کنکور سراسری 1400 به رغم تمام گلایه‌ها و کش و قوس‌های فراوان، امروز در حال سپری کردن سومین روز خود است.

* داوطلبان معترض

از چند ماه پیش برخی داوطلبان کنکور سراسری، درخواست داشتند که این مارتن نفس‌گیر به زمان دیگری موکول شود و وقتی کنکور کارشناسی ارشد به تعویق افتاد، این درخواست‌ها شدت گرفت اما وزارت علوم و سازمان سنجش با این درخواست‌ها موافقت نکردند.

هرچه اعتراض داوطلبان بیشتر می‌شد، سازمان سنجش روی برگزاری پافشاری می‌کرد و البته توپ را هم به خانه ستاد مقابله با کرونا انداخت؛ به عبارت دیگر عنوان شد که کنکور سراسری تنها با نظر ستاد کرونا تغییر می‌کند و از آن سو، این ستاد هم نظری مبنی بر جابجایی زمان کنکور نداشت.

کنکور سراسری 1400 در شرایطی در حال برگزاری است که آمار کرونا دوباره رشد صعودی به خود گرفته است و انواع و اقسام کرونا با سرعت انقال در کشور در حال جولان است. 

* والدین مضطرب

در هر حال کنکور سراسری در حال برگزاری است و یک میلیون و ۱۱۱ هزار و ۸۱۸ داوطلب طی 4 روز رقابت می‌کنند که تاکنون دو روز آن گذشته است و روز سوم هم در حال برگزاری است. اما در این کنکور تاکنون چه گذشته است؟ 

خب نکته اول کنکور سراسری، نگرانی‌های والدین کنکوری‌هاست که حتی بیشتر از فرزندان، نگران هستند؛ این نگرانی تا حدی بالاست که در این شرایط کرونایی تا محل برگزاری آزمون می‌آیند و پشت درها ساعت‌ها می‌نشینند تا رقابت سرنوشت‌ساز کنکور به پایان برسد.

خانم محمدپور که به همراه شوهرش، فرزند کنکوری‌اش را به حوزه امتحانی آورده است، آنقدر اضطراب دارد که حتی نمی‌تواند یک لحظه آرام بنشیند. راه می‌رود و دعا می‌کند. گهگاهی هم از بطری آبی که در دست دارد، می‌نوشد. 

به سویش می‌روم و سعی می‌کنم با جملات امیدوار کننده مانند اینکه فرزندش از پس کنکور بر می‌آید و ان‌شاءالله رتبه خوبی می‌گیرد، آرامش کنم. البته کارساز هم می‌شود و مادر مدام تشکر می‌کند و می‌گوید: «این بچه‌ خیلی درس خونده، از خدا می‌خوام که نتیجه زحمتاشو ببینه».

بعضی والدین برای کنترل استرس با همدیگر صحبت می‌کنند، برخی هم قرآن و دعا می‌خوانند. برخی هم تو خودروهای‌شان نشسته‌اند و ترافیک عجیبی در مسیر منتهی به دانشگاه محل برگزاری کنکور مشاهده می‌شود.

* دانش‌آموزان مضطرب

اضطراب و نگرانی فقط گریبانگیر والدین نیست و به برخی داوطلبان هم منتقل شده است. این اضطراب تا حدی است که بعضی حتی نمی‌توانند پاسخ تست‌ها را بزنند.

برخی کنکوری‌ها سرشان را روی میز گذاشتند و پاسخ سؤال‌ها را نمی‌دهند. انگار نه انگار که عقربه‌های ساعت در حال حرکت است. 

برخی استرس دارند و برخی هم درس نخواندند و جواب‌ها را نمی‌دانند.

* داوطلبان متفاوت

چهره‌های برخی داوطلبان حاکی از این است که یک سال تمام مدرسه نرفتند.

موهای بلندی که با کش بسته شده، نشان از روزهای در خانه ماندن است.

از ویژگی‌های کرونا این است که داوطلبان یک سال در خانه بودند و البته از دید و بازدیدها هم خبری نبود و می‌توانستند درس بخوانند.

* سهم زنان در کنکور سراسری بالاست

در کنکور سراسری امسال، داوطلبان علوم تجربی باز هم بیشتر از سایر داوطلبان است. البته تعداد داوطلبان زن بیشتر از داوطلبان مرد است.

در کنکور ۱۴۰۰ تعداد ۶۶۲ هزار و ۱۱۴ داوطلب زن و تعداد ۴۴۹ هزار و ۷۰۴ داوطلب مرد ثبت‌نام کرده‌اند.

در گروه آزمایشی علوم ریاضی و فنی ۱۴۲ هزار و ۶۲ نفر شرکت کردند که ۵۰ هزار و ۵۵۷ نفر را زنان تشکیل می‌دهند؛ در گروه آزمایشی علوم انسانی ۳۷۰ هزار و ۱۱۲ نفر رقابت می‌کنند که از این تعداد ۲۱۹ هزار و ۹۵ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. 

در گروه آزمایشی هنر ۱۲۵ هزار و ۱۲۱ نفر شرکت کردند که ۸۷ هزار و ۳۲۶ نفر را زنان و ۳۷ هزار و ۷۹۵ نفر را مردان تشکل دادند؛ در گروه آزمایشی علوم تجربی نیز ۵۵۴ هزار و ۸۶۰ نفر رقابت می‌کنند که ۳۵۷ هزار و ۹۷۵ نفر را زنان و ۱۹۶ هزار و ۸۸۵ نفر را مردان تشکیل دادند.

و در نهایت در گروه آزمایشی زبان‌های خارجی نیز ۱۷۵ هزار و ۷۷۶ نفر به رقابت می‌پردازند که باز هم سهم زنان بالاست و  ۱۱۳ هزار و ۵۹۹ نفر را زنان تشکیل می‌دهند. 

* برخی کنکوری‌ها نیامدند

نکته دیگر کنکور، شرایط کرونایی است که باعث شده کنکوری‌ها مجبور شوند با ماسک سرجلسه حضور یابند و پروتکل‌های بهداشتی رعایت شود.

فاصله صندلی‌های کنکور هم بین داوطلبان 2 متر است اما برخی داوطلبان به سرجلسه نیامدند و باعث شد پروتکل‌ها بیشتر هم رعایت شود.

* رقابت اصلی بر سر 10 رشته پر متقاضی

سازمان سنجش اعلام کرده است که در کنکور 1400، یک میلیون و ۹۰ هزار داوطلب پذیرفته می‌شوند و این آمار با احتساب ظرفیت دانشگاه آزاد اسلامی است.

به عبارت دیگر از رقابت فقط سر 10 رشته پرمخاطب در دانشگاه‌های برتر است. داوطلبان شرکت‌کننده در رشته تجربی بیشتر علاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون پزشکی، دندانپزشکی، داروسازی و دامپزشکی هستند. 

داوطلبان شرکت‌کننده در رشته ریاضی و فنی بیشترعلاقه‌مند نشستن بر صندلی رشته‌هایی همچون کامپیوتر، مکانیک، مهندسی عمران و معماری هستند. همچنین داوطلبان رشته‌های علوم‌انسانی علاقه‌مند به رشته‌های روانشناسی و حقوق هستند.