یک دنباله دار عظیم در حال نزدیک شدن به قلب منظومه خورشیدی است

یک دنباله دار عظیم در حال نزدیک شدن به قلب منظومه خورشیدی است


منبع: روزیاتو

72

1400/4/8

15:10


دنباله دار عظیم

اخترشناسان به تازگی یک جرم بزرگ را در آسمان شناسایی کرده اند که از نواحی دور دست منظومه خورشیدی به سمت مرکز آن در حرکت است و پیش بینی کرده اند که این جرم آسمانی ظرف یک دهه آتی به مدار حرکت زحل می رسد.

این دنباله دار که ۲۰۱۴ UN271 نام دارد نخستین بار توسط مرکز تحقیقات انرژی دارک شناسایی شد که یک پروژه بین المللی مشترک است و در سال ۲۰۱۳ میلادی رسما کلید خورد. این پروژه با کمک تلسکوپ ویکتور بلانکو شیلی آغاز شده و هدفش ترسیم نقشه ای دقیق از کهکشان ها، شناسایی ابرنواخترها و کشف راز و رمز انرژی تاریک است.

خبر شناسایی این جرم آسمانی عظیم در منظومه خورشیدی نخستین بار در ۱۹ می امسال اعلام شد و در عملیات شناسایی آن از داده های ارسالی مرکز سیاره کوچک ناسا نیز کمک گرفته شد.

طبق گفته دانشمندان و آنچه در شبکه های اجتماعی منتشر شده، این جرم آسمانی که از خاک و یخ تشکیل شده قطری در حدود ۱۳۰ تا ۳۷۰ کیلومتر دارد و برخی حتی ابعاد آن را برابر با یک سیاره کوتوله کوچک تخمین زده اند هرچند که جاناتان مک داول اخترفیزیکدان مرکز هاروارد-اسمیتسونیان در آمریکا این گمانه زنی را مردود اعلام کرده است.

دنباله دار عظیم

او در صفحه توییتر خود در واکنش به این خبر نوشته است:

این جرم به نظر کوچکتر از آن است که هم اندازه با سیاره های کوتوله در نظر گرفته شود. به هر حال نظرات جالبی مطرح شده است.

پیشتر پدرو برناردینلی ستاره شناس دانشگاه پنسیلوانیای آمریکا نیز تصویری از این جرم آسمانی را که در بازه سال های ۲۰۱۴ تا ۲۰۱۸ گرفته شده بود منتشر کرد. تصاویر مورد اشاره شی بزرگ و سفید رنگی را به تصویر می کشید که شبیه به یک لکه پیکسلی شده در عکس به نظر می آمد.

البته از سال ۲۰۱۴ تاکنون دانشمندان مرتبا مسیر حرکت این جرم آسمانی را به روز رسانی کرده اند هرچند که این مسیر به شدت طولانی است (صدها میلیارد کیلومتر تا خورشید فاصله دارد) و مجموعا ۶۰۰ هزار سال طول می کشد تا این جرم آسمانی به مرکز منظومه شمسی برسد.

سم دین، ستاره شناس آماتور در واکنش به این خبر گفته است:

براساس آماری که از بزرگی این جرم ارائه شده و رنگ سرخی که در سال ۲۰۱۴ داشته، تصور می کنم که قطر آن برابر با ۱۳۰ تا ۳۷۰ کیلومتر باشد که در این صورت از نظر ابعاد با دنباله دار عظیم C/1729 P1 برابری می کند و بی تردید بزرگترین شی ابر اورت در دنیا محسوب می شود.

دین در ادامه نوشته است:

تردیدی ندارم که وقتی این شی به نزدیکی خورشید برسد دچار همان سرنوشتی می شود که سایر اجرام در مدار خورشید پیدا میکنند و بلافاصله نابود می شود.

 

بیشتر بخوانید:

اگر یک شهاب سنگ به زمین برخورد کند چه می شود؟

حقایقی جالب درباره شهاب سنگ ها، مهمانان ناخوانده کره زمین

 

مطلب برای شما مفید بود؟

به مطلب امتیاز دهید

میانگین امتیازها 0 / 5. تعداد رای: 0

تاکنون رأی داده نشده! اولین نفری باشید که به این پست امتیاز می‌دهد.

منبع: nypost
مطالب مرتبط
مطالب دیگر از همین نویسنده
مشاهده بیشتر
دیجیاتو
بدون نظر

لغو پاسخ

ورود

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو