تقویت سیستم ایمنی بدن از زمان شیوع کووید-19 در سراسر جهان به بالاترین اولویت تبدیل شده است. افراد نسبت به سلامتی خود آگاهی بیشتری پیدا کرده و اقدامات مفیدی را برای کاهش خطر عفونت انجام می دهند.

چیزی که برای بهبود سلامت سیستم ایمنی بدن بهترین نتیجه را می دهد رژیم غذایی است. مصرف مواد غذایی با ویتامین ها و مواد معدنی می تواند سلامتی و تناسب اندام را حفظ کنند.
انواع مختلفی از مواد مغذی می توانند به تقویت سیستم ایمنی بدن کمک کنند و آهن فقط یکی از آنهاست. آهن ضمن کمک به بهبود سطح هموگلوبین که اکسیژن رسانی به سلول ها، بافت ها و اندام های آسیب دیده را افزایش می دهد در نتیجه باعث سیستم ایمنی بدن می شود، بنابراین مواد غذایی سرشار از آهن بسیار مهم هستند که باید در رژیم غذایی گنجانده شوند. به گزارش تایمزسوفاندیا، در اینجا چند ماده غذایی برای افزودن به رژیم غذایی معرفی می شوند.

اسفناج

اسفناج به افزایش میزان هموگلوبین در خون کمک می کند و یکی از بهترین منابع تامین آهن به حساب می آید. این ویتامین علاوه بر اینکه دارای محتوای آهن زیادی است سرشار از ویتامین C (دارای آنتی اکسیدان های متعدد و بتا کاروتن است)، کلسیم، سدیم و فسفر است. خوردن اسفناج کمی پخته شده جذب ویتامین A را آسان تر می کند.

میوه های خانواده مرکبات

این میوه های مایل به قرمز رنگ از نظر ویتامین C بسیار غنی هستند که تولید گلبول های سفید خون را افزایش می دهند و به تقویت و بهبود سیستم ایمنی بدن نیز کمک می کند. برخی از مرکبات معروف شامل پرتقال، گریپ فروت، نارنگی، لیمو شیرین و لیموترش است.

میوه های خشک

تمام میوه های خشک از جمله کشمش، خرما، زردآلو، بادام، انجیر برای مقابله با کمبود آهن در بدن بسیار عالی عمل می کنند. میوه های خشک با افزایش سطح هموگلوبین در بدن گزینه سالم و مفیدی به شمار می آیند و در بهبود تعداد سلول های خون بسیار مفید هستند.

حبوبات

حبوبات یا لوبیا مانند نخود فرنگی، عدس و نخود از منابع عالی آهن محسوب می شوند. مصرف این گروه غذایی به شما در مقابله با بیماری های قلبی، دیابت، التهاب و فشار خون بالا کمک می کند.

سیب زمینی

یک عدد سیب زمینی پخته به اندازه متوسط برابر با 10 درصد آهن روزانه شماست. از آنجا که تقریبا همه سیب زمینی ها منبع خوبی از آهن هستند، اما هنوز برخی از ارقام خاص مواد مغذی بیشتری نسبت به گیاهان دیگر دارند.

سویا

100 گرم سویا خام حاوی حداکثر 15.7 میلی گرم آهن است که آن را به منبع غنی آهن تبدیل می کند. توفو یکی از این مواد غذایی با پایه سویا است که همچنین به عنوان یک منبع عالی پروتئین، کلسیم، منگنز، فسفر، ویتامین B1 و زینک عمل می کند. علاوه بر این، ضمن حفظ سطح کلسترول خطر کم خونی و سرطان را نیز کاهش می دهد.

گوشت

جگر مرغ مملو از آهن و ویتامین های گروه B است. اگر به دنبال منابع گوشتی دیگر سرشار از آهن هستند می توانید تخم مرغ، گوشت گاو و بوقلمون را امتحان کنید.

ماهی

غذاهای دریایی آهن و پروتئین های کم کالری را برای بدن تامین می کنند. ماهی تن، ساردین، ماهی خال مخالی و شاه ماهی منابع بسیار خوبی هستند که می توانید از آنها برای تامین آهن مورد نیاز بدن استفاده کنید، همچنین دارای چربی های اشباع کم و اشباع شده با چربی های سالم هستند.

شکلات تلخ

درنهایت شکلات یکی از منابع تامین آهن مورد نیاز بدن است، اما هر شکلاتی نه فقط شکلات های تلخ. هرچه مقدار کاکائو در شکلات بیشتر باشد (حداقل باید حاوی 55 درصد کاکائو باشد) غنی تر از آهن و آنتی اکسیدان است.

مترجم: الهه زارعی