طرز تهیه خورش قورمه بامیه

طرز تهیه خورش قورمه بامیه , دستور پخت خورش قورمه بامیه

این خورش، یک خورش اصیل ایرانی است که با بامیه طبخ می شود. این خورش را می توان به صورت ترش یا ملس تهیه نمود. در این خورش از گوشت گوسفندی یا گوشت مرغ استفاده شده است. این خورش را می توان در کنار لیمو ترش تازه و برنج سفید و زعفرانی یا کته سرو نمود. از آن جا که بامیه خواص بسیاری دارد، این خورش برای سلامتی می تواند مفید باشد که توصیه می شود برای کودکان و نوجوانان در حال رشد تهیه کرد. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه خورش قورمه بامیه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم برای ۴ نفر
بامیهنیم کیلو گرم
گوشت گوسفندی یا گوساله۴۰۰ تا ۵۰۰ گرم
پیاز۲ عدد بزرگ
رب گوجه فرنگی۱ قاشق غذا خوری
زردچوبهبه مقدار لازم
فلفل قرمز و فلفل سیاه و نمکبه مقدار لازم
زعفران و لیمو تازهبه مقدار لازم
پیاز داغچند قاشق

طرز تهیه خورش قورمه بامیه

مرحله اول

برای تهیه خورش خوشمزه قورمه بامیه در ابتدای کار، پیازها را شسته و پوست می کنیم. سپس آن را به صورت نگینی ریز خرد می کنیم. در ادامه یک قابلمه مناسب برداشته و با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود.

مرحله دوم

سپس پیاز ها را اضافه کرده و تفت می دهیم تا سبک و طلایی شود. سپس گوشت را اضافه کرده و تفت می دهیم تا آب گوشت کشیده شود و رنگ آن تغییر کند. زردچوبه را نیز اضافه کرده و به همراه گوشت تفت کوتاهی می دهیم.

مرحله سوم

سپس فلفل قرمز و سیاه را اضافه کرده تا گوشت طعم بگیرد. در این مرحله رب گوجه فرنگی را به آن اضافه کرده و انقدر تفت می دهیم تا رب رنگ باز کند. سپس آب داغ یا ولرم را به گوشت ها اضافه کرده تا جایی که روی گوشت را بگیرد.

مرحله چهارم

سپس اجازه می دهیم تا با درب بسته و حرارت متوسط پخته شود. حدود ۲ ساعت زمان لازم دارد تا گوشت ها کامل پخته شود. می توان تمام مراحل فوق را در زود پز انجام داد و زمان پخت گوشت را به ۱ ساعت کاهش داد.

مرحله پنجم

البته باید به این نکته توجه داشته باشید که گوشتی که در قابلمه پخته می شود مزه بهتری نسبت به گوشت درون زودپز دارد. حالا بامیه ها را پاک می کنیم. ته بامیه را به مقداری جدا می کنیم که بامیه زخمی یا باز نشود وگرنه خورش لزج می شود.

مرحله ششم

بعد از آن بامیه ها را شسته و به مدت نیم ساعت در آب سرد خیس می کنیم. سپس آن را آبکش کرده و کنار می گذاریم تا آب اضافه آن خارج شود. سپس یک تابه را با کمی روغن روی حرارت قرار می دهیم تا داغ شود و بامیه ها را درون آن می ریزیم.

مرحله هفتم

سپس با حرارت متوسط رو به بالا، تفت می دهیم به طوری که بامیه ها کامل تغییر رنگ پیدا کند و به خوبی سرخ شود. در ادامه تفت دادن بامیه ها حدود ۱۰ دقیقه طول می کشد. هرچه بامیه ها بیشتر سرخ شود خوشمزه تر است.

مرحله هشتم

اما املاح معدنی و خواص آن کاهش می یابد بامیه سرخ شده را به خورش اضافه کرده و در صورت نیاز کمی دیگر آب جوش به آن اضافه می کنیم. سپس می گذاریم خورش با شعله ملایم و درب بسته حدود ۱ ساعت، بپزد و به غلظت دلخواه برسد.

مرحله نهم

سپس زعفران دم کرده و آب لیمو ترش را به آن اضافه کرده و با هم مخلوط می کنیم و می گذاریم چند دقیقه دیگر بجوشد و مزه دار شود. سپس خورش جا افتاده و خوشرنگ را در ظرف مناسب و در کنار برنج زعفرانی یا ساده سرو می کنیم.