طرز تهیه فطیر کسمه

طرز تهیه فطیر کسمه , دستور پخت فطیر کسمه

شیرینی کسمه یکی از شیرینی های بسیار خوشمزه اراک، قم و قزوین است. این شیرینی ظاهری باریک و دراز شبیه به نان بربری دارد. اما بسیار نازک و کوچک بوده که روی آن با دانه های ‏کنجد تزیین می‌ شود. ‏شیرینی کسمه با نام قاق (معرب کاک) به معنی دراز و باریک ‏و لاغر نیز شناخته می شود. کسمه در زبان ترکی، به معنای بریده شده و از مصدر کسماق به معنای بریدن است. به نظر می رسد نام شیرینی کسمه برگرفته شده از روش تهیه خاص و ظاهر آن باشد. از مهم ترین ویژگی های شیرینی کسمه می توان به کم شیرینی و ترد و لذیذ بودن آن اشاره کرد. این شیرینی سنتی همراه با چای، عصرانه دلچسبی خواهد بود. برای مشاهده آموزش کامل و مرحله به مرحله طرز تهیه فطیر کسمه در ادامه با سایت آموزشی چی شی همراه باشید.

مواد لازم فطیر کسمه
شیر۱۵۰ گرم
آردحدودا ۳۷۰ گرم
روغن مایع۶۰ گرم
شکر۱۵۰ گرم
هلبه مقدار کم
بکینگ پودرنصف قاشق چای خوری
خمیر مایه فورینصف قاشق چای خوری (معادل ۵ گرم)

طرز تهیه فطیر کسمه

مرحله اول

برای تهیه فطیر کسمه خوشمزه و مخصوص به روش اراکی ابتدا خمیر مایه را داخل نصف پیمانه شیر ولرم از دستور و یک قاشق چای خوری شکر حل می‌کنیم و به مدت ۵ تا ۱۰ دقیقه در یک جای گرم قرار می دهیم تا عمل بیاید.

مرحله دوم

در ظرفی دیگر مابقی شکر را به همراه شیر، هل، بگینک پودر با هم ترکیب می ‌کنیم. بعد خمیر مایه عمل آمده را اضافه کرده و بعد نصف روغن، آرد و در آخر مابقی روغن را اضافه می‌کنیم تا خمیر سفت و کمی چسبناک به دست آید.

مرحله سوم

در این مرحله درب خمیر را می‌گذاریم و به مدت پنج ساعت در محیط استراحت می ‌دهیم. این خمیر پف خیلی کمی دارد. چون استراحت طولانی بود، شب قبل درست می کنیم. خمیر را بعد از استراحت اولیه با در پوش درون یخچال می گذاریم.

مرحله چهارم

سپس صبح از یخچال خارج می‌کنیم. وقتی به دمای محیط رسید، چانه گرفته و درون فر گذاشتم. بعد از زمان استراحت، چانه های ۱۰۰ گرمی می‌گیریم، به صورت بیضی باز می کنیم اما نباید زیاد نازک و زیاد ضخیم باشد. شانه می‌کشیم.

مرحله پنجم

اگر شانه مخصوص فطیر نداشتیم با چنگال خط می‌اندازیم. با زرده تخم مرغ همراه با کمی زعفران و کمی شیر رومال می‌ زنیم و روی خمیر کنجد می پاشیم. سپس در فر با دمای ۱۸۰ درجه به مدت ۲۰ الی ۳۰ دقیقه می پزیم.

مرحله ششم

اگر روی نان طلایی نشد گریل را روشن می‌کنیم. در فر ظرف آب داغ می گذاریم. شیرینی ها نباید زیاد در فر بماند تا خشک نشود. بعد از پخت درون پارچه می‌گذاریم تا نان خشک نشود. بعد از خنک شدن درون ظرف در دار می‌گذاریم.