کدام بیماران برای درمان چاقی به جراحی نیاز خواهند داشت؟

کدام بیماران برای درمان چاقی به جراحی نیاز خواهند داشت؟


109

1400/4/7

12:23


کدام بیماران برای درمان چاقی به جراحی نیاز خواهند داشت؟

سلامت نیوز: شیوع چاقی مفرط در جهان در حال افزایش است. چاقی باعث افزایش سطح بیماری­های قلبی عروقی، دیابت، آرتروز و مرگ و میر زودرس می­شود. رژیم­های غذایی، سبک زندگی و مداخلات دارویی در بهترین حالت کاهش وزن کوتاه­مدتی را ارائه می­دهند و اغلب ناموفق هستند و به طور کامل باعث درمان چاقی نمی­شوند. استفاده از روش جراحی معده ابزاری ایمن و موثر برای کاهش وزن دراز مدت است. در این مقاله می­خواهیم به این موضوع که چه کسانی کاندید انجام جراحی معده هستند، بپردازیم.

کدام بیماران برای درمان چاقی به جراحی نیاز خواهند داشت؟

حقایقی در مورد چاقی و سلامتی

چاقی یک بیماری مزمن است که اگر درمان نشود، هر سال بر میزان آن افزوده می­شود. بیش از نیمی از بزرگسالان در کشورهای پیشرفته و بزرگ جهان دارای اضافه وزن هستند. یعنی می­توان گفت در سراسر جهان تقریباً یک سوم افراد، چاق هستند.

چاقی دومین علت اصلی مرگ و میر در جهان است. افرادی که چاق هستند، در مقایسه با افراد غیر چاق، در معرض خطرات بیشتر و مشکلات جدی سلامتی هستند. چاقی بر روی همه سیستم­های بدن تأثیر می­گذارد. چاقی ریسک حدود 30 بیماری جدی را افزایش می­دهد.

مخرب­ترین بیماری­هایی که عدم درمان چاقی باعث ابتلا یا پیشرفت آن­ها می­شود، شامل موارد زیر است:

  • دیابت
  • فشار خون
  • آپنه انسدادی خواب و فشار خون ریوی
  • بیماری قلبی
  • سکته
  • لخته شدن خون، ترومبوز وریدی عمقی و آمبولی ریه
  • بیماری کبد چرب و استئو هپاتیت غیر الکلی
  • بیماری بازگشت اسید به مری یا ریفلاکس
  • بی اختیاری ادرار
  • آرتروز
  • سنگ صفرا
  • سرطان روده بزرگ
  • سرطان آندومتری
  • افسردگی

چه کسانی کاندید انجام جراحی چاقی هستند؟

داوطلبان جراحی لاغری باید تمام معیارهای زیر را داشته باشند:

  • شاخص توده بدن (BMI) بزرگتر از 40 یا BMI حداقل 35 با مشکلات پزشکی مرتبط با چاقی مانند دیابت، بیماری قلبی، فشار خون بالا، آپنه خواب یا چربی خون بالا
  • قبلاً با استفاده از روش­های مختلف مانند رژیم درمانی یا ورزش اقدام به لاغری کرده و موفق به کاهش وزن در دراز مدت نشده­است.
  • کاملاً آگاه و با انگیزه است و حاضر است برای دستیابی به هدف کاهش وزن خود پیگیری­های لازم پس از عمل را انجام دهد.
  • خطرات رایج همه جراحی­ها که در مورد جراحی چاقی نیز صدق می­کنند را می­شناسد و از آن­ها آگاه است.

کدام بیماران برای درمان چاقی به جراحی نیاز خواهند داشت؟

انواع جراحی چاقی

امروزه پزشکان از چندین روش جراحی چاقی استفاده می­کنند که هرکدام ویژگی­های خود را دارند. در کلینیک­های برجسته جهان درست مانند کلینیک جراحی دکتر قدسی، جراحی­های چاقی و متابولیک با استفاده از ابزارهای مدرن انجام می­شود. استفاده از این ابزارها احتمال عوارض بعد از عمل را به حداقل می­رسانند و به بیمار اجازه می­دهند تا به سرعت به ریتم معمول زندگی برگردد. کاهش وزن پیش بینی شده پس از انجام جراحی چاقی، حدود 65٪ است.

کدام بیماران برای درمان چاقی به جراحی نیاز خواهند داشت؟

جراحی بای پس معده

برای انجام این جراحی که یکی از موثرترین جراحی­های چاقی است، ابتدا کیسه کوچکی در قسمت فوقانی معده تشکیل می­شود که سپس مستقیماً به روده کوچک متصل می­شود. بعد از این عمل، معده جدید می­تواند تا 30 سانتی متر مکعب غذای جامد را در خود نگه دارد. در عین حال، با تغییراتی که در روده کوچک ایجاد می­شود، مواد مغذی کمتری جذب بدن می­شود و این موضوع باعث دریافت کالری کمتر و درنتیجه کاهش وزن می­شود. پس از 2-3 روز بیمار از بیمارستان مرخص می­شود.

حلقه معده قابل تنظیم

به کمک عمل حلقه معده( http://bia2safa.net/goto/web/url/2586787 ) قابل تنظیم، معده از نظر اندازه به دو قسمت مختلف تقسیم می­شود. غذا ابتدا وارد بخش کوچک می­شود، به همین دلیل احساس سیری سریعتر ایجاد می­شود. پس از انجام جراحی، بیمار معمولاً پس از یک روز بیمارستان را ترک می­کند. در صورت لزوم حلقه­ها قابلیت تنظیم شدن توسط جراح را دارند. اگر نیاز به تنظیم شدن حلقه معده وجود داشته باشد، 4-6 هفته پس از انجام عمل، تنظیم حلقه انجام می­شود.

جراحی اسلیو معده

اسلیو گاسترکتومی یا اسلیو معده عملی برای برداشتن بخشی از معده است(80٪ از معده طی این جراحی خارج می­شود). قسمت باقیمانده که به شکل یک آستین است، قطری حدود 2.5 سانتی متر دارد. انجام این جراحی در کلینیک دکتر قدسی به روش لاپاراسکوپی انجام می­شود، مزیت این روش این است که میزان آسیب به بافت­ها به حداقل می­رسد. بیمار معمولاً در روز چهارم پس از جراحی از بیمارستان مرخص می­شود.

بالون معده

در این روش، یک بالون سیلیکونی با استفاده از یک لوله نازک در معده بیمار قرار می­گیرد. بالون معده نمی­تواند بیش از 6 ماه در معده باقی بماند و در صورت لزوم به وجود بالون، باید تعویض شود. جراحی بالون معده و وجود بالون در معده تغییری در آناتومی معده ایجاد نمی­کند که این یک مزیت بزرگ است. با این حال کاهش وزن حاصل از این روش، کمتر از روش­های دیگر است.

طبقه بندی جراحی­های چاقی

جراحی­های کاهش وزن را می­توان به صورت زیر طبقه بندی کرد:

  • روش­های محدود کننده­ای که با کاهش اندازه معده، مقدار مصرف غذا را محدود می­کنند.
  • روش­های سوء جذب که در جذب غذا از دستگاه گوارش اختلال ایجاد می­کنند.
  • روش­های ترکیبی محدود کننده و سوء جذب

2 روشی که بیشتر از سایر روش­ها مرسوم هستند و معمولا توسط جراحان به بیماران پیشنهاد می­شوند، بای پس معده(RYGB) و اسلیو معده هستند. هر دو روش را می­توان به روش لاپاراسکوپی با ایجاد برش­های کوچکتر از آنچه برای روش باز سنتی(لاپاراتومی) لازم است، انجام داد. برش­های کوچک منجر به درد کمتر، زمان کمتر جراحی و بهبودی سریع بعد از عمل و احتمال عوارض(عفونت زخم، نشت مایعات و فتق) کمتر می­شود.

جمع بندی

اگر تحت عمل جراحی کاهش وزن قرار بگیرید، تا یک بازه زمانی طولانی باید تحت نظر پزشک متخصص خود باشید. رژیم غذایی بعد از عمل(شامل ویتامین، مواد معدنی و احتمالاً مکمل پروتئین مایع)، ورزش و تغییر سبک زندگی باید همانطوری باشد که پزشک متخصص توصیه کرده­است. در غیر اینصورت ممکن است بیمار نتیجه دلخواه را از جراحی چاقی نگیرد و این روش درمان چاقی هم برای او بی نتیجه باشد.

در مطب دکتر حامد قدسی(drhamedghodsi.com) قبل از انجام جراحی از بیمار آزمایش­های مختلفی گرفته می­شود تا صلاحیت او برای انجام جراحی چاقی مشخص شود. همچنین پس از انجام جراحی بیمار تا مدت­های طولانی تحت نظر مستقیم دکتر قرار می­گیرد و از راهنمایی­های ایشان بهره­مند می­شود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو