مصرف تفریحی قلیان، تهدیدی جدی برای سلامتی است

83

1400/4/7

17:28


متاسفانه در بین بسیاری از جوانان، کشیدن قلیان مخصوصا در دورهمی‌ها یک امر طبیعی است. حال اینکه با این کار از میزان ضرری که به بدن می رسانند غافل هستند.

مصرف تفریحی قلیان، تهدیدی جدی برای سلامتی است

به گزارش بهداشت نیوز، در یک گردهمایی شبانه و یا عصرانه، در پارک یا در خانه فرقی نمی کند میان ابری غلیظ از دود قلیان به تماشای هم می نشینند و از دست رفتن سلامتی شان را با شادی به سر می کنند.
 
امروز جوانان و نوجوانان در کنار خانواده و یا دوستان قلیان را نقل مجلس خود تبدیل کرده اند و با لذتی وصف ناپذیر مراحل اولیه اعتیاد خود را رقم می زنند و آن را تفریح عنوان می کنند که در سالهای آینده قلیان را با مصرف مواد مخدر عوض خواهند کرد.
 
 قلیان، روزگاری تنها برای بزرگان خانواده، آن هم بعد از ساعات کار میانه روز و یا احیانا در استراحت‌های عصرگاهی، عادت برخی از افراد طبقه متوسط به بالا شده بود حالا به پدیده‌ای تبدیل شده که دیگر بزرگ و کوچک و وقت و بی‌وقت نمی‌شناسد.
 
در ۱۰ سال اخیر مصرف قلیان آنقدر همه‌گیر شده و با سرعتی زیاد درون زندگی قشر جوان کشور رسوخ پیدا کرده است، همین که در اطراف خود این قدر مصرف‌کننده قلیان می‌بینیم متوجه هرچه بیشتر مورد اقبال قرار گرفتن این وسیله هم خواهیم شد.
 
در گذشته‌ای نزدیک، قلیان کشیدن عموما در قهوه‌خانه‌ها و نهایتا مراکز پذیرایی رایج و معمول بود، اما حالا تا  درون خانه‌ها و محل کار مردم نیز نفوذ کرده است، علت این اقبال هرچه هست محصولش این است که هم اکنون بخش قابل توجهی از جمعیت پیر و جوان کشور درگیر اعتیاد به قلیان شده‌اند.
 
یک فرهنگی بازنشسته در این باره در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: قلیان یکی از راههای ورود به اعتیاد برای جوانان و نوجوانان است زیرا چگونگی استعمال آن و یاد گرفتن کشیدن قلیان خود راهی برای کشیدن سیگار و سپس کشیدن مواد مخدر است.
 
عباس روزبهانی افزود: مصرف قلیان در بین جوانان و نوجوانان در اکثر مواقع در حضور خانواده ها و در مراکز تفریحی و پارک‌ها انجام می شود و این موضوع باعث شده که دیگر جوانان و نوجوانان ترسی از خانواده برای مصرف آن نداشته باشند و راهی برای ورود به مصرف مواد مخدر باشد.
 
وی اظهار داشت: مصرف قلیان از سنتی به صنعتی تغییر کرده و مصرف تنباکوهای میوه ای که به صورت صنعتی ساخته می شود با ترکیب مواد اعتیادآور باعث می شود که جوانان و نوجوانان را برای مصرف مواد مخدر صنعتی آماده کند، لذا خانواده ها باید هوشیار باشند و اجازه ندهند که فرزندان آنان به راحتی از قلیان استفاده کنند.
 
یک خانم بروجردی نیز در گفت و گو با خبرنگار ایرنا افزود: مصرف قلیان آنقدر زیاد شده است که دیگر در پارک‌ها نمی‌شود ساعتی را به تفریح و استراحت پرداخت، زیرا دود ناشی از مصرف قلیان فضای پارک را آلوده کرده و باعث آزار و اذیت دیگران می شود.
 
مریم احمدی افزود: مصرف قلیان در بین خانواده ها رایج شده و فرزندان نیز با دیدن پدر و مادر در حال استعمال قلیان به راحتی مصرف آن را فرا گرفته و با افتخار در جمع های خانوادگی بدون ترس از بزرگتر ها از آن استفاده می کنند.
 
وی اظهار داشت: مطمئن باشید جوان و یا نوجوانی که به راحتی در جمع خانوادگی و یا دوستان قلیان مصرف می کند به راحتی نیز در دام مصرف مواد مخدر گرفتار خواهد شد و این موضوع باعث آسیب های فراوانی برای جامعه می شود.
 
یکی جوان بروجردی نیز در این باره گفت: متاسفانه مصرف قلیان آنقدر زیاد شده است که اگر در جمع دوستان حاضر شویم و نتوانیم قلیان مصرف کنیم مورد تمسخر قرا خواهیم گرفت.
 
مصطفی رحیمی افزود: مصرف قلیان در بین جوانان به یک معظل اجتماعی تبدیل شده است و با توجه به اینکه مصرف آن در پارک ها و اماکن عمومی ممنوع می باشد ولی متاسفانه به آزادنه ترین وجه ممکن مورد مصرف قرار می گیرد.
 
وی اظهار داشت: متاسفانه وقتی که پدر و مادری به راحتی در مقابل فرزندان خود و در جمع های خانوادگی قلیان مصرف می کنند دیگر انتظاری از فرزندان برای ترک این کار وجود ندارد.
 
مسوول درمان اعتیاد T.C بهزیستی استان لرستان در گفت و گو با خبرنگار ایرنا گفت: مصرف قلیان در بین خانواده ها و در مهمانی ها به یک آیین و رسم مانند پذیرایی تبدیل شده است، که برای برخی خانواده جنبه تشریفاتی و احترام آمیز جلوه کرده و جز آداب پذیرایی به یک الگوی رفتاری پایدار تبدیل شده است.
 
علیرضا رخشان افزود: وقتی فرزندان از کودکی مشاهده می کنند که قلیان در خانواده به راحتی مصرف می شود و جز آداب پذیرایی است، قبح مصرف برای کودک شکسته و تکرار آن برای کودک عادی می شود.
 
وی اظهار داشت: قلیان ضرر فیزیکی برای بدن انسان بیش از سیگار دارد و خانواده به این ضررها توجه ندارند، حجم دودی که قلیان به ریه ها وارد می کند حداقل ۱۰ برابر سیگار است و این عدم اطلاع و بی د انشی و انکار خانواده ها باعث تسهیل سازی این الگوی غلط می شود.
 
مسوول درمان اعتیاد T.C بهزیستی استان لرستان گفت: قلیان در جامعه به علت اینکه جرم قانونی ندارد و مانعی برای جلوگیری از آن وجود ندارد در جامعه به عنوان یک عامل دورهمی به راحتی مصرف می شود.
 
رخشان افزود: هر عاملی مانند سیگار و قلیان که مغز را به یک فعالیت غیر عادی وادار کند به تدریج وابستگی ایجاد می کند و در طولانی مدت باید یا مصرف افزایش یابد یا نوع مصرف تغییر کند که پله اول برای سقوط به مصرف ماده مخدر می باشد.
 
وی اظهار داشت: اغلب کسانی که اعتیاد دارند و معتاد شده اند از سیگار و قلیان شروع کرده اند و مصرف قلیان در جوانان و نوجوانان می تواند سرآغاز شروع اعتیاد باشد، لذا خانواده ها برای حفظ سلامتی فرزندانشان و محکم کردن کانون خانواده از مصرف قلیان خودداری کنند.
منبع: ایرنا

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو