راهنمای اخذ اظهارنامه مالیاتی ۹۹

اظهارنامه مالیاتی بیانگر فعالیت یا عدم فعالیت شما نیز هست. در واقع مجموعه شما چه فعال بوده باشد چه غیرفعال باید اظهارنامه خود را در مهلت تعیین‌شده تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نماید. تمامی اشخاص حقوقی اعم از شرکت‌های تجاری و موسسات غیرتجاری در هنگام تاسیس باید پرونده مالیاتی تشکیل دهند تا از این طریق به امور مالیاتی آنها رسیدگی شود و مورد حمایت قانون تجارت ایران قرار گیرند.

 »»» ورود به سامانه اظهارنامه مالیاتی 99 [در سال 1400]

بنابراین اگر شما مجموعه‌ای تازه‌تاسیس هستید و در ماه‌های اول آغاز به کار خود فعالیتی نداشته‌اید، باز هم باید برای اخذ اظهارنامه مالیاتی اقدام نمایید و عدم فعالیت خود را اعلام کنید. تنها از این طریق است که می‌توانید نگران جریمه شدن نباشید. گفتنی است که این موضوع در مورد اشخاص حقیقی مشمول مالیات نظیر کسبه و تجار نیز صادق است.

به طور کلی، اظهارنامه نوعی کارنامه مالی است که شرکت‌های تجاری و تاجران باید همه‌ساله برای تکمیل و ارائه آن به سازمان امور مالیاتی کشور اقدام نمایند و مالیات محاسبه‌شده خود را به طور کامل پرداخت کنند. این اظهارنامه در گذشته به صورت کاغذی تنظیم و تسلیم می‌شد، ولی تکمیل و ارسال آن در حال حاضر به صورت اینترنتی است. باید یادآوری کرد که مالیات در ایران انواع گوناگونی دارد و به دو دسته مالیات‌های مستقیم و غیرمستقیم تقسیم می‌شود.

اظهارنامه مالیاتی ۹۹ اشخاص حقوقی

اشخاص حقوقی موظف‌اند کلیه فعالیت‌های تجاری خود را در دفاتر دارایی وارد کنند و برای پلمپ آنها در موعد مقرر اقدام نمایند. این فعالیت‌ها شامل تمامی قراردادها، فاکتورهای رسمی، حقوق کارمندان و کلیه سودها و زیان‌های مجموعه می‌شود. اظهارنامه مالیاتی نیز دربردارنده تمامی این فعالیت‌ها و عملکردها است که مستقیماً به سازمان امور مالیاتی کشور ارسال می‌شود.

سال مالیاتی شرکت‌ها طبق اساسنامه آنها مشخص می‌شود. با این حال، این بازه زمانی معمولاً منطبق بر تاریخ رسمی کشور است و از یکم فروردین آغاز می‌شود و در بیست‌ونهم اسفند خاتمه می‌یابد. اشخاص حقوقی تا چهار ماه بعد از این تاریخ یعنی پایان تیر ماه ۱۴۰۰ فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی ۹۹ خود را تسلیم سازمان امور مالیاتی کشور نمایند. گفتنی است که اگر سال مالیاتی شرکت‌ها با این تاریخ همخوانی نداشته باشد، سال مالی خود آنها مبنای محاسبه قرار می‌گیرد.

اظهارنامه مالیاتی ۹۹ اشخاص حقیقی

طبق قانون تجارت ایران، تجار و بازرگانانی که به صورت فردی عمل می‌کنند نیز باید تشکیل پرونده دارایی دهند و تحت نظارت سازمان امور مالیاتی کشور فعالیت نمایند. آنها باید در هر سال مالی کلیه فعالیت‌ها و عملکردهای خود را به اداره دارایی ارسال کنند و اظهارنامه مالیاتی اشخاص حقیقی را برای این منظور تنظیم نمایند. از آنجایی که شروع عملکرد اشخاص حقیقی از اول فروردین تا پایان اسفند در نظر گرفته می‌شود، اظهارنامه مالیاتی ۹۹ اشخاص حقیقی دربردارنده کارنامه مالی آنها در این یک سال خواهد بود.

گفتنی است که اشخاص حقیقی تا سه ماه بعد از پایان یافتن سال مالی خود یعنی پایان خرداد ماه ۱۴۰۰ فرصت دارند اظهارنامه مالیاتی ۹۹ خود را به سازمان امور مالیاتی ارسال نمایند. امسال بنا به درخواست اتاق اصناف ایران و با تصویب ستاد ملی مبارزه با کرونا این تاریخ تا پانزدهم تیر ماه تمدید شده است. یادآوری این نکته ضروری است که اشخاص حقیقی نیز همانند اشخاص حقوقی نیازمند دریافت دفاتر تجاری و پلمپ آنها هستند.

مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹

اظهارنامه مالیاتی باید طی یک سال مالی تنظیم شود و در مهلت مقرر به سازمان مالیاتی کشور ارسال شود. گفتنی است که با اتمام این مهلت قانونی اگر اقدامی در این زمینه صورت نگرفته باشد، اشخاص مشمول جریمه‌ای سنگین خواهند شد. تمامی اشخاص حقیقی باید تا پایان خرداد ماه هر سال و تمامی اشخاص حقوقی باید تا پایان تیر ماه هر سال اظهارنامه مالیاتی خود را ارسال نمایند. این فرصت برای اشخاص حقیقی در سال ۱۴۰۰ به دلیل شیوع کرونا یک ماه و نیم تمدید شده است. در نتیجه، آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ در سال ۱۴۰۰ برای اشخاص حقیقی ۱۵ مرداد و آخرین مهلت ارسال اظهارنامه مالیاتی ۹۹ در سال ۱۴۰۰ برای اشخاص حقوقی ۳۱ تیر است.

نحوه اخذ اظهارنامه مالیاتی ۹۹

عملکرد یک سال مالی اشخاص حقوقی و حقیقی ابتدا در دفاتر پلمپ وارد می‌شوند و سپس با فرا رسیدن اسفند ماه اظهارنامه‌ای مبنی بر عملکرد کلی آنها تهیه می‌شود که باید در سامانه مالیاتی آپلود شود. برخی شخصاً برای تنظیم اظهارنامه اقدام می‌کنند و برخی انجام این کار را به موسسات حقوقی می‌سپارند. کارشناسان حقوقی این موسسه‌ها با گرفتن دفاتر پلمپ به بررسی عملکرد آنها در یک سال گذشته می‌پردازند و میزان سود و زیان مجموعه‌ها را بر اساس فاکتورها، قراردادها و حقوق کارکنان به طور دقیق روشن می‌نمایند. سپس همه این موارد را در قالب یک اظهارنامه به اداره دارایی ارسال می‌کنند.

نکته بسیار مهمی که در زمینه اخذ اظهارنامه مالیاتی ۹۹ وجود دارد این است که نوشتن اظهارنامه باید با دقت بسیار فراوانی انجام شود و هر گونه اشتباه و مغایرت طبق قانون فرار مالیاتی محسوب خواهد شد و جریمه‌های سنگینی در پی خواهد داشت. بنابراین توصیه می‌شود اخذ اظهارنامه مالیاتی ۹۹ را به موسسات ثبتی مجازی مثل آسان‌ثبت بسپارید تا با خیال آسوده تمام مراحل کار را به صورت دقیق و کامل انجام دهند. گفتنی است که کارشناسان حرفه‌ای این موسسه تضمین می‌کنند که کار شما را بدون هیچ اشکالی در زمان مقرر به پایان برسانند و مسئولیت هر اشکالی را که در این فرایند قانونی به وجود بیاید به طور کامل بر عهده خواهند گرفت.

دفتر این موسسه در تهران، خیابان ملاصدرا، خیابان شیخ بهایی، میدان شیخ بهایی، جنب بانک رفاه، برج صدف، طبقه ۶، واحد ۵۷ واقع شده و از ساعت ۹ صبح تا ۱۷ عصر پذیرای مراجعین است. همچنین متقاضیان برای کسب اطلاعات بیشتر و مشاوره رایگان می‌توانند با شماره تلفن ۰۲۱۴۳۴۹۸ تماس بگیرند.