تاثیرات مثبت و منفی کنکور بر سلامت روان

80

1400/4/7

15:23


کارشناس سلامت روان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی خراسان شمالی گفت: اختلالات تغذیه و تغییر چشمگیر وزن، جوش زدن زیاد، کاهش تمرکز، عصبی شدن، مشکلات گوارشی، ریزش مو، احساس غمگینی و ... از مشکلات کنکوری است که برخی افراد تجربه می کنند و این ناشی از استرس زیاد آن ها است.

تاثیرات مثبت و منفی کنکور بر سلامت روان

به گزارش بهداشت نیوز، شهین لنگری اظهار کرد: به طور کلی کنکور به تنهایی نمی تواند آسیب چشمگیری به سلامت روانی افراد بزند، اما اگر کسی از قبل در زمینه های مشخصی ضعف داشته باشد، مواجه شدن با کنکور می تواند مشکلش را شدیدتر و برجسته تر کند.

وی عنوان کرد: چنین آزمون بزرگی که در سراسر کشور برگزار می شود می تواند برای بعضی از افراد که برتری هایی جز یادگیری درس دارن و یا باورشان به توانایی های خودشان ضعیف است رقابت آسیب زایی باشد، مهم این است که ما به خودمان و فرزندانمان یادآوری کنیم که هر انسانی ویژگی های منحصر به فردی دارد و رتبه کنکور افراد، معیار خوبی برای ارزیابی همه جانبه خودشان نیست.

لنگری با اشاره به این که برخی افراد به دلیل شیوه تفکر نادرستی که دارند، همیشه توقع دارند در همه زمینه ها بهترین باشند، گفت: گاهی اوقات کمال گرایی باعث می شود افراد از ترس این که بهترین عملکرد را در کنکور نداشته باشند کلا دست به تلاش نزنند و از درس خواندن برای کنکور اجتناب کنند و این اجتناب بعضی اوقات خودش را به شکل تنبلی، پرخوابی، بی خیالی و ... در ایام کنکور نشان می دهد.

وی با بیان این که افراد وسواسی معمولا بیش تر از سایر افراد درگیر جزئیات می شوند، افزود: این افراد گاهی یک مطلب را چندین بار چک می کنند و یا موقع حل تمرین، سوال را بیش از یک بار حل می کنند تا از درستی جواب خود مطمئن شوند؛ این چک کردن وسواسی هم ناشی از اضطراب است و هم خودش به مرور اضطراب دانش آموز را بالا می برد و وقت و انرژی او برای آماده شدن برای کنکور را نیز محدود می کند.

لنگری عنوان داشت: اختلالات خواب، اختلالات تغذیه و تغییر چشمگیر وزن، جوش زدن زیاد، کاهش تمرکز، عصبی شدن، مشکلات گوارشی، ریزش مو، احساس غمگینی و ... از مشکلات کنکوری است که برخی افراد تجربه می کنند و این ناشی از استرس زیاد آن ها است.

وی درخصوص تاثیرات مثبت کنکور بر سلامت روان گفت: کنکور نیز مانند هر آزمون دیگری، به فرد این فرصت را می دهد که متناسب با مسئولیت پذیری خودش نتیجه بگیرد بنابراین اگر با آن به عنوان یک چالش و نه تهدید برخورد کنیم، زمینه خوبی می شود برای سنجیدن میزان مسئولیت پذیری خودمان و آمادگی برای مسئولیت های بزرگ تر.

لنگری ادامه داد: یاد گرفتن برنامه ریزی نیز مانند مسئولیت پذیری، می تواند از آثار مثبت کنکور برای رشد روانی فرد باشد اما باز هم مشروط بر این که کنکور را به عنوان یک فرصت و چالشی که عبور از آن به ما کمک می کند، نگاه کنیم و نه تهدید.

وی اظهار داشت: کنکور برای بسیاری از افراد و خصوصا داوطلبان کارشناسی، مقدمه ورود به مرحله تازه ای از زندگی است که در آن، بسیاری از اموری که قبلا به عهده خانواده بوده بر عهده خود افراد می باشد و کسب رتبه ممتاز و ورود به دانشگاه های برتر، می تواند کیفیت این مرحله تازه از زندگی را افزایش دهد.

لنگری خاطرنشان کرد: تاثیر کنکور روی سلامت روانی، لزوما مثبت و یا منفی نیست بلکه هر فردی به میزان چالش پذیری، مسئولیت پذیری و همچنین حمایت و راهنمایی هایی که دریافت می کند، می تواند تجربه متفاوتی از تاثیر کنکور بر سلامت روانی خود داشته باشد.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو