طرز تهیه دمی ماش غذای اصیل و لذیذ ایرانی

طرز تهیه دمی ماش غذای اصیل و لذیذ ایرانی


منبع: آرگا

106

1400/4/6

08:11


اگر در رژیم غذای خود به دنبال موادی هستید که سرشار از کلسیم و آهن است ماش بهترین گزینه می باشد. از این رو طرز تهیه دمی ماش را آموزش می دهیم که پخت آن بسیار آسان می باشد.

دمی ماش غذای لذیذ و بسیار مقوی است که روش های پخت متفاوتی دارد. طرز تهیه دمی ماش ممکن است هم با گوشت باشد و هم بدون گوشت و هر فردی بسته به سلیقه ی غذایی خود آن را به روش های خاصی درست می کند.

طرز تهیه دمی ماش خوشمزه

طرز تهیه دمی ماش بدون گوشت

یکی از پر خواص ترین حبوبات ها ماش می باشد. فیبر موجود در ماش به کاهش کلسترول خون کمک می کند. این ماده غذایی با داشتن آهن برای کم خونی بسیار موثر است. همچنین قند کم این حبوبات باعث می شود تا دمی ماش غذایی مناسب برای افراد دیابتی باشد. برای پختن دمی ماش برای ۲ الی ۴ نفر به مواد زیر نیاز داریم.

مواد لازم:

  • پیاز متوسط: ۱ عدد
  • برنج: ۲ پیمانه
  • آب: ۴ پیمانه
  • روغن: به مقدار مورد نیاز
  • نمک: به مقدار لازم
  • زرد چوبه: به مقدار مورد نیاز

طرز تهیه دمی ماش بدون گوشت

دستور پخت:

برای پختن این غذا در ابتدا ماش ها را تمیز کنید و آن ها را به خوبی بشویید. پیاز را خرد کرده و در روغن آن را سرخ کنید. زردچوبه را پیازها اضافه کنید و با آن تفت دهید.

پیازهای سرخ شده را داخل قابلمه بریزید و سپس ماش را به آن اضافه کنید. یک پیمانه آب روی آن ها بریزید و منتظر بمانید آب جوش بیاید. پس از اینکه آب جوش آمد درب قابلمه را ببندید. زیر شعله ی گاز را کم کنید و صبر کنید ماش کمی پخته شود. توجه کنید که ماش ها نباید کاملا له شوند.

در این مرحله برنجی که قبلا شسته اید را اضافه کنید. ۳ پیمانه آب روی آن ها بریزید و سپس نمک را نیز اضافه کنید.

بعد از اینکه آب جوشید در قابلمه را بگذارید تا آب کم شود و برنج به حالت نیمه پز در بیاید. بعد از ۱۵ دقیقه به آن سر بزنید و آن را کمی هم بزنید. دقت کنید اگر زیاد آن را زیر و رو کنید برنج شما له می شود.

در این مرحله پس از خشک شدن آب برنج درب قابلمه را با دمکش بپوشانید و آن را دم کنید.

آموزش تهیه دمی ماش با گوشت

این غذای عالی ایرانی را می توانید همچون دمی لخلاخ، دمی باقالی و یا دمی گوجه با دستور دیگری نیز تهیه کنید و از گوشت چرخ کرده در پخت آن استفاده نمایید. برای طبخ دمی ماش با گوشت مواد غذایی زیر نیاز است.

مواد لازم:

  • برنج: ۴ پیمانه
  • ماش: ۲ پیمانه
  • پیاز: ۱ عدد متوسط
  • گوشت چرخی : ۱۵۰ گرم
  • روغن مایع: به مقدار کافی
  • فلفل: به مقدار دلخواه
  • زردچوبه: ۱ قاشق چای خوری
  • نمک: به مقدار لازم
  • رب گوجه فرنگی: ۱ قاشق غذا خوری

طرز تهیه دمی ماش ب گوشت

دستور پخت:

در ابتدا برنج را در آب و نمک به مدت دو یا سه ساعت خیس کنید. دقت داشته باشید آب به اندازه ی یک بند انگشت روی سطح برنج را بگیرد.

ماش های پاک کرده را بشویید و داخل قابلمه ای بریزید و سپس به آن سه پیمانه آب اضافه کنید. صبر کنید تا آب بجوشد. پس از جوشیدن آب مقداری نمک بریزید و با حرارت کم منتظر باشید تا ماش پخته شود.

در این مرحله از طرز تهیه دمی ماش باید برنج را در آبکش بریزید آن را بشویید. در قابلمه ای چهار پیمانه آب بریزید. مقداری روغن و نمک به آن اضافه کنید و بگذارید جوش بیاید. آب که جوشید برنج را داخل قابلمه بریزید و تا ۱۰ دقیقه منتظر بمانید که نیم پز شود.

برنج را آبکش کنید و با آب سرد آن را بشویید. قابلمه را شسته و روی شعله قرا دهید تا آب درون آن خشک شود. کف قابلمه را روغن بریزد زمانی که روغن داغ شد از سیب زمینی یا نان برای ته دیگ آن استفاده کنید.

در این مرحله کمی از برنج خود را درون قابلمه بریزید و سپس یک لایه ماش به آن اضافه کنید. این کار را تا تمام شدن موادتان ادامه بدهید. روی برنج کمی روغن بریزید و غذا را دم کنید.

در این مرحله  تا دم کشیدن ماش پلو  پیاز خرد شده را سرخ کرده و به آن ادویه ها را اضافه کنید. سپس گوشت چرخ کرده را به پیاز اضافه کنید و آن را تفت دهید و یک قاشق رب  داخل آن بریزید.

بعد از حدود ۲۰  تا ۳۰ دقیقه ماش پلو شما که دم کشید، آن را در ظرف ریخته و گوشته چرخ کرده ی پخته شده را روی ماش پلو خود بریزید. غذای شما آماده ی سرو است.

دستور پخت دمی ماش

امیدواریم از این دو طرز تهیه دمی ماش لذت برده باشید و به سادگی آن را با توجه ذائقه خود در منزل تهیه و سرو نمایید. برای پخت دیگر انواع غذای ایرانی کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو