طرز تهیه 6 مدل آب انبه + خواص و مضرات آب انبه

طرز تهیه 6 مدل آب انبه + خواص و مضرات آب انبه


منبع: دلگرم

122

1400/4/8

12:07


طرز تهیه 6 مدل آب انبه + خواص و مضرات آب انبه

دستور تهیه آب انبه

یکی از لذیذترین و پر خاصیت‌ترین میوه‌های گرمسیری انبه است که در کشور‌های هند، پاکستان، و فیلیپین به فراوانی یافت می‌شود. این میوه در فصل تابستان طرفداران بسیار زیادی دارد و سرشار از مواد مغذی است که در درمان مشکلات گوارشی، گردش خون و … دخیل اند.

علاوه بر این‌ها نوشیدنی انبه به طور شگفت آوری غنی از پتاسیم است که اساسا مهمترین عنصر برای سلامت قلبی عروقی به حساب می‌آید. از مشخصات ظاهری این میوه میتوان به پوست زرد رنگ آن اشاره کرد.

البته در صورت نارس بودن هم ظاهری سبز رنگ دارد و داخلش زرد است. طبع انبه رسیده گرم و خشک و انبه نارس سرد و خشک است.

طرز تهیه آب انبه خانگی

مواد لازم برای تهیه آب انبه در خانه:

  • انبه رسیده: ۲ عدد
  • آب خنک: ۶ لیوان
  • شکر: ۱۰ قاشق غذاخوری
  • جوهر لیمو: ۲/۳ قاشق چایخوری

مراحل تهیه آب انبه در خانه:

انبه‎‌ها را پوست بگیرید و خرد کنید و هسته انبه را جدا کنید. همه مواد را در میکسر یا غذاساز بریزید و میکس کنید. آب انبه شما آماده است. با یخ میل کنید. شکر را می‌توانید به دلخواه کم یا زیاد کنید.

طرز تهیه آب انبه

طرز تهیه آب انبه خوشمزه

طرز تهیه آب انبه کافی شاپی

مواد لازم جهت تهیه آب انبه:

  • 6 انبه بزرگ یا 5 فنجان (525 گرم) تکه انبه
  • 4 فنجان (950 میلی لیتر) آب یا شیر
  • 3 قاشق غذاخوری (36 گرم) شکر، اختیاری
  • 1/2 فنجان (70 گرم) مکعب های یخ ، اختیاری

مراحل تهیه آب انبه:

انبه ها را در تکه های 1 در (2.5 سانتی متر) خرد کنید. برای بریدن انبه، گوشت را از دانه در مرکز میوه خرد کنید. 2 قطعه را با بیشترین گوشت انبه در یک شبکه بچسبانید و میوه را با قاشق بریزید.

سپس، با دقت از یک چاقوی کوچک استفاده کنید تا میوه اطراف دانه را بریزید. شما باید حدود 5 فنجان (525 گرم) تکه انبه دریافت کنید. اطمینان حاصل کنید که هیچ لایه برداری روی هیچکدام از قطعات وجود ندارد.

بسته به اندازه و تنوع انبه، ممکن است تعداد متفاوتی از انبه داشته باشید. به عنوان مثال، انبه های آلفونسو کوچکتر هستند، بنابراین ممکن است شما به تعدادی مورد دیگر نیز احتیاج داشته باشید.

تکه ها را با آب یا شیر و شکر اختیاری درون مخلوط کن قرار دهید. اگر دوست دارید عطر و طعم انبه واقعاً عالی باشد ، 4 فنجان (950 میلی لیتر) آب درون مخلوط کن بریزید.

اگر نوشیدنی خامه ای ترجیح می دهید، می توانید به جای آن از شیر استفاده کنید. اگر می خواهید آب انبه حتی شیرین تر هم باشد می توانید 3 قاشق غذاخوری شکر (36 گرم) شکر اضافه کنید.

اگر دوست دارید گزینه غیر لبنیاتی دیگری باشد، شیر نارگیل را جایگزین آب یا شیر کنید. می توانید از شیرین کننده مورد علاقه خود مانند عسل استفاده کنید یا در صورت شیرین بودن انبه ها شیرین کننده را به طور کامل کنار بگذارید.

آب را به مدت 30 ثانیه یا تا زمانی که صاف شود مخلوط کنید. درپوش را روی مخلوط کن بگذارید و مواد را با هم مخلوط کنید تا انبه کاملا پوره شود. مخلوط را ادامه دهید تا انبه با آب یا شیر ترکیب شود.

نکته: اگر می خواهید آب دارای بافت یخ زده و خزدار باشد، قبل از مخلوط کردن آب 1/2 لیوان (70 گرم) مکعب یخ اضافه کنید.

در صورت تمایل به آب انبه نازک، آب را از طریق همزن بریزید. اگر از انبه هایی استفاده کرده اید که دارای رشته های فیبر قابل توجه است، ممکن است بخواهید آب آن را صاف کنید. یک صاف کننده توری خوب را روی پارچ یا کوزه اندازه گیری قرار دهید و آب انبه را درون آن بریزید.

آب داخل پارچ فرو می رود و الیاف پالپ را درون آن می ریزد. پس از اتمام صاف کردن آب، از خمیر کاغذ رها کنید. اگر انبه شما صاف بود یا به آب غلیظ تان اهمیتی نمی دهید ، می توانید آن را صاف کنید.

آب انبه را درون لیوان های سرو بریزید. اگر دوست دارید آب شما سرد باشد ، قبل از ریختن آب انبه درون آنها ، در هر لیوان چند مکعب یخ قرار دهید. قبل از سرو نوشیدنی ها ، یک نوار اضافی انبه را در کنار شیشه در نظر بگیرید و لذت ببرید!

می توانید پارچ آب انبه را بپوشانید و تا 2 روز آن را در یخچال نگهداری کنید. متأسفانه ، برای تمدید زمان نگهداری آن ، هیچ چیزی برای اضافه کردن به آب موجود در آن وجود ندارد. برای نگهداری طولانی مدت ، آب یخ را تا 4 ماه در نظر بگیرید.

طرز تهیه آب انبه

چطور آب انبه درست کنیم ؟

طرز تهیه آب انبه زنجبیلی

برای تهیه آب انبه زنجبیلی مراحلی که در بالا ذکر شد را انجام دهید، سپس زنجبیل یا نعنا را به آن اضافه کنید تا طعمی روشن داشته باشید. اگر دوست دارید آب انبه کمی تند باشد، پوست آن را ریز خرد کنید و به اندازه آن حدود 1 اینچ (2.5 سانتی متر) زنجبیل تازه بریزید

و قبل از مخلوط کردن آب انبه، آن را به مخلوط کن اضافه کنید. برای افزودن طعم گیاهی ، می توانید به جای آن ، تعداد کمی نعناع تازه تهیه کنید. با افزودن گیاهان تازه دیگر امتحان کنید. می توانید از انواع مختلف ریحان مانند ریحان لیمو یا ریحان تند استفاده کنید.

همچنین می توانید چاشنی های مورد علاقه خود مانند زنجبیل خشک شده ، هل زمینی یا دارچین را اضافه کنید. سعی کنید 1/2 قاشق چایخوری (1 گرم) ادویه را به آب انبه اضافه کنید. سپس آن را چشیده و مطابق با سلیقه خود ادویه بیشتری اضافه کنید.

طرز تهیه لیموناد انبه

آب انبه ای که در بالا آموزش داده شد را درست کنید، سپس آن را با لیموناد مخلوط کنید تا یک لیموناد انبه ایجاد شود. اگر آب انبه تنگی را دوست دارید ، قسمت های مساوی لیموناد را با آب انبه آماده شده هم بزنید.

لیموناد انبه را مزه دار کنید تا ببینید که آیا می خواهید در شیرین کننده مانند عسل یا شربت ساده هم بزنید .

طرز تهیه رانی انبه

رانی انبه به عنوان یکی از نوشیدنی‌های خنک انبه در فصول گرم تابستان به حساب می‌آید که از ترکیب انبه با آب و شکر به دست می‌آید و برای رفع تشنگی و گرمازدگی به شدت پیشنهاد می‌شود.

مواد لازم برای تهیه رانی انبه:

  • انبه: یک کیلوگرم
  • شکر: 2 قاشق غذاخوری
  • آب: 1 لیوان
  • آبلیموی تازه: چند قطره

مراحل تهیه رانی انبه:

مقدار انبه تهیه شده را در ابتدا شسته، پوست آن را میگیریم و هسته آن‌ها را جدا می‌کنیم. حالا دو عدد از انبه‌ها را به صورت قطعات ریز برش زده و آن‌ها را در گوشه‌ای قرار دهید.

باقی مانده را در مخلوط کن قرار دهید و مخلوط کنید تا به حالت پوره در آید. سپس قابلمه‌ای را برداشته و انبه تکه شده را به همراه انبه میکس شده، آب و شکر درون آن بریزید و روی حرارت قرار دهید تا به جوش آید.

بعد از مدت زمان کمی که تکه‌های انبه حالت نرمی پیدا کردند، چند قطره آبلیمو را به آن اضافه می‌کنید و شعله حرارت را خاموش کنید.

بعد از خنک شدن، رانی انبه را در یخچال قرار دهید و در صورت تمایل می‌توانید این نوشیدنی انبه خوشمزه را نوش جان کنید. نوشیدنی انبه می‌تواند یک نوشیدنی مقوی برای سلامت جسم شما باشد.

طرز تهیه آب انبه

تهیه آب انبه در منزل

طرز تهیه آب انبه و هلو

مواد لازم جهت تهیه آب انبه و هلو:

  • 1 عدد هلو بزرگ و شیرین
  • 1 عدد انبه ی بزرگ و رسیده
  • 2 قاشق غذاخوری آب لیمو
  • یخ
  • برگ نعناع

مراحل تهیه آب انبه و هلو:

هلو و انبه را پوست بکنید، میوه ها را خرد کنید، میوه و تکه های یخ را درون یک مخلوط کن برقی بریزید، آبمیوه را در یک کاسه بزرگ بریزید، آب لیمو را اضافه کنید و هم بزنید.

آبمیوه را از صافی رد کنید، آبمیوه را در لیوان های مخصوص پذیرایی بریزید. تکه های یخ را به آبمیوه اضافه کنید. می توانید در این مرحله برای تزئین, روی آبمیوه برگ نعناع بگذارید.

طرز تهیه آب انبه

طرز تهیه آب انبه طبیعی

خواص و مضرات آب انبه

انبه یک منبع غنی از آهن است. آب انبه یا میوه انبه برای افرادی که کم‌ خونی دارند به خصوص برای کودکان و زنان باردار بسیار مفید است. بهترین زمان مصرف انبه برای افراد مبتلا به کم خونی بعد از شام است.

کالری انبه کم است و سرشار از فیبر و ویتامین A و C، فولات، B6، آهن، کلسیم، روی و ویتامین E می باشد به همین دلیل برای تقویت سیستم ایمنی بدن بسیار مفید است.

طبق گفته پزشکان طب سنتی انبه و آب انبه رسیده طبع گرم و خشک دارد و طبع انبه نارس سرد و خشک است. انبه نارس تولید کننده بلغم و سودا در بدن هم هست. اگر طبع گرمی دارد بهتر است انبه را با سکنجبین میل کنید.

انبه به خاطر فیبر فراوانی که دارد یبوست را برطرف می‌کند. انبه برای درمان عطش و گرمازدگی بسیار مفید است. هسته انبه ضداسهال است اما میوه انبه به خاطر فیبر فراوانی که دارد برای افراد مبتلا به یبوست مفید است. انبه یک درمان طبیعی برای مشکل بواسیر خونی است.

به هنگام بالا رفتن دمای بدن، تب را کاهش می دهد و سردرد و سرفه و ناراحتی‌های تنفسی را برطرف می کند. به خصوص در این روزهای شیوع ویروس بیماری کرونا مصرف انبه بسیار توصیه می‌شود. انبه به خاطر خاصیت ضدالتهابی برای افراد مبتلا به آسم بسیار مفید است.

انبه سرشار از پتاسیم است و برای کنترل فشارخون و ضربان قلب بسیار مفید است. انبه علاوه بر خواص مفیدی که دارد مضراتی هم برای برخی افراد دارد. انبه به خاطر پتاسیم فراوانی که دارد برای افراد مبتلا به نارسایی کلیه و سالمندان مضر است.

انبه یک میوه دیرهضم است و همین مسئله برای برخی افراد ایجاد مشکل می‌کند. ممکن است به خاطر خوردن انبه دچار نفخ شوید پس بهتر است انبه یا آب انبه را با مقداری زنجبیل مصرف کنید.

انبه سرشار از ویتامین E و C است که به تولید کلاژن کمک می کند. کلاژن نقش اساسی در بازسازی سلول‌های پوست و افزایش حالت کشسانی پوست دارد که مانع از چروک شدن آن می‌شود.

همچنین بخوانید:

طرز تهیه 6 مدل شربت انبه نوشیدنی مفید تابستانی

طرز تهیه 6 مدل مربا انبه با عطر و طعم دلچسب


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو