صدابیزاری یا میسوفونیا چیست و چگونه درمان می شود؟

صدابیزاری یا میسوفونیا چیست و چگونه درمان می شود؟


منبع: بیتوته

75

1400/4/12

09:56


صدابیزاری یا میسوفونیا چیست و چگونه درمان می شود؟



صدابیزاری,صدابیزاری یا میسوفونیا,صدابیزاری یا میسوفونیا چیست

صدابیزاری چیست

 

 

علل و روش های درمان اختلال صدابیزاری

دنیا پر از هیاهو سروصداست. این صداها برای بعضی از اشخاص خوشایند، برای برخی اذیت کننده و برای افرادی بسیار اعصاب‌خردکن است. شاید شما هم با شنیدن بعضی از صداهای روزانه عکس العمل احساسی بیش از حدی در خودتان دیده باشید، ولی به نظر نمی‌ آید همان صداها دیگران را اذیت کند. بیایید به شکل دقیق‌تر ببینیم چه اتفاقی می‌افتد و شخص چه نشانه ها و احساساتی را می بیند.

صدابیزاری چیست؟

صدابیزاری، صدابیزاری گزینشی، یا میسوفونیا یا تنفر از صدا، اختلالی عصبی است که شخص مبتلا به آن با شنیدن برخی صداهای ویژه دچار احساسات منفی شدیدی مثل عصبانیت، گریختن، نفرت و بیزاری می‌شود. این صداها می‌توانند آهسته یا بلند باشند.

 

امکان دارد صدایی که شما را اذیت می کند صدای نفس های همسرتان و یا صدای خمیازه ی فرزندتان و یا صدای آدامس جویدن همکارتان باشد و شخص در آن لحظه ی خاص تا اندازه ای آزرده و عصبی  می شود که تنها احتیاج به ترک آن مکان دارد ، لازم به گفتن است که اشخاص دچار به بیماری میسوفونیا از بیماری خود آگاه هستند اما متاسفانه قادر به کنترل این مشکل نیستند.

 

صدابیزاری,صدابیزاری یا میسوفونیا,دلیل میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست

صدابیزاری یا میسوفونیا

 

دلیل میسوفونیا یا صدا بیزاری چیست؟

به علت کمیاب بودن این اختلال کمتر فردی درباره‌ آن آگاه است. با این حال بررسی های انجام شده در این زمینه نشان می‌دهد که برعکس تصور خیلی از روانشناسان دلیل میسوفونیا یا صدا بیزاری، فقط اختلالات عصبی و روانی نیست بلکه می‌تواند ژنتیکی هم باشد. متخصصین این مشکل را به این شکل توجیه می‌کنند که مغز زمان دریافت بعضی از صداها، نمی‌تواند به درستی آنها را دریافت و پردازش کند و برای همین اشخاص چنین عکس العمل هایی از خود نشان می‌دهند.

 

علائم اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا

مهم‌ترین نشانهٔ میسوفونیا واکنش شدید اشخاص به شنیدن صداهایی است که شاید برای دیگران طبیعی باشد یا آنچنان آزاردهنده نباشد. به عبارت دیگر اشخاصی که دچار میسوفونیا هستند به صداها واکنشی نامتناسب نشان می‌دهند. این اشخاص امکان دارد حتی به صدای تنفس دیگران هم عکس العمل نشان دهند و بگویند این صدا آزارشان می‌دهد. نکتهٔ مهم این است که در میسوفونیا بلند یا آهسته بودن صدا اهمیت ندارد. اشخاص نسب به بعضی از صداها واکنش نفرت و بیزاری دارند.

 

افرادی که دچار میسوفونیا هستند واکنش‌های مختلفی به صداهای آزاردهنده نشان می‌دهند بعضی از این واکنش‌ها در زیر یاد شده است:

 

- اضطراب

- ناراحتی

- میل به فرار

- پرخاشگری

- نفرت و بیزاری

و…

 

صدابیزاری,صدابیزاری یا میسوفونیا,علائم اختلال صدا بیزاری یا میسوفونیا

راهکار برای مشکل صدا بیزاری

 

راهکار برای مشکل صدا بیزاری

این اشخاص می توانند تماس شان را با اشخاص و یا موقعیت هایی که آن ها را تحریک و بی قرار می کند، را کم کنند. متاسفانه همیشه اینکار میسر نیست چون بعضی اوقات اشخاص خانواده سبب تحریک شخص می شوند.

 

این اشخاص بعضی اوقات روابط اجتماعی خودشان را کم می کنند تا جایی که روابط شخصی شان دچار اشکال می شود. این اشخاص بعضی اوقات از واکنش های خود حس گناه و ناخوشایندی می کنند و خود را تقصیر کار می دانند درحالیکه باید بدانند این مشکل و بیزاری از صداهای خاص اصلا دست خودشان نیست و این نوعی اختلال در مغزشان است.

 

چند موردی که می تواند در بهتر شدن زندگی فرد مبتلا به میسوفونیا و اطرافیان آن فرد کمک کند.

- استفاده از نویزها و صداهای سفید (نویز سفید به صداهایی گفته می شود که فرکانسی بین ۲۰ تا ۲۰۰۰۰ هرتز دارد)

- استفاده از گوش گیر

- موسیقی درمانی

- استفاده از هدفون در سالن های تئاتر

- ترک محیط و تنفس عمیق در هنگام آزار دیدن از یک صدای خاص

- در زمان پیدایش مشکل ،شرایط خود را برای اطرافیان خود توضیح دهید

- مبادرت برای درمان

 

میسوفونیا در اشخاص باعث افزایش استرس می شود که می تواند عامل اصلی ناراحتی و آزار روانی برای شخص باشد و بر روی جنبه های گوناگون زندگی شخص تاثیر منفی بگذارد .باید بدانیم که استرس نیز در افزایش اختلالات میسوفونیا اثر گذار است ،طبیعی ست که سعی در کاهش میزان استرس در شخص می تواند باعث کاهش عکس العمل های ناشی از میسوفونیا شود .در ادامه به چند نکته در رابطه با کاهش میزان استرس اشاره می کنیم

- ذهن خود آگاه خود را از هر زمانی آزاد کنید و خود را به زمان حال بیاورید .

- از مدیتیشن برای آزادسازی ذهنتان استفاده کنید .

- در طبیعت راه بروید.

- کار خلاقانه ای انجام دهید.

- حمام طولانی مدت انجام دهید.

- از چای و نوشیدنی های آرامش بخش استفاده کنید.

- از حرکات تمرینی برای آرامش عضلات خود استفاده کنید.

 

صدابیزاری,صدابیزاری یا میسوفونیا,راهکار برای مشکل صدا بیزاری

روش درمان صدا بیزاری

 

روش درمان صدا بیزاری

از آنجایی که صدا بیزاری یک اختلال در همه طول عمر شخص مبتلا به این عارضه است و هیچ راه درمانی برای آن وجود ندارد در ادامه به چند نکته برای کنترل این مشکل به شما پیشنهاد می کنیم:

 

درمان و باز آموزی صدای وزوز در داخل گوش

دوره ی درمانی تی آر تی (باز آموزی وزوز گوش ) به اشخاص کمک می کند که نسبت به صداهای که آنها را آزار می دهد تحمل بیشتری از خود نشان دهند و آسان تر با این موضوع کنار بیایند.

 

درمان شناخت رفتاری

برای کنترل هر چه بهتر این معضل نیاز است که نسبت به صداهایی که به آنها حساسیم و واکنش های خود در تماس با آن صداهای خاص شناخت داشته باشید.

 

بررسی نشان داده است که دستگاه های مثل هدفون که با آنها می توانیم صداهایی از قبیل صدای باران و رودخانه و طبیعت را گوش دهیم می تواند بر روی ۸۵ درصد از احساس های به وجود آمده از اختلالات را کاهش داده و به شخص حس آرامش دهد.

 

مشاوره

انجام مشاوره برای اشخاصی که دچار مشکل صدا بیزاری هستند کاری حیاتی ست نکته ی مهم در انجام این مشاوره این است که خانواده ی اشخاص مبتلا به صدا بیزاری هم باید در این مشاوره ها شرکت کنند چرا که این بیماری به صورتی است که همه اعضای خانواده را درگیر می کند.

 

گردآوری: بخش مشاوره خانواده

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو