نمکی:ایران در ماه‌های آینده صادر کننده واکسن کرونا خواهد شد

62

1400/4/6

14:01


نمکی:ایران در ماه‌های آینده صادر کننده واکسن کرونا خواهد شد

سلامت نیوز:وزیر بهداشت گفت: در ماه‌های آینده نه تنها کمبود واکسن نخواهیم داشت، بلکه ریل‌گذاری کرده‌ایم تا در اقصی‌نقاط جهان واکسن کرونا را صادر کنیم.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سعید نمکی وزیر بهداشت در مراسم رونمایی از واکسن ایرانی «نورا» اظهار داشت: امروز سومین روزی است که در راستای استقلال این کشور صحنه‌های بسیار دلپذیری را می‌بینیم به طوری که دو روز قبل تزریق اولین واکسن ملی به عزیزترین و والاترین شخص مملکت و دیروز تولید واکسن اسپوتنیک ایرانی را مشاهده کردیم.


وی ادامه داد: امروز به دست توانمند عزیزانمان در دانشگاه علوم پزشکی بقیة‌الله(عج) این واکسن تولید شد و شاید زیباترین روز تاریخ زندگی‌ام است.
نمکی با اشاره به شرایط ایران در بحران کرونا خاطرنشان کرد: وقتی نداشته‌ها را کنار هم گذاشتیم، می‌دیدیم محاسبات بیرونی غلط نیست، محاسبات آنهایی که منتظر فروپاشی ما در باتلاق کرونا بودند غلط نبود؛ به طوری که خزانه خالی، سیل، زلزله و طوفان، آنفلوانزا و پس از آن کرونا و پرستا و پزشکی که شاید ماه‌ها به دلیل حصر سنگین اقتصادی کارانه خود را دریافت نکرده بود و نداشته‌هایی که سنگین بود اما آنها به داشته‌های ما فکر نکردند.


وزیر بهداشت اضافه کرد: داشته‌هایی که اول از همه اعتقاد، ایمان واخلاق به خداوند بزرگ بود؛ نمی‌دانستند ملتی هستیم که خدایی دارد که هرگز دستش را در روزهای سخت رها نکرده است. نمی‌دانستند ملتی داریم که قوی‌تر، پایدارتر و شجاع‌تر از آن است که به تصویر بکشند.


وی افزود: آنها یاد نداشتند که دفاع مقدسی داشتیم که پس از هشت سال میلیمتری از خاک آن را بر سر میز مذاکره پس نگرفتیم و نمی‌دانستند که رهبر فرزانه و بی‌بدیلی داریم که در حمایت و رعایت، والاترین مقام قابل استناد جهان است و حتی در خطاها و اشتباهاتمان نیز مورد حمایت قرار گرفتیم.


نمکی ابراز داشت: آنها نمی‌دانستند که ما شرکت‌های دانش‌بنیان و جوانانی داریم که از خود حماسه خلق می‌کنند؛ نمی‌دانستند که روحانیتی داریم که وقتی گفت این نماز تعطیل، چانه نمی‌زنیم. پیرمرد و پیرزنی داریم که با عشق نوه خود را در آغوش می‌‌کشیدند اما امروز بر خود حرم می‌کنند و از همه مهم‌تر ما عشق به استقلال مملکت آنچنان بی‌تابمان کرده که برای آینده این سرزمین نه تنها آرزوهای بلند، بلکه همت‌های بلند داریم.


وزیر بهداشت با بیان اینکه در ایران با کمال افتخار می‌گویم که امروز داشته‌های ما با تصاعد بیشتر از روزهای اول کروناست، متذکر شد: امروز نیاز به تخت اضافه برای بستری نداریم و برای نفس کشیدن بیمار کرونا در هیچ بیمارستانی کمبود اکسیژن نداشته به طوری که 470 دستگاه اکسیژن‌ساز نصب کرده‌ایم و در سال تحریم بیش از 160 دستگاه سی‌تی‌اسکن حتی به دورترین نقاط کشور فرستاده‌ایم.


وی با اشاره به سایر دستاوردهای ایران در حوزه بهداشت و درمان، یادآور شد: امروز به جای نداشته‌های روزهای اول، در آزمایشگاه مولکولی بیش از 400 آزمایشگاه داریم و صاحب دانش نوین مدیریت بیماری هستیم. در پیک چهارم با ویروس انگلیسی که به مراتب سرایت و مرگ‌زایی بیشتری داشت، توانستیم یک‌سوم مرگ را داشته باشیم.


نمکی با بیان اینکه امروز واکسن کووید 19 و چندین پلتفرم واکسن را دراختیار داریم، بیان داشت: واکسن برکت و پاستور به سرانجام رسیده، واکسن سینوژن، فاز 2 را می‌گذراند. واکسن کووپارس، فاز دوم خود را به اتمام می‌رساند و واکسن فخرا نیز در فاز دوم قرار دارد.


وی تصریح کرد: در ماه‌های آینده نه تنها کمبود واکسن نخواهیم داشت، بلکه ریل‌گذاری کرده‌ایم تا در اقصی‌نقاط جهان واکسن کرونا را صادر و هدیه کنیم.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو