زمانی که تصمیم به ساخت و ساز می‌گیرید، لازم است تا تمام جوانب را به درستی بررسی کرده و در زمان مناسب بهترین انتخاب را داشته باشید. در واقع باید تمام هزینه‌های لازم در مسیر ساخت و ساز را در نظر بگیرید تا در نصفه راه دچار مشکل نشوید. از طرفی هر چیزی زمان خودش را دارد که اگر در زمان درست انجام شود، قطعا بهترین نتیجه را خواهد داشت. بحث ساخت و ساز هم از این قاعده مستثنی نیست و لازم است تا با توجه به شرایط جامعه از جمله: قیمت دلار و قیمت مصالح ساختمانی مثل قیمت آهن، قیمت میلگرد و.... زمان مناسب را انتخاب کنید. 

ما در این مقاله قصد داریم درباره موارد تاثیرگذار بر انتخاب زمان مناسب ساخت و ساز صحبت کنیم. در ابتدا به قیمت دلار و تاثیری که بر ساخت و ساز خواهد گذاشت، می‌پردازیم و پس از آن به سراغ پیش‌بینی قیمت میلگرد و قیمت آهن در سال جاری خواهیم رفت. در انتها هم ساخت سازه فلزی و بتنی را معرفی کرده و خواهیم گفت که از نظر هزینه چقدر تفاوت دارند. اگر قصد دارید تا با زمان مناسب برای ساخت و ساز آشنا شوید، تا پایان مقاله با ما همراه باشید.

قیمت دلار و ثبات در قیمت‌ها

قیمت دلار بحث داغ و همیشگی این روزهای ما بوده که فکر همه افراد جامعه را به خود مشغول کرده است. در این میان بعضی از افراد خیلی بیشتر قیمت دلار را پیگیری می‌کنند چرا که کار و فعالیت آن‌ها به قیمت دلار وابسته است. از جمله کسانی که قیمت دلار خیلی در شغل ایشان تاثیرگذار است، فعالان حوزه ساختمانی هستند. آن‌ها باید به دقت قیمت دلار را بررسی کنند چرا که قیمت دلار بر روی  قیمت میلگرد و آهن و دیگر مصالح تاثیر می‌گذارد. در واقع آن‌ها با بررسی می‌توانند بهترین زمان برای ساخت و ساز را تشخیص دهند.

در واقع بالا رفتن قیمت دلار، افرایش قیمت مصالح ساختمانی را در پی خواهد داشت که این موضوع منجر به افزایش قیمت تمام شده ساختمان خواهد شد. بنابراین اگر قیمت دلار ثابت باشد شما می‌توانید با یک برنامه‌ریزی مشخص کار ساخت و ساز را انجام دهید و در زمان مناسب ساختمان را به فروش برسانید. نتیجه تمام گفته‌های بالا این است که فعالان ساختمانی باید به دقت قیمت دلار را رصد کرده و پس از بررسی شرایط اقتصادی کشور شروع به فعالیت کنند. به عنوان مثال اگر فعال حوزه ساختمانی بتواند با بررسی‌های دقیق تشخیص دهد که قیمت دلار برای یک یا دو سال آینده ثباتی تقریبی دارد، می‌تواند با یک تصمیم آگاهانه وارد ساخت و ساز شود. 

پیش‌بینی قیمت آهن و میلگرد

برخی از کسب‌و‌کارها مانند ساختمان‌سازی متاثر از قیمت میلگرد و قیمت آهن است، بنابراین تغییرات در قیمت دلار، تغییرات در قیمت مصالح ساختمانی را در پی دارد. فعالان ساختمانی همیشه در تلاش هستند که با توجه به فاکتورهای موجود بتوانند از قیمت میلگرد و قیمت آهن یک پیش‌بینی نسبی داشته باشند تا تصمیم بهتری برای زمان ساخت و ساز بگیرند. 

بررسی‌های به عمل آمده توسط کارشناسان و صاحب‌نظران در این زمینه نشان می‌دهد که  با توجه به عوامل مختلف قیمت آهن و میلگرد در سال جدید رو به افزایش خواهد رفت. به عنوان مثال با واکیسناسیون همگانی و کاهش ویروس کرونا، ساخت و ساز افزایش می‌یابد و در نتیجه قیمت مصالح بالا می‌رود. از طرفی دیگر افزایش قیمت دلار یکی دیگر از عوامل مهمی است که در افزایش قیمت آهن تاثیرگذار است.

نمایی از کاربرد میلگرد در ساختمان‌سازی

فاکتورهای تاثیرگذار در پیش بینی قیمت آهن و قیمت میلگرد

عوامل زیادی در پیش‌بینی قیمت آهن و قیمت میلگرد تاثیرگذار است که در ادامه به چند مورد از فاکتورهای تاثیرگذار در پیش‌بینی قیمت میلگرد و آهن اشاره خواهیم کرد:

روند قیمت دلار نیمایی و آزاد: افزایش قیمت دلار می‌تواند باعث افزایش قیمت آهن و میلگرد و یا دیگر مصالح شود.

تجزیه و تحلیل قیمت در سال گذشته: از موارد مهم در پیش‌بینی قیمت آهن و میلگرد، تجزیه و تحلیل قیمت آهن در سال گذشته است.

عوامل خارجی که روی قیمت آهن در جهان تاثیرگذار است: عوامل غیرمنتظره مانند کرونا می‌توانند بر روی قیمت‌ها تاثیرگذار باشند. در واقع در اوایل کرونا ساخت و سازها به شدت دچار رکود شد و قیمت مصالح نیز کاهش پیدا کرد. برعکس با واکسیناسیون همگانی مجددا قیمت مصالح بالا می‌رود چرا که افراد مجدد شروع به ساخت و ساز می‌کنند.

عوامل داخلی که روی قیمت آهن و قیمت میلگرد در کشور تاثیرگذار است: عوامل داخلی مانند انتخابات نیز تاثیر خودش را خواهد داشت چرا که مسائل سیاسی تغییرات مستقیمی روی قیمت ها دارد.

عوارض و مالیات تعیین شده برای موارد اولیه: عوارض و مالیات تعیین شده برای محصولات فولادی از دیگر عوامل تاثیرگذار در قیمت آهن و قیمت میلگرد است.

بودجه اختصاص یافته به بخش عمرانی: بودجه‌ی اختصاص‌یافته به بخش عمرانی نقش تعیین‌کننده‌ای در قیمت آهن و میلگرد دارد. چند سال است که سهم بودجه عمرانی از بودجه مصرفی کشور کم شده و این موضوع نشان‌دهنده این است که افزایش تقاضا برای طرح‌های دولتی در سال پیش رو وجود ندارد.

میزان عرضه و تقاضا: قیمت دلار و آهن با توجه به میزان عرضه و تقاضا تغییر می‌کند. در واقع با افزایش تقاضا و شروع ساخت و ساز، قیمت آهن و میلگرد بالا می‌رود و با کاهش تقاضا، قیمت کاهش می‌یابد. 

شرایط جوی و نوسانات فصلی کشور: نوسانات فصلی یکی فاکتورهای تاثیرگذار در قیمت آهن است. به بیانی دیگر در فصل بهار ساخت و ساز رونق بیشتری دارد ولی در فصل زمستان به دلیل هوای سرد ساخت و ساز کمتر شده و تقاضا کاهش می‌یابد.

تغییر در عوامل گفته شده می‌تواند بر افزایش یا کاهش قیمت آهن و قیمت میلگرد تاثیر به‌سزایی داشته باشد. بنابراین دقت داشته باشید که اصلی‌ترین مسئله در ساخت و ساز، هزینه‌های آن است که باید قبل از شروع پروژه به دقت بررسی شود. 

قیمت میلگرد، تیرآهن و مصالح ساختمانی

برای برآورد قیمت آهن همانطور که پیش‌تر گفتیم لازم است تا قیمت مصالح را در سال قبل تجزیه و تحلیل کنیم. در سال قبل یعنی سال ۹۹ قیمت آهن و دیگر مصالح ساختمانی به دلیل شرایط اقتصادی و سیاسی و افزایش قیمت دلار، رشدی صعودی به میزان ۵۰ درصد داشت.

یکی از روش‌های تخمین میانگین قیمت آهن و میلگرد این است که مجموع قیمت جهانی را با استفاده از چند ارز  محاسبه کنید و در آخر آن را به دلار تبدیل کنید.به نظر می‌آید که قیمت میلگرد در سال جدید با توجه به مدل‌های اقتصادی، افزایشی ۶ درصدی خواهد داشت. 

ساخت سازه فلزی یا بتنی

بتن و فولاد از متداول‌ترین مصالح ساختمانی هستند و بسیاری از پروژه‌های ساختمانی می‌توانند از هر یک از آن‌ها برای ساختار اصلی خود استفاده کنند. هر ماده دارای مزایا و محدودیت‌هایی است ‌و هیچ ماده‌ای را نمی‌توان برای همه موارد بهتر از ماده دیگر دانست و به عنوان بهترین گزینه برای شرایط پروژه تعیین کرد.

سازه بتنی

ساخت بتنی یکی از ساختارهایی است که با کمک آن ساخت و ساز را انجام می‌دهند. در زیر به چند نکته در مورد سازه بتنی اشاره خواهیم کرد:

• بتن قابلیت انعطاف‌پذیری، دوام و ساخت آسان را دارد و می‌تواند به هر شکلی قالب‌ریزی شود.

• سازه‌های بتونی در برابر فشرده‌سازی بسیار مقاوم هستند.

• سازه‌های بتنی دارای مقاومت فشاری بالایی هستند ولی نمی‌توانند کشش را به طور موثر کنترل کند.

• مقاومت بیشتری نسبت به حرارت دارد.

• از نظر هزینه اجرا، این نوع اسکلت به صرفه‌تر است.

سازه فلزی

فولاد آلیاژی از آهن‌، کربن و سایر عناصر است. بسته به ترکیب شیمیایی آن‌، به عنوان فولاد خفیف‌، فولاد با کربن متوسط‌، فولاد با کربن بالا‌، فولاد کم آلیاژ یا فولاد آلیاژی بالا طبقه‌بندی می‌شود. همان‌طور که از نام آن مشخص است، سازه فلزی دسته ای از فولاد است که در صنعت ساختمان استفاده می‌شود. اشکال و خصوصیات سازه‌های فلزی با استانداردهایی مانند موسسه ساخت و ساز فولاد آمریکا AISC)) تنظیم می‌شوند. در ادامه به چند نکته راجع به سازه‌های فلزی اشاره خواهیم کرد:

• سرعت اجرا و تکمیل کردن ساختمان افزایش می‌یابد.

• وزن سازه را کاهش می‌دهد.

• محدویت کمتری در شرایط جوی دارد.

• مساحت اشغال‌شده توسط این سازه کمتر است.

• ارزش آن در آینده به هنگام تخریب ساختمان و فروش آهن و فولاد بیشتر است.

سازه بتنی و فلزی در صنعت ساختمان

تفاوت هزینه‌های اسکلت فلزی و اسکلت بتنی 

متاسفانه قیمت‌ها در ایران ثبات ندارد و قابل پیش‌بینی نیست، بنابراین نمی‌توان یک نرخ ثابت و مشخص برای قیمت اسکلت‌های فلزی و بتنی در نظر گرفت چرا که نمی‌توان قیمت میلگرد و قیمت آهن را به صورت ثابت و مشخص تعیین کرد. در واقع باید گفت که قیمت اسکلت فلزی و بتنی با توجه به عوامل مختلف، متفاوت است که می‌توان با توجه به آن عوامل یا یک سری فرمول‌های خاص این هزینه‌ها را تعیین کرد. همچنین شما می‌توانید از طریق سایت‌های آنلاین برای قیمت آهن و میلگرد، این برآورد هزینه را انجام دهید.

حرف آخر

فعالان ساختمانی همیشه این سوال را در ذهن دارند که زمان مناسب برای ساخت و ساز چه زمانی است. ما در این مقاله سعی کردیم به این موضوع اشاره کنیم که چه زمانی می‌تواند برای شروع پروژه‌های ساختمانی مناسب باشد. همچنین در مورد قیمت دلار و ثبات قیمت‌ها و تاثیری که بر ساخت و ساز دارند نیز صحبت کردیم. گفتیم که قیمت میلگرد و آهن به چه عواملی بستگی دارد و چه عواملی بر تغییر این قیمت‌ها تاثیرگذار است.  

امیدواریم که توانسته باشیم هر چند کم به شما کمک کنیم تا بتوانید بهترین زمان را برای شروع ساخت و ساز تشخیص دهید. به نظر شما قیمت آهن و میلگرد به چه عوامل دیگری بستگی دارد؟ اسکلت فلزی بهتر است یا بتنی؟ لطفا نظرات خود را با ما به اشتراک بگذارید.