جشنواره کن با انتشار برنامه نمایش فیلم‌های منتخب خود در بخش‌های مختلف، سوت آغاز هفتادوچهارمین دوره از این رویداد سینمایی را به صدا درآورد.

کمتر از یک هفته مانده به آغاز هفتادوچهارمین دوره از جشنواره بین‌المللی فیلم کن، راهنمای پخش فیلم‌های این جشنواره در بخش‌های مختلف منتشر شد. براساس جدولی که روی وبسایت رسمی جشنواره قرار داده شده، ۶ نمایش سهم کاروان کوچک ایران از رویداد امسال است.

قهرمان ساخته اصغر فرهادی اولین بار سه‌شنبه ۱۳ ژوئن (۲۲ تیر) در سالن گرند لومیر کاخ جشنواره کن به نمایش درخواهد آمد. این فیلم   که به نمایندگی از ایران برای دریافت نخل طلای امسال با کارگردانانی از فرانسه، هلند، فنلاند، ژاپن، آمریکا،چاد، تایلند، استرالیا، روسیه، بلژیک، مجارستان، ایتالیا و نروژ رقابت می‌کند، روز چهارشنبه ۱۴ ژوئیه (۲۳ تیر) ابتدا در ساعت ۹:۳۰ صبح در سالن آیمکس پردیس سینمایی Le Cineum به نمایش درخواهد آمد و ساعت ۱۱:۳۰ برای دومین بار در سالن گرند لومیر اکران خواهد شد. قهرمان با دو نمایش دیگر به کار خود در جشنواره کن امسال پایان می‌دهد؛ این فیلم یک بار پنجشنبه ۱۵ ژوئیه (۲۴ تیر) ساعت ۱۲:۳۰ در سالن اسکرین ایکس پردیس Le Cineum روی پرده خواهد رفت و یک بار جمعه ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) ساعت ۸:۳۰ در سینمای Salle du Soixantième واقع در کاخ جشنواره و کنگره کن.

فیلم سینمایی قهرمان درباره شخصیتی به نام احمد است که به دلیل عدم توانایی در پرداخت بدهی اش در زندان به سر می برد اما طی دو روز مرخصی در تلاش است، شاکی خود را با پرداخت بخشی از بدهی متقاعد به پس گرفتن شکایت خود کند، اما اتفاقات آنگونه که برنامه ریزی شده پیش نمی رود.

امیر جدیدی، محسن تنابنده، فرشته صدرعرفایی، احسان گودرزی، سارینا فرهادی  و جمعی از چهره‌های جدید در این فیلم به ایفای نقش می‌پردازند. این فیلم اولین بار در بخش رقابتی هفتاد و چهارمین فستیوال کن در پاریس نمایش داده می‌شود و پاییز امسال در داخل کشور اکران خواهد شد.

اواخر هفته گذشته دیوید رونی  (David Rooney) منتقد ارشد نشریه آمریکایی هالیوودریپورتر فیلم قهرمان را در کنار فیلم‌هایی چون آنت به کارگردانی  لئوس کاراکس ، بندتا ساخته  پُل ورهوفن ، جزیره برگمان به کارگردانی  میا هانسن لوو ، محفظه شماره ۶ از  یوهو کوسمانن ، همه چیز خوب پیش رفت از  فرانسوا اوزون ، مموریا ساخته  آپیچاتپونگ ویراستاکول ، نیترام ساخته  جاستین کورزل  و موشک سرخ از  شان بیکر ، به عنوان یکی از موردانتظارترین و دیدنی‌ترین فیلم‌های جشنواره کن امسال معرفی کرد.

فیلم کوتاه ارتودنسی ساخته محمدرضا میقانی دیگر نماینده ایران در جشنواره کن امسال است که برای رسیدن به نخل طلای فیلم کوتاه با ۹ فیلم از کشورهایی چون برزیل، پرتغال، هنگ‌کنگ، فرانسه و دانمارک رقابت می‌کند، این فیلم چهارده دقیقه‌ای، ۱۶ ژوئیه (۲۵ تیر) ساعت ۱۱:۰۰ در سالن دبوسی/ Salle Debussy روی پرده خواهد رفت.

فهرست فیلم‌های حاضر در جشنواره کن ۲۰۲۱، ٢٧ می (۶ تیر) اعلام شد و نسخه فیزیکی این جشنواره از ۶ تا ۱۷ ژوئیه (۱۵ تا ۲۶ تیر) در فرانسه برگزار می‌شود.