانون مشخص شده سند رسمی، سندی است که در سازمان ثبت یا دفاتر اسناد رسمی به موجب قانون تنظیم شده است و سوال است که آیا نیروی انتظامی مرجع صلاحیت دار برای نقل و انتقال خودرو است؟ در قانون آمده که نقل و انتقال خودرو باید در دفاتر اسناد رسمی صورت گیرد برگ سبز خودرو نیروی انتظامی در حدودی مانند تعویض پلاک خودرو رسمیت دارد.

وی گفت: دقت کنید برگ سبز سند رسمی است، اما سند مالکیت رسمی نیست؛ برخی از افراد هستند که در ماه ۲۰ تا ۳۰ مورد نقل و انتقال انجام می‌دهند این افراد وقتی به دفاتر مراجعه نمی‌کنند صدها میلیارد تومان ضرر به بیت‌المال زده می‌شود چراکه با برگ سبز نیازی نیست مالیات پرداخت کنند و دلال‌ها به دفاتر اسناد رسمی مراجعه نمی‌کنند و فرار مالیاتی دارند.

تیمی مخصوص درحال پیگیری وضعیت اراضی استلک پردیس

رئیس سازمان ثبت اسناد و املاک کشور در پاسخ به سوال باشگاه خبرنگاران جوان درباره آخرین وضعیت پرونده اراضی استلک در پردیس و صحت وسقم اسناد این منطقه و اینکه آیا این اراضی جزو اراضی ملی هستند یا خیر گفت:در سفری که به پردیس داشتیم یکسری تعاونی‌ها و ساختمان‌های مسکن مهر مشکلات ثبتی داشتند در همین راستا من کارگروهی را مامور کردم تا مشکلات را پیگیری کنند و منتظر نتیجه آن هستیم.

وی در پاسخ به سوال دیگر باشگاه خبرنگاران جوان درباره سندی که به نام تالاب‌ها می‌خورد گفت: حفاظت از تالاب برعهده وزارت نیرو است و اگر سندی صادر شود به نام نظام جمهوری اسلامی ایران است یعنی تمام این اسناد به نام کشور است و سند آن در خزانه نگهداری می‌شود و باید خود دولت اختلافات را رفع کند تا رویه‌ای واحد داشته باشیم.

خدائیان در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه در راستای انحصار زدایی در اعطای مجوز دفاتر اسناد رسمی که در سند تحول هم اشاره شده است، چه اقداماتی انجام گرفته گفت: همانطور که در سند تحول هم به آن اشاره شده است ما بر اساس نیاز اقدام به برگزاری آزمون و اعطای مجوز می‌کنیم و دیگر مثل سابق نیازمند طی کردن یک بازه زمانی خاص نیست، تلاش داریم تا امسال آزمون سردفتری را برگزار کنیم.

خداییان در پاسخ به سوالی درباره آمار ازدواج و طلاق‌ها بیان کرد: ازدواج‌های ثبت شده در سال نود و هشت ۵۴۱ هزار و ۶۰۴ مورد و در سال گذشته ۵۶۲ هزار ۹۰۲ مورد بوده که ۴ درصد رشد داشته است همچنین طلاق در سال نود و هشت ۱۷۹ هزار و ۳۱۲ مورد و در سال گذشته ۱۸۷ هزار و ۳۳ واقعه طلاق داشته ایم که رشد ۴ درصدی داشته است.