همانطور که از قبل کارشناسان و تحلیلگران مسایل منطقه پیش بینی کرده بودند، سیاست های آمریکا در منطقه تغییر نکرده و "جو بایدن" رییس جمهوری ایاالات متحده قدم در جای پای "دونالد ترامپ" گذارده است.

سیاست های مقامات آمریکا در منطقه غرب آسیا در هفت دهه گذشته (پس از اشغال فلسطین و تاسیس نامشروع رژیم جعلی اسراییل) همواره حمایت از رژیم صهیونیستی و سیاست های این رژیم بوده است که این مساله در دوران دونالد ترامپ رییس جمهور سابق آمریکا به اوج خود رسید و هم اکنون نیز در دوران بایدن ادامه دارد.

اقدامات سران آمریکا در منطقه غرب آسیا که همواره در راستای تامین امنیت رژیم صهیونیستی به هر قیمتی بوده و سران واشنگتن در این راستا از طرفی تلاش های زیادی در برقراری رابطه و سازش میان کشورهای عربی با رژیم تل آویو کرده اند، از طرف دیگر نیز از برقراری رابطه مجدد میان کشورهای عربی با سوریه آنهم با تهدید جلوگیری می کنند.

پس از آغاز بحران سوریه در اسفند ماه سال ۱۳۸۹، اکثر کشورهای عربی به دستور آمریکا و در جهت منافع رژیم صهیونیستی، رابطه خود را با دولت دمشق قطع کردند که برخی از آنها در ادامه، مسیر خود را تغییر دادند و برخی نیز چند مدتی است که اقدام به ترمیم رابطه شان با دولت سوریه کرده اند، اقدامی که با ناراحتی و تهدید واشنگتن در دوره بایدن مواجه شده است.

"جویی هود" معاون وزیر خارجه آمریکا در امور خاور نزدیک دیروز (شنبه) در این راستا به متحدان واشنگتن در غرب آسیا نسبت به عادی‌سازی روابط با سوریه هشدار داد و اعلام کرد که «چنانچه کشورهای عربی مسیر عادی‌سازی روابط با سوریه را انتخاب کنند، آنها با خطر فشار اقتصادی از سوی آمریکا مواجه خواهند شد».

معاون امور خاور نزدیک وزیر خارجه آمریکا گفت: همچنین این نکته را اضافه می کنم که ما تحریم‌های «قانون سزار» را داریم. این قانونی است که از حمایت گسترده و دوحزبی کنگره برخوردار است و دولت بایدن آن را دنبال خواهد کرد. بنابراین دولتها و کسب و کارها لازم است، احتیاط کنند که تعامل‌های پیشنهادی، آنها را در معرض تحریم‌های بالقوه از سوی ایالات متحده طبق این قانون قرار ندهد.

هود که دولتش ایجاد کننده گروه تروریستی «داعش» و دیگر گروه های تروریستی در منطقه می باشد و حضور غیرقانونی نیروهای آمریکایی در سوریه و عراق به منظور حمایت از این گروه های است، همچنین اعلام کرد که «قصد داریم حضور نظامی محدود خود در شمال شرق سوریه را با هدف مبارزه با گروه تروریستی داعش و گسترش ثبات در مناطق آزاد شده با همکاری نیروهای دمکراتیک سوریه (کردهای سوری) حفظ کنیم».!

وی همچنین اعلام کرد که واشنگتن از "عدم تغییر رفتار" بشار اسد رئیس جمهوری سوریه ناراضی است.

"فیصل مقداد" وزیر امور خارجه سوریه در پاسخ به سخنان معاون وزیر خارجه آمریکا در گفت وگو با «روسیا الیوم» تأکید کرد که "هدف اصلی غرب (آمریکا) در سوریه انتقال کمک به عناصر تروریستی مانند جبهه النصره، داعش و کلاه سفیدها است".

مقداد خاطرنشان کرد که ایالات متحده به زندگی مردم سوریه هیچگونه اهمیتی نمی‌دهد و نشانه این مساله عدم لغو اقدامات ظالمانه و تحریم‌هایی است که واشنگتن با اعمال آن علیه مردم سوریه می‌خواهد از ورود "لقمه نانی" برای مردم ما جلوگیری کند.

وزیر امور خارجه سوریه، کشورهای غربی و به ویژه آمریکا را به تلاش برای انتقال کمک‌های مختلف در ظاهری بشردوستانه به "عناصر تروریستی" متهم و تاکید کرد که اگر ایالات متحده می خواهد به مردم سوریه کمک‌ها کند، دولت ما آماده است تا آن را از طریق دمشق وارد کند، نه از طریق مرز سوریه و ترکیه یا هر مرز دیگر.

این وزیر سوری تأکید کرد که حضور نیروهای آمریکایی  در سوریه غیرقانونی است و طبق قطعنامه‌های شورای امنیت سازمان ملل، محکوم شده و مقامات واشنگتن باید فوراً به آن پایان دهند.

اغلب مناطق استان «الحسکه» (شمال شرق)، «دیر الزور» (شرق) و «رقه» (شمال) که سرشار از منابع زیر زمینی و نفت می باشد، پیش از این در تصرف تروریست های داعش و دیگر گروه های تروریستی بود و هم اکنون تحت کنترل نظامیان متجاوز آمریکایی و نیروهای دمکراتیک سوریه قرار دارد، گروهی که مورد حمایت ایالات متحده است.

با پیروزی دوباره "بشار اسد" در انتخابات ریاست جمهوری سوریه که پنجم خرداد ماه گذشته رقم خورد، خشم آمریکا و کشورهای غربی به عنوان حامیان اصلی تروریسم داعشی از مردم و دولت سوریه بیشتر شده، به حدی که اقدامات تحریمی آنها علیه مردم این کشور و دولت دمشق افزایش یافته است.

نکته مهمی که درخصوص سوریه وجود دارد این است که آمریکایی‌ها به این سادگی‌ها دست از سر مردم این کشور بر نمی‌دارند و فرقی نمی‌کند که در آمریکا "باراک اوباما" روی کار باشد، "دونالد ترامپ" رییس جمهوری باشد یا "جو بایدن"؛ اصل، اجرای برنامه یا همان تامین امنیت رژیم صهیونیستی می‌باشد که باید با ایجاد ناامنی در سوریه اجرا شود.