به نقل از روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر؛ دکتر اسکندر مؤمنی در نشست ویژه دیپلمات‌های مقیم تهران که به مناسبت سالروز جهانی مبارزه با سو مصرف مواد مخدر برگزار شد، گفت: طبق گزارش سالانه مواد مخدر ۲۰۲۱ در سال ۲۰۱۹ ایران کشفیات ۹۰ درصد از تریاک جهان ۲۰ درصد از هروئین جهان ۷۲ درصد از مرفین جهان و پنج درصد از حشیش جهان را به خود اختصاص داد.

وی افزود: از دلایل این موفقیت، بدون تردید موضع گیری جمهوری اسلامی ایران در کشف مبارزه با مواد مخدر است و اگر همه مجامع بین المللی همانند این استراتژی عمل کنند، بدون تردید ساماندهی خواهد شد.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه مبارزه جمهوری اسلامی ایران با موادمخدر، براساس برخی مولفه‌ها است، گفت: آموزه‌های دینی نخستین مؤلفه است، تا آنجا که خداوند در قرآن می‌فرماید اگر کسی انسانی را نجات دهد گویی همه انسان‌ها را نجات داده است. همچنین در فرهنگ، تاریخ و ادبیات ما این موضوع ریشه دوانده، چنانچه شاعر پرآوازه ایران حکیم سعدی شیرازی می‌فرماید «بنی آدم اعضای یکدیگرند که در آفرینش ز یک گوهرند.»

مؤمنی با بیان اینکه مقام معظم رهبری تاکید و اهتمام ویژه‌ای بر امر مبارزه همه‌جانبه با قاچاق انواع مواد مخدر و توزیع آن دارند و این امر را جهادی بزرگ قلمداد می‌کنند، اظهار داشت: ایشان همواره تاکید خاص بر مبارزه قاطعانه با انواع مواد مخدر چه در داخل و چه در مرزها دارند.

مؤمنی همچنین با بیان اینکه ایران صادقانه و قاطعانه با موادمخدر مبارزه می‌کند، گفت: از نظر جمهوری اسلامی ایران، سلامت و کرامت انسان‌ها و امنیت در دنیا، یکپارچه است و تفاوتی میان جوان ایرانی و غیر ایرانی وجود ندارد؛ لذا با موادمخدر چه در داخل کشور و چه در خارج از کشور مقابله می‌کند.

وی همچنین اظهار کرد: مؤلفه بعدی ساختار ستاد مبارزه با موادمخدر است که به دلیل اهمیت این موضوع، ریاست آن بر عهده ریاست جمهور است و بیش از ده‌ها دستگاه انتظامی، امنیتی و فرهنگی عضو آن هستند در حالی که در بسیاری از کشورها این ساختار به یک وزارتخانه یا زیرمجموعه وزارتخانه‌ای واگذار شده است.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه جمهوری اسلامی ایران همه اجزای کشور را برای مبارزه با مواد مخدر در ابعاد مختلف بسیج کرده است، گفت: سال ۹۹ سال ویژه ای برای ایران در کشف مواد مخدر بود و حدود ۱۲۰۰ تن مواد مخدر در این سال کشف شد، به دست آوردن این حجم از آمار کشف مواد مخدر بدون بسیج همگانی و بدون ساختار و اهتمام حاصل نمی‌شد به عبارتی می‌توان گفت همه ارکان جمهوری اسلامی ایران برای مبارزه با مواد مخدر بسیج شده‌اند.

مؤمنی اظهار داشت: رویکرد جمهوری اسلامی ایران در مبارزه با موادمخدر، متوازن است و بر مبارزه همه جانبه و همسو با مواد مخدر تاکید دارد و همراه با رویکرد مقابله‌ای، به رویکردهای درمان، پیشگیری و توانمندسازی توجه جدی دارد و این ۴ حوزه را همسو پیش می‌برد.

به گفته وی، در حوزه کاهش تقاضا و پیشگیری از اعتیاد، طرح یاریگران زندگی در حال اجرا است که در اجرای آن، همه آحاد جامعه، سازمان‌ها، اساتید دانشگاهی، هنرمندان و مردم برای کاهش شیوع مصرف موادمخدر کمک می‌کنند.

دبیرکل ستاد با بیان اینکه ایران در خط مقدم مبارزه با مواد مخدر قرار دارد، تاکید کرد: بدون تردید اتخاذ رویکرد متوازن و یکپارچه براساس کنوانسیون‌های بین‌المللی، از راه‌های مؤثر در برون رفت از معضل جهانی اعتیاد است و تاکید بر یک مؤلفه، ما را به هدف خود نمی‌رساند و در این امر همه کشورها باید مشارکت کنند.

مؤمنی گفت: در آستانه پنجمین دور از برنامه همکاری با سازمان ملل متحد در عرصه مبارزه با مواد مخدر، لازم است اشاره کنم که همکاری با دفتر مقابله با موادمخدر و جرم سازمان ملل متحد در تهران، از سال ۱۹۹۹ با تأسیس دفتر تهران در این سال و اجرای پروژه نوروز آغاز شد و هم اکنون بیش از ۲۲ سال از همکاری مشترک جمهوری اسلامی ایران با سازمان ملل متحد در عرصه مبارزه با مواد مخدر می‌گذرد و در آستانه پنجمین برنامه مشترک هستیم.

وی در ادامه ضمن استقبال از ادامه همکاری‌ها با سازمان ملل متحد، تاکید کرد که لازم است سازمان ملل متحد تدابیر لازم را به منظور افزایش منابع مالی مستقل در امر مبارزه با مواد مخدر و به تبع آن پرهیز از بهانه جویی های سیاسی و رفتارهای یکجانبه گرایانه برخی کشورها، بعمل آورد.

مؤمنی در پایان، همچنین ضمن تبریک مجدد سالروز جهانی مبارزه با سو مصرف و قاچاق مواد مخدر و سپاس از همکاری کلیه دفاتر سازمان ملل متحد همچون UNODC، و یونیسف با جمهوری اسلامی ایران در جهت پیشبرد اقدامات مشترک در عرصه مبارزه با مواد مخدر، تاکید کرد که معضل جهانی مواد مخدر یک مساله انسانی، تخصصی و فراگیر بوده و سیاسی شدن آن نه تنها کمکی به مبارزه با این مساله نمی‌کند، بلکه می‌تواند به انحراف فرایند مبارزه مؤثر و جامع در این خصوص، منجر شود که بر همین اساس، ضمن تاکید بر عزم و اراده جدی جمهوری اسلامی ایران برای ادامه همکاری با سازمان ملل متحد و کلیه کشورها، آرزو می‌کنم تا در سایه همکاری و همدلی بتوانیم به جهانی امن و عاری از کرونا و مواد مخدر برای خود و فرزندان مان دست یابیم.