آیا موسیقی رپ همان هیپ هاپ است ؟

آیا موسیقی رپ همان هیپ هاپ است ؟


منبع: دلگرم

112

1400/4/6

09:38


آیا موسیقی رپ همان هیپ هاپ است ؟

فرق رپ و هیپ هاپ چیست و چگونه این دو را از هم تشخیص دهیم؟

به گزارش دلگرم : فرق رپ و هیپ هاپ در خیلی از موارد به صورت اشتباه به جای یکدیگر به کار برده می شوند و در واقع استفاده از این دو واژه ها به جای اینکه در مورد فرهنگ و سبک موسیقی باشد، بیشتر به بحث زبان شناسی ارتباط دارد. در حقیقت می توان اینگونه گفت که با تکامل یافتن صنعت موسیقی واژه های رپ و هیپ هاپ بیشتر به مترادف یکدیگر تبدیل شده اند.

با تمام تفاسیری که بیان شد خیلی از افراد فعال در حوزه موسیقی هرگز دو مفهوم رپ و هیپ هاپ را یکی نمی دانند و بین آنها تفاوت هایی را قائل شده اند. در واقع می توان اینگونه هم گفت که رپ یکی از زیرشاخه های هیپ هاپ به شمار می رود اما تفاوت و فرق رپ و هیپ هاپ به نوعی در سرعت آهنگ، قافیه، کورس و همچنین موضوعاتی است که در این نوع سبک موسیقی به آن پرداخته می شود.

اگر یک آشنایی حتی به اندازه کمی با سبک های موسیقی دنیا به خصوص فرق رپ و هیپ هاپ داشته باشید حتماً برای شما هم این سوال پیش آمده واقعاً فرق رپ و هیپ هاپ در چیست و گاهاً هم دیده می شود که در این دو سبک موسیقی اعتراضی از کلماتی زشت و رکیک هم استفاده می شود.

در ادامه این مقاله از دلگرم به تفاوت هایی که بین این دو سبک موسیقی وجود دارد اشاره ای کوتاه خواهیم داشت اما قبل از هر چیز به صورت مجزا به توضیح دو سبک رپ و هیپ هاپ می پردازیم.

سبک موسیقی هیپ هاپ

توضیحاتی اجمالی در مورد فرق رپ و هیپ هاپ

سبک موسیقی هیپ هاپ

در حقیقت این سبک از موسیقی نشأت گرفته از ساکنان آفریقایی – آمریکایی سال های دور در برانکس نیویورک دارد که اصل و نسبی اسپانیایی داشتند. در دهه 70 میلادی، سبک موسیقی هیپ هاپ به نوعی از احزاب بلوک که تحت سلطه هارلم ها بودند، شکل گرفته و به همین دلیل می توان گفت که Hip Hop یکی از ستون های اصلی در آزاد سازی بیان به شمار می رود.

اگر به عقب و به همان دهه 70 میلادی برگردیم می توان بیان کرد که در واقع همه چیز از همان محله هارلم در شهر نیویورک شروع شد. اینجا همان جایی بود یک گروه از همان جوانان آفریقایی – آمریکایی تصمیم به ایجاد سبک هیپ هاپ آن هم از دل موسیقی های کهنه و جا افتاده در فرهنگ عامه خود کنند.

به مرور زمان دی جی ها هم قطعه هایی را از ترک های متفاوت و مختلف جدا کردند و با ادغام کردن آنها با یکدیگر به نوعی یک انرژی و شور و اشتیاق خاص به آهنگ هایشان اضافه نمودند و این انرژی به گونه ای بود که انسان ناخودآگاه به جنب و جوش و حرکت در می آمد و اینگونه شد که سبک موسیقی Hip Hop به مرور زمان شکل گرفت و تأثیر خودش را در دنیای موسیقی، ایجاد کرد.

سبک موسیقی رپ

سبک موسیقی رپ چگونه است ؟

بیشتر افراد این سبک موسیقی را به عنوان یکی از سبک های موسیقی آن هم در آزادی بیان می شناسند که همواره با ظهور یک سبک مانند هیپ هاپ شکلی کامل تر به خودش گرفته است. سبک موسیقی رپ در احزاب برانکس نیویورک زمانی که دی جی ها شروع به صحبت می کردند با یک ضرب آهنگ اقدام به بیان کردن یک فکر خاص یا یک پیام که بیشتر جنبه اجتماعی داشت، می پرداخت و در واقع RAP را می توان ترکیبی از نثر و شعر در یک آهنگ تصور کرد.

به مرور زمان دی جی ها برای اینکه جذابیت خاصی به کارشان بدهند در میان پخش ترک ها سعی و تلاش کردند که صحبت کنند، لطیفه تعریف کنند و یا حتی با مخاطبین خودشان احوالپرسی هم بکنند و همین جزئیات کوچک به مرور زمان یک هویت خاص پیدا کرد و به یک سبک منحصر به فرد موسیقی به نام رپ مبدل شد. سبک موسیقی رپ بعد از مدتی شاخه های متفاوتی پیدا کرد. یکی از این شاخه ها گانگستا رپ بود که علی رغم اینکه طرفداران پر و پا قرص زیادی داشت، مخالفین زیادی هم داشت.

آغاز شکل گیری فرق رپ و هیپ هاپ در ایران

دهه 80 شمسی را می توان آغازی برای شکل گیری سبک موسیقی رپ و هیپ هاپ در ایران دانست و از پیشگامان این سبک موسیقی می توان به افرادی مانند هیچکس، یاس و خیلی دیگر از افراد اشاره نمود. البته ناگفته نماند که سبک رپ و هیپ هاپ خیلی در کشور ما به صورت کامل جا نیفتاده و مردم یک تصویر مبهم و تار را از آن در ذهن خود متصور می شود.

رپ فارسی

همان طوری که در بالا هم به این موضوع اشاره کردیم شاید بتوان اولین و در عین حال اصلی ترین تفاوت و فرقرپ و هیپ هاپ را در قدمت و همچنین گستردگی دو مفهوم رپ و هیپ هاپ بیان کرد. در حقیقت خیلی از افراد رپ را یک زیرشاخه از سبک هیپ هاپ می دانند که به مرور زمان شکل گرفت.

ریتم سبک هیپ هاپ زمانی که در دهه 70 میلادی توسط سیاهپوستان به وجود آمد به نوعی آرام و همراه با دست زدن، آن هم بدون موسیقی بود. اما بعدها آهنگ هایی که در سبک هیپ هاپ تولید می شود دارای یک ریتم های محدود و تنوع کم بود و همان طوری که بیان کردیم بیشتر به موضوعات اجتماعی اشاره می کردند که همراه با به کار بردن الفاظ زشت و رکیک بود.

اما سبک موسیقی RAP به مرور زمان توانست ریتم ها و همچنین مضمون هایی که در هیپ هاپ بود را گسترش دهد و تنوع بیشتری به آنها ببخشد. سبک هایی که در هیپ هاپ وجود دارد مانند لاو، دیس لاو، میستریم یا دلنوشته، پارتی و غیره در واقع از سبک های رپ اما با مضامین جدید هستند و در کل ریتم های این سبک از موسیقی به نوعی سریع تر و تندتر از هیپ هاپ بود.

حتماً بخوانید:

متن آهنگ رپ اصل کار از سامان ویلسون و سهراب ام جی

متن آهنگ رپ اصل کار از سامان ویلسون و سهراب ام جی

تکست موزیک اصل کار سامان ویلسون و سهراب ام جی [ورس یک] به من میگن اصلِ کار هنوز سرِ کار ، هنوز سرِ حال اما نمیخوام تو لیوان یخ مَخ ، اصلِ کار مزه زهر…

نتیجه گیری :

اما اجازه دهید فرق رپ و هیپ هاپ را به صورت خلاصه در زیر بیان کنیم:

1. سبک هیپ هاپ یکی از ستون های اصلی برای آزادی بیان به شمار می رود.

2. رپ ترکیبی از نثر و شعر به شمار می رود که با یکدیگر ادغام شده است.

3. سبک رپ در واقع یک راه برای بیان عقاید جدی و یا افکاری است که بیشتر جنبه توهین آمیزی دارد.

4. رپ به نوعی یکی از اشکال آزادی بیان یه حساب می آید که بعد از هیپ هاپ شکل گرفت.

5. هیپ هاپ ترکیبی از ضرب آهنگی است که به نوعی بازتاب دهنده خوش قبلی و انعطاف پذیری است.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو