روش‌های آموزش ریاضی به کودکان

منبع: فرزند

137

1400/4/10

14:25


روش‌های آموزش ریاضی به کودکان

آموزش ریاضی به کودکان مسئله بسیار مهمی است که باید از سنین پایین به آن توجه کنیم.یادگیری درست ریاضیات موجب تقویت قدرت حافظه و بوجود نیامدن اضطراب ریاضی در آینده خواهد شد.

اول از همه بپرسم آیا شما درکی از مفاهیم ریاضی و اینکه کودکتان در چه سنی چقدر مهارت ریاضی باید داشته باشد، دارید؟
اصلا کودک شما چقدر از ریاضی میداند؟
چقدر توانسته‌اید با آموزش درست، هوش و قدرت یادگیری‌اش را پرورش دهید؟
خیلی از پدر و مادرها فکر میکنند همین که قبل از مهدکودک کودکشان بتواند از ۱ تا ۱۰ را بشمارد، کار تمام است.دیگر کودکشان ریاضی‌دان شده !
اما خب به هیچ وجه اینطور نیست.حفظ کردن تعدادی عدد و نام بردن آنها پشت سرهم فقط یک مسعله حفظی میباشد و ربطی به درک ریاضی ندارد!
مفاهیم از هر چیزی مهم‌تر هستند.خودتان میدانید اگر هرچیزی را به صورت عمیق یاد نگیریم بعدا توی دردسر می‌افتیم!
برای کودکان مفاهیم پایه ‌بسیار مهم هستند.اگر بخواهم با مثال توضیح دهم، مثلا اگر کودک نتواند مفهوم کوچک‌تر و بزرگتر را تشخیص دهد، نمیتواند اعمالی مثل جمع و تفریق را به خوبی یاد بگیرد.
مسعله مهم تر، اینکه مغز کودکان نیاز به تمرین دارد تا بتواند به خوبی رشد کند.درواقع شما اگر ترفندهای درستی را به کار بگیرید میتوانید قدرت حل مسعله و هوش کودک خود را افزایش دهید.یکی از مهمترین این ترفند‌ها، آموزش ریاضی و تمرین آن است.

جای خالی آموزش ریاضیات در مهد کودک‌ها!

جالب است بدانید کودکان در سنین ۳تا۷ سال حدود ۶ ساعت از روزشان را در مهدکودک میگذرانند.اما از این زمان، بطور میانگین روزانه کمتر از یک دقیقه به آموزش ریاضی پرداخته میشود!
این مسعله بسیار مهمی است زیرا نتیجه این آموزش ندیدن‌ها و حتی آموزش دیدن‌هایی که بدرستی صورت نگرفته‌اند، در آینده‌ای نه چندان دور سر و کله‌اش پیدا میشود!

نتیجه آموزش‌ندیدن ریاضی در سنین کم

خیلی از کودکان را میبینیم که از درس ریاضی در مدرسه فراری هستند.اعتماد به‌نفسشان را از دست داده اند و حس میکنند قادر نیستند هیچ چیز از ریاضی را بفهمند.
یا کمی جلوتر برویم.چیزی از اضطراب ریاضی در کودکان شنیده‌اید؟اضطراب ریاضی درواقع یک استرس شدید است که نه‌تنها در هنگام امتحان بلکه حتی موقع حل کردن تمارین در خانه هم به سراغ کودکان می‌آید.
احساس تپش قلب، تنفس نامنظم یا دلهره و اضطراب شدید در هنگامی که با یک مسئله‌ی ریاضی مواجه می‌شوند از جمله علائم اضطراب ریاضی در کودکان است!
محققان اعتقاد دارند حدود ۳ تا ۵ درصد از کودکان ترس از ریاضی را تجربه می‌کنند!
عوامل متعددی مانند ژنتیک خانواده در اضطراب ریاضی، یا داشتن تجربه های بد بسیار در حل مسائل و یادگیری ممکن است این اضطراب را در کودک شما تشدید کند!
برای همه اینها راه حل وجود دارد بشرط آنکه از همین امروز توجه ویژه‌ای به آموزش ریاضی اختصاص دهیم.

تحقیقات نشان داده‌اند که هرچه کودک دلبند شما بتواند در سنین بین ۳ تا ۷ بیشتر  درگیر فعالیت‌های ریاضی محور شود:

  • ریاضی را در مدرسه بهتر درک می‌کند؛
  • در یادگیری مهارت‌های ریاضی استعداد بیشتری از خود بروز می‌دهد؛
  • احتمال موفقیت او در ورود به دانشگاه بالاتر می‌رود؛
  • توانایی رهبری در موقعیت‌های شغلی آینده را دارد؛
  • خلاقیت‌های بیشتری را در محیط کار و زندگی آینده از خود بروز می‌دهد!

حالا که قدرت ریاضیات را برای آینده کودکمان درک کردیم، وقت آن است که به سراغ نحوه صحیح آموزش ریاضی به کودکان بپردازیم.

آموزش به کودکان با آموزش به بزرگسالان بسیار متفاوت است و به شیوه‌های خاصی احتیاج دارد.باید از شیوه‌هایی استفاده کنیم که در کنار زده نشدن کودکان از آموزش، آنها را هرچه بیشتر مشتاق و علاقه‌مند کنیم.
بهترین روش برای این کار آموزش ریاضی با بازی است!بازی‌های جذاب و سرگرم کننده!

راه‌های ساده برای آموزش ریاضی!

اول شمردن را به طرز درست آموزش دهید.
پیش از هرچیزی کودکتان باید اعداد را به خوبی بشناسد.برای این کار از اسباب بازی‌های مورد علاقه خودش استفاده کنید.از ساده‌ترین شروع کنید.خودتان چندبار تعداد اسباب بازی‌هایش را بگویید.مثلا “من دوتا از حیوان‌های عروسکیت را میگذارم اینجا و سه تای دیگر را آنطرف تر” بعد از چند بار از او بخواهید این کار را تکرار کند.
فقط یادتان نرود که باید صبور باشید و اگر کودکتان یاد نگرفت، فقط کافیست روشتان را عوض کنید.

کوکی‌های خوشمزه بپزید!
تعدادی کوکی بپزید و با کودکتان شروع کنید به تقسیم کردن آنها بین تعداد افرادی که قرار است از آنها بخورند!
با این کار مفهوم ضرب و تقسیم هم در ذهنش جا می‌افتد.

با چیزهای دم دستی هر روز با هم ریاضی تمرین کنید!

ریاضی یاد گرفتن و پرورش ذهن یک شبه اتفاق نمی‌افتد.نیاز به تمرین مداوم دارد.
فراموش نکنید که کودک شما کم سن و سال است و ممکن است همیشه حوصله‌ی تمرین کردن را نداشته باشد.پس به چشم آموزش دادن، آموزش ندهید! بهترین کار این است که ریاضی را از زندگی روزمره‌تان جدا نکنید و در هر شرایطی ذهن کودکتان را درگیر شمردن و اعداد پیرامون خود کنید!
هرچیزی را فرصتی برای آموزش ببنید و استفاده کنید.مثلا:

  1. در فروشگاه، هنگامی که در صف منتظر هستید که نوبتتان شود تا حساب کنید، از کودکتان بپرسید چندتا سبد خرید جلوی شما قرار دارد؟
  2. از او بپرسید اگر ۱۰ هزارتومان داشته باشیم، چندتا بیسکوییت ۲هزارتومانی میتوانیم بخریم؟
  3. وقتی در پارک هستید، بپرسید از بین بچه‌هایی ک در حال فوتبال بازی کردن هستند اگر ۳تایشان به خانه بروند، چند نفر باقی میمانند؟
  4. هنگام مرتب کردن لباسها، با هم تعداد شلوارهارا بشمارید.
  5. در ترافیک از او بخواهید تعداد ماشین‌های غیر سفید و مشکی را بشمارد.

ریاضیات لیمویی برای آموزش ریاضی چه نقشه‌هایی دارد؟

خبر خوبی که برایتان داریم این است که سایت ریاضیات لیمویی با بررسی الگوهای رفتاری کودکان ۳ تا ۷ ساله و با در اختیار داشتن تیم تحقیقاتی حرفه‌ای توانسته بازی‌های ریاضی‌ را طراحی کند که دقیقا مطابق با روحیات فرزند دلبند شماست و با محیط جذاب و کاربری فوق العاده‌ای که دارد نه تنها کودک شما را سرگرم می‌کند بلکه مهارت‌های ریاضی مورد نیاز را به صورت ناخود‌آگاه به او آموزش می‌دهد!
آن‌ها را با دنیای ریاضی آشنا می‌کند و در قالب بازی‌هایی جذاب و محیطی دوست داشتنی، مفاهیم ریاضی را به آن‌ها آموزش می‌دهد!
آن هم بدون آن که حوصله‌ی آن‌ها را سر ببرد و آن‌ها را دچار خستگی کند!
اگر شما می‌خواهید که فرزند دلبندتان از سنین پایین با ریاضیات، رابطه‌ای دوستانه داشته باشد و در آینده به ترس از ریاضی دچار نشود، او را با ریاضیات لیمویی آشنا کنید و با گذاشتن چند ساعت وقت در روز، آینده‌ی ریاضی او را تضمین کنید!
جالب است بانید نمونه‌ی این بازی‌های ریاضی در هیچ کدام از سایت‌های داخلی وجود ندارد و این بازی‌ها با الگوبرداری از بازی‌هایی که توسط دانشگاه آکسفورد برای کودکان این سنین طراحی شده بودند ساخته شده‌اند!
ما در ریاضیات لیمویی منتظر شما هستیم!

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو