کراس بایت چیست؟ راههای درمان کراس بایت

کراس بایت چیست؟ راههای درمان کراس بایت


منبع: بیتوته

88

1400/4/6

11:28


کراس بایت چیست؟ راههای درمان کراس بایت



کراس بایت خلفی, کراس بایت قدامی, علل ایجاد کراس بایت

کراس بایت به حالتی از فک گفته می شود که فک بالا و پایین در یک راستا قرار نمی گیرند

 

از علت تا درمان مشکل کراس بایت دندان

به طور کلی به عدم انطباق دندان های فک بالایی با پایینی، مال اکلوژن می گویند، و کراس بایت نیز یک نوع مال اکلوژن است. مال اکلوژن در شرایطی ایجاد می شود که بعد از بسته شدن دهان، دندان های فک بالا و پایین در یک راستا قرار نمی گیرند. این مشکل باید هر چه زود تر رفع شود در غیر این صورت، فک پایینی فرد جلوتر قرار می گیرد.

کراس بایت چیست؟

کراس بایت یکی از ناهنجاری های فک است که بیشتر در دوران کودکی ایجاد می شود. این مشکل علاوه بر ناهنجاری که در ظاهر ایجاد می کند، تاثیر بسیاری بر سلامت فرد نیز دارد. در حالت نرمال دندان های فک بالا باید 2 میلی متر از دندان ها ی فک پایین جلوتر باشند. به حالتی که در آن یک یا چند دندان از فک پایینی جلوتر از دندان های فک بالایی قرار داشته باشند، اصطلاحا به آن کراس بایت دندانهای قدامی (Anterior cross bite) گفته می شود. این مشکل سه نوع است که دو نوع آن شایع تر است.

 

انواع کراس بایت

کراس بایت در سه نوع خلفی، قدامی و گونه ای تقسیم می شود.

 

کراس بایت دندانهای قدامی, کراس بایت شدید, کراس بایت

کراس بایت خلفی یعنی قرار گرفتن اخرین دندان فک بالا عقب تر از اخرین دندان فک پایین

 

1. کراس بایت خلفی 

در این نوع دندان های عقب فک بالا، پشت دندان های عقبی فک پایین قرار می گیرد و کراس بایت خلفی رخ می دهد.

 

کراس بایت شدید, کراس بایت, کراس بایت چیست

کراس بایت قدامی برعکس کراس باید خلفی است

 

2. کراس بایت قدامی

اگر دندان های جلویی فک بالا، پشت دندان های جلویی فک پایین قرار بگیرد، کراس بایت قدامی اتفاق می افتد.

 

درمان کراس بایت, جراحی کراس بایت, کراس بایت دندانی

درصد کمتری از افراد دچار کراس بایت گونه ای می شوند

 

3. گونه ای 

در این نمونه که درصد کم تری از افراد به آن درگیر می شوند، دندان های یک طرف، بیشتر به سمت گونه متمایل می شوند و روی دندان های فک متقابل، منطبق نمی شوند.

 

عوامل موثر در ایجاد کراس بایت

اصلی ترین عامل در ایجاد این عارضه در کودکان را باید استفاده طولانی مدت از پستانک و مکیدن انگشت دست دانست. زیرا در کودکان این سنی استخوان ها در حال رشد هستند و وجود یک نیروی خارجی می تواند جهت رشد این استخوان ها را تغییر دهد. در این حالت وقتی که کودک انگشت خود را مک می زند، از عرض قوس دندانی و کام کاسته می شود و شکل استخوان بالای کام می تواند خراب شود.

 

به طور کلی این عارضه بخاطر دلایل ارثی ایجاد می شود، که در این مورد استخوان فک پایینی بیشتر از استخوان فک بالایی رشد می کند و در ظاهر نیز مشخص می شود که فک پایین بیرون است.

 

 اما مواردی مثل نفس کشیدن از طریق دهان و به تاخیر افتادن رویش دندان های دائمی یا رشد غیر عادی آن ها نیز می توانند در ایجاد این عارضه موثر باشند. همه ما و کودکان، اغلب اوقات از راه بینی نفس می کشیم، اما در برخی اوقات که بسیار نادر هم هست کودکان به دلایلی مانند کوچک بودن سوراخ های بینی یا انحراف بینی، طولانی مدت از طریق دهان تنفس می کنند.

 

زمانی که تنفس از راه بینی انجام می شود، زبان در حالت استراحت روی سقف دهان قرار می گیرد و این خود به رشد جانبی فک کمک می کند اما زمانی که تنفس از راه دهان اتفاق می افتد، زبان از کام دور می شود و روی فک پایینی قرار می گیرد و مانع از رشد جانبی فک می شود.  

 

کراس بایت دندانهای قدامی, کراس بایت شدید, کراس بایت

کراس بایت مانع از رشد جانبی فک می شود

 

ضرورت درمان کراس بایت 

دلایل زیادی وجود دارد که درمان این عارضه را ضروری تر می کنند، مثلا :

1. کسانی که کراس بایت دارند بعد از مدتی باعث از بین رفتن بخشی از بافت لثه خود می شوند.

 

2. اگر دندانشان پوسیده شود به دلیل نحوه قرار گیری دندان هایشان، دچار درد شدیدی می شوند. 

 

3. از دیگر مشکلات افرادی که کراس بایت دارند، جویدن غذا است زیرا در هنگام غذا خوردن فشار دردناکی را روی فک، سر و گردن خود احساس می کنند.

 

4. احتمال شکستگی دندان ها در اثر برخورد نامناسب آن ها در هنگام تکلم یا غذا خوردن

 

5. ناتوانی در حرف زدن و تلفظ صحیح کلمات

 

6. دشواری در جویدن و خوردن غذا

 

7. اثر‌های منفی بر رشد مفاصل و فک های صورت و انحراف استخوان‌ها.

 

8. از بین رفتن مینای دندان بر اثر سایش دندان‌ها به هم.

 

9. سردرد ها و انقباضات عضلات بر اثر درد و فشار‌های پی ‌در پی دندان ‌ها در طولانی مدت.

کراس بایت قدامی به محض مشاهده باید تحت درمان قرار گیرد در غیر این صورت تبدیل به مال اکلوژن کلاس سه اسکلتال (Skeletal Cl III) می شود که در آن فک پایین جلوتر از فک بالایی قرار دارد. در این صورت فرد در سن 18 سالگی به جراحی فک نیاز خواهد داشت. 

 

مواردی که تا کنون به آن ها اشاره شد تماما مواردی بودند که بر سلامت جسمی فرد تاثیر دارند. اما علاوه بر این فرد با مشکلات روحی نیز دست و پنجه نرم می کند. به طور مثال این افراد کم تر و محدود تر لبخند می زنند زیرا از وضعیت ظاهری دندان هایشان خجالت می کشند و در طولانی مدت اعتماد به نفس آن ها کاهش می یابد. در نتیجه کراس بایت به طور مستقیم مشکلاتی برای جسم و هم برای روح ایجاد می کند از این رو سریعا باید درمان شود.

 

شیوه های درمان کراس بایت

مال اکلوژن کراس بایت در 4% – 5% کودکان اتفاق می‌افتد که اگر در همین سنین پایین برای درمان آن اقدام شود راحت تر و سریع تر معالجه می شود اما در سنین بالا تر یعنی بالا تر از 18 سال از آن جایی که دندان ها به طور کامل رشد کرده اند و استخوان ها در جای خود قرار گرفته اند، فرد به جراحی احتیاج پیدا می کند.

 

کراس بایت, کراس بایت چیست, کراس بایت خلفی

اگر کراس بایت شدید نباشد با ارتودنسی درمان میشود

 

ارتودنسی: اگر کراس بایت شدید نباشد می توان با کمک ارتودنسی این عارضه را درمان کرد. به ویژه ارتودنسی ثابت می تواند کمک بزرگی به درمان آن کند. همچنین به وسیله ارتودنسی می توان در کودکانی که هنوز رشد فک در آن ها کامل نشده، بدون نیاز به جراحی، این مشکل را رفع کرد. اما از معایب این نوع درمان می توان به طولانی مدت بودنش اشاره کرد. در روش ارتودنسی معمولا دو سال برای تکمیل روند درمان نیاز است. 

 

اما برای افرادی که بالای 15 سال سن دارند و کراس بایت شدیدی نیز دارند به دلیل این که رشد فک به طور کامل انجام شده، درمان ارتودنسی به تنهایی تاثیر گذار نیست و در این شرایط از روش درمانی دیگری به نام ارتوسرجری  استفاده می شود.

 

حذف دندان : گاهی اوقات ارتودنسیت ها به منظور درمان کراس بایت دندان هایی را میکشند تا فضا برای دندان های پایین و عقبی ایجاد شود تا فیت شدن بریس ها با موفقیت انجام شود.

 

دندان پزشکی ترمیمی : در کراس بایت های خفیف روش هایی مثل روکش کردن، باندینگ و تغییر شکل دندان ها می تواند موثر باشد.

 

سربند یا Headgear : این سربند ها به سر و صورت بسته می شوند و از طریق سیمی به دندان ها وصل می شوند. در این روش تمرکز بر دندان ها و فکین است تا با گذشت زمان فکین را افزایش یا کاهش دهد. این روش در کودکان و نوجوانان تاثیر گذار تر است. 

 

جراحی : جراحی کراس بایت می تواند بهترین راه برای درمان افراد بزرگسالی باشد که کراس بایت شدیدی دارند و فکین رشدشان متوقف شده است. در این روش با شکستن استخوان و جابجا کردن آن، این عارضه درمان شود. با این که جراحی فک دوره نقاهت طولانی مدتی دارد اما یکی از بهترین و سریع ترین راه ها برای درمان کراس بایت شناخته می شود.

 

گردآوری : بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو