به گزارش روسیا الیوم، اتحادیه اروپا فهرست کشورهایی که شهروندان آنها اجازه ورود به این اتحادیه را دارند به روز کرد.

شورای وزارتی اروپا به کشورهای عضو اتحادیه اروپا سفارش کرد که محدودیت های سفر شهروندان شمار بیشتری از کشورهای جهان از جمله سه کشور عربی قطر،اردن و عربستان را بردارند.

این  سفارش در چارچوب به روز رسانی فهرست مربوط به محدودیت های سفر اعمال شده بر شهروندان کشورهای مختلف جهان در پی شیوع کرونا  صورت گرفته است.

بر اساس فهرست جدید اروپا  شهروندان کشورهای ارمنستان،آذربایجان، بوسنی و هرزگوین، برونئی، قطر، کانادا، مولداوی، مقدونیه و عربستان سعودی بعد از تحولات مثبت اوضاع کرونا در این کشورها، اجازه دارند به اروپا سفر کنند.

شورای اروپا همچنین سفارش کرد محدویت های سفر شهروندان کوزوو نیز برداشته شود.

سفارش اروپا شامل چندین معیار می شود از جمله اوضاع کلی شیوع کرونا و توان اشخاص برای درمان و انتقال آنها به کشورهای شان در صورت ابتلا یا شیوع زیاد کرونا می شود.

عبور قربانیان کرونا در از مرز۴۰۰هزار نفر

از سوی دیگر، مقامات وزارت بهداشت هند روز جمعه ۲ ژوئیه (۱۱ تیر) اعلام کردند شمار قربانیان کرونا در این کشور از عدد ۴۰۰ هزار نفر عبور کرده است.

به این ترتیب هند پس از ایالات متحده آمریکا و برزیل سومین کشوری در جهان است که تعداد تلفاتش در جریان همه‌گیری کرونا از مرز ۴۰۰ هزار تن می‌گذرد. این در حالی است که کارشناسان تعداد واقعی کشته‌شدگان در هند را بیش از یک میلیون نفر برآورد می‌کنند.

هند در ماه‌های آوریل و مه موج شدیدی از کرونا را تجربه کرد، با این حال از آن زمان تعداد مبتلایان روزانه رو به کاهش گذاشته و دولت شماری از محدودیت‌های وضع شده را برداشته است.

مقامات دهلی‌ می‌گویند دولت قصد دارد تا پایان سال جاری ۱.۱ میلیارد بزرگسال را واکسینه کند و هم‌اکنون نیز به طور متوسط روزانه حدود ۴ میلیون نفر در این کشور دوز اول واکسن را دریافت می‌کنند. با این حال منتقدان به کندی روند واکسیناسیون معترض هستند و می‌گویند این واقعیت که تا کنون تنها حدود ۵ درصد دو دوز واکسن را دریافت کرده‌اند، راضی‌کننده نیست.

روسیه تزریق دوز تقویتی واکسن را در دستور کار قرار داد

همزمان مسئولان بهداشتی روسیه روز پنجشنبه اعلام کردند طرح تزریق دوز تقویتی واکسن کرونا را برای افرادی که بیش از شش ماه از مصونیت‌شان می‌گذرد، آغاز کرده‌اند.

«سرگئی سوبیانین» شهردار مسکو، با اعلام اینکه خود این دوز تقویتی را دریافت کرده است گفت: «با توجه به وضعیت دشوار همه‌گیری، پزشکان توصیه می‌کنند شش ماه پس از واکسیناسیون یا ابتلا یک دوز تقویتی دیگر تزریق شود. برای همین از شما خواهش می‌کنم که فرصت را از دست ندهید. این امر به ویژه به خاطر شیوع نوع دلتای ویروس که تهاجمی‌تر است، اهمیت بیشتری دارد.»

مسئولین وزارت بهداشت روسیه می‌گویند طبق روال دو دوز اول با واکسن «اسپوتنیک ۵» انجام شده و تزریق دوز سوم با واکسن «اسپوتنیک لایت» صورت می‌گیرد.

تاتیانا گولیکووا، معاون نخست وزیر روسیه، گفت مطالعات تازه نشان می‌دهد مصونیت در کسانی که از ویروس بهبود یافته‌اند به طور متوسط برای شش ماه ادامه دارد اما این مصونیت پس از ۹ تا ۱۲ ماه به تدریج کاهش می‌یابد. روسیه از پنج‌شنبه گذشته روزانه بیش از ۲۰ هزار مبتلای جدید را گزارش کرده که دو برابر میانگین ماه گذشته است.

مقامات روسی علت این امر را شیوع نوع دلتا و دلتا پلاس ویروس، سهل‌انگاری افراد در رعایت نکات بهداشتی و وجود تردید نسبت به تزریق واکسن در میان عموم می‌دانند.

سازمان جهانی بهداشت روز پنجشنبه هشدار داد اروپا تا پایان ماه اوت به طور عمده درگیر نوع دلتای ویروس کرونا خواهد شد.

میزان مسری بودن نوع دلتای ویروس کرونا، مشهور به نوع انگلیسی، بیش از دیگر انواع ویروس کرونا است و هم‌اکنون عامل شدت‌گیری همه‌گیری در شماری از کشورها از جمله در بریتانیا محسوب می‌شود.

دکتر هانس کلوگه، مدیر بخش اروپایی سازمان جهانی بهداشت، در این باره گفت که موارد کووید-۱۹ برای اولین بار در ۱۰ هفته گذشته در منطقه اروپا و همینطور برخی از کشورهای آسیای میانه در حال افزایش بوده است.

آقای کلوگه که در یک کنفرانس مطبوعاتی شرکت کرده بود گفت: «هفته گذشته تعداد موارد ابتلا در اروپا ۱۰ درصد افزایش یافته است که این مسئله ناشی از افزایش ارتباطات، مسافرت‌‌ها، اجتماعات و کاهش محدودیت‌های اجتماعی است.»

وی با بیان اینکه نوع دلتا در حال پیشی گرفتن از سایر موارد در منطقه است، افزود: «تا ماه اوت این نوع بیماری به عنوان نوع غالب همه‌گیری در اروپا درخواهد آمد، این در حالی است که چشم‌اندازی برای واکسینه شدن کامل مردم اروپا در این تاریخ وجود ندارد. چرا که ۶۳ درصد مردم هنوز منتظر دریافت اولین دوز واکسن هستند.»

هرچند واکسن‌های فعلی به نوع دلتای ویروس کرونا مقاوم هستند، با این حال این واکسن‌ها زمانی کارآیی خواهند داشت که هر دو دوز آن‌ها تزریق شده باشد. از این رو مقامات کشورهای اروپایی شهروندان را بیش از پیش به نهایی کردن فرایند واکسیناسیون تشویق می‌کنند.

مقام ارشد سازمان جهانی بهداشت گفت تا زمانی که ویروس در گردش است، انواع مختلف آن ظهور خواهد کرد و به همین علت باید از فرصت کنونی برای واکسیناسیون حداکثر استفاده را به عمل آورد.

دکتر کاترین اسمالوود، مسئول برنامه اضطراری سازمان جهانی بهداشت، در این خصوص گفت ما انتظار داریم با رسیدن فصل پاییز تعداد مبتلایان رو به افزایش بگذارد، با این حال اگر تعداد زیادی در اروپا دوز دوم خود را دریافت نکرده باشند ممکن است قبل از رسیدن پاییز شاهد زیاد شدن مبتلایان باشیم.

در همین حال آژانس کنترل بیماری‌های اتحادیه اروپا تخمین زده است که تا ماه اوت، نوع دلتای ویروس کرونا می‌تواند حدود ۹۰ درصد موارد ابتلا در اروپا را شامل شود.

این نهاد با این حال گفته است که دو دوز واکسن در برابر انواع مختلف ویروس، از جمله دلتا، مقاوم است.