رییس سازمان اداری و استخدامی کشور در بخشنامه‌ای اصلاحیه «دستورالعمل نحوه برگزاری امتحان عمومی و تخصصی برای استخدام افراد در دستگاه‌های اجرایی» را برای اجرا به همه دستگاه‌های اجرایی مشمول قانون مدیریت خدمات کشوری ابلاغ کرد.

طبق این اصلاحیه، مسئولیت ناشی از رعایت‌نکردن دقیق ضوابط و شرایط اعلام‌شده در مفاد آگهی آزمون و یا ارائه مدارک به صورت ناقص در زمان بررسی مدارک، مصاحبه و گزینش بر عهده داوطلب است و چنانچه در هر مرحله از جذب و استخدام، اشتباه یا تعمد داوطلب در ارائه اطلاعات خلاف واقع محرز شود، وی از انجام مراحل بعدی محروم و در صورت صدور حکم استخدامی، حکم مزبور لغو می‌شود.

در این اصلاحیه آمده است؛ در صورت مساوی‌بودن مجموع نمرات داوطلبان در آزمون کتبی و مصاحبه، اولویت معرفی به گزینش با داوطلبانی خواهد بود که نمره آنان در آزمون کتبی بالاتر باشد.

همچنین دستگاه‌های اجرایی مکلفند در مرحله مصاحبه استخدامی، با تمامی داوطلبان معرفی‌شده واجد شرایط مصاحبه کنند و نمره مربوط به مصاحبه را در سامانه امتحانات ثبت کنند.

مطابق این اصلاحیه، دستگاه‌های اجرایی موظفند حداکثر ظرف مدت ۳ ماه پس از اعلام نظر گزینش و انجام سایر تشریفات استخدامی، برای افراد پذیرفته‌شده از طریق سامانه  «کارمندایران» شماره مستخدم درخواست کرده و حداکثر ظرف مدت یک ماه پس از اخذ شماره مستخدم، حکم کارگزینی افراد را صادر یا قرارداد پیمانی آنان را تنظیم کنند.

همچنین به موجب این اصلاحیه، داوطلبان استخدام در زمان ثبت نام می‌توانند علاوه بر شغل‌محل مورد تقاضا به عنوان انتخاب اصلی، یک شغل‌محل دیگر را به عنوان انتخاب دوم در همان دستگاه اجرایی انتخاب کنند. دستگاه‌های اجرایی می‌توانند در بازه زمانی پایان یک آزمون تا برگزاری آزمون بعدی حداکثر به مدت ۶ ماه پس از اعلام نتیجه، از میان داوطلبان همان آزمون با درنظرگرفتن انتخاب دوم داوطلبان و رعایت شرایط تعیین‌شده اعم از سهمیه، جنسیت، شرایط احراز  به ترتیب نمرات فضلی در مرحلۀ آزمون کتبی، از آنان برای انجام سایر مراحل استخدامی دعوت کنند.

در این اصلاحیه تصریح شده است؛ ملاک عمل درخصوص محاسبه تاریخ فراغت از تحصیل، اتمام خدمت دوره ضرورت یا معافیت دائم، «آخرین روز» ثبت نام امتحان مشترک فراگیر و درخصوص محاسبه سن افراد، «اولین روز» ثبت نام امتحان مشترک فراگیر است.

به موجب این اصلاحیه، مدارک تحصیلی پایین‌تر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده در شرایط احراز مشاغل در آگهی استخدامی و همچنین مدارک معادل، برای شرکت در آزمون مشترک و استخدام مجاز نیستند. همچنین افراد دارای مدرک تحصیلی بالاتر از مقاطع تحصیلی اعلام‌شده، برای شرکت در آزمون می‌بایست مدرک مقطع تحصیلی ذکرشده در آگهی را داشته باشند؛ در این حالت مقطع تحصیلی بالاتر لحاظ نمی‌شود و حکم کارگزینی یا تنظیم قرارداد پیمانی پذیرفته‌شدگان بر اساس مقاطع تحصیلی مندرج در آگهی استخدامی خواهد بود.

استخدام و جذب نیرو در وزارتخانه‌ها و سازمان‌های دولتی از سال ۹۴ به بعد از طریق برگزاری آزمون متمرکز دستگاه های اجرایی در یک روز بصورت سراسری برگزار می‌شود.  

تا کنون هشت دوره آزمون فراگیر برگزار شده که طبق اخبار موثق انتشار دفترچه نهمین آزمون استخدامی دستگاه های اجرایی در نیمه اول سال ۱۴۰۰ خواهد بود که بیشترین جذب نیرو به وزارت آموزش و پرورش اختصاص داده شده است.