رقابت میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

رقابت میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا


منبع: برترین ها

114

1400/4/12

10:08


جف بزوس مالک آمازون روز ۲۰ ژوئیه و ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی روز ۱۱ ژوئیه به فضا می‌روند. این دو میلیاردر قصد دارند سفر توریستی به فضا را به طور مرتب برای افراد عادی ممکن سازند.

دویچه وله: جف بزوس مالک آمازون روز ۲۰ ژوئیه و ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی روز ۱۱ ژوئیه به فضا می‌روند. این دو میلیاردر قصد دارند سفر توریستی به فضا را به طور مرتب برای افراد عادی ممکن سازند.

جف بزوس، ثروتمندترین مرد دنیا و مالک شرکت آمازون به همراه برادرش و والی فانک خلبان ۸۲ ساله آمریکایی روز ۲۰ ژوئیه با سفینه "بلو اوریجین" شرکت آمازون به فضا می‌روند.

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

یک صندلی دیگر این پرواز در مزایده به قیمت ۲۸ میلیون دلار به شخصی فروخته شده که هنوز نامش فاش نشده است.

ریچارد برانسون میلیاردر بریتانیایی، اما پروازش را برای ۹ روز زودتر آماده کرده است. سفینه شرکت "ویرجین گالاکتیک" متعلق به برنسون با نام "سفینه فضایی یونیتی ۲" در صورتی که هوا مساعد باشد و مشکل تکنیکی هم پیش نیاید قرار است روز ۱۱ ژوئیه به فضا پرتاب شود.

اگر همه چیز مطابق برنامه پیش برود، برانسون زودتر از جف بزوس به فضا خواهد رسید. شرکت بلو اوریجین متعلق به جف بزوس در ماه مه اعلام کرد که فضاپیمایش با موشک "نیو شپارد" روز ۲۰ ژوئیه به فضا پرتاب خواهد شد.

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

ریچارد برنسون (سوم از راست) به همراه تیم پرواز فضایی‌اش

برانسون در توییترش نوشته است: «من همیشه آدمی رویاپرداز بودم. مادرم به من یاد داد که هرگز از پا ننشینم و به ستاره‌ها برسم. حالا زمان آن فرا رسیده تا این رویا تحقق یابد.»

این میلیاردر ۷۱ ساله گفته انسان‌های بیشتری باید شانس سفر به فضا را داشته باشند.

برانسون گفته قصد دارد پس از پرواز روز ۱۱ ژوئیه در یک اطلاعیه رسمی "بسیار هیجان‌انگیز" جزییات این سفر را اعلام کند.

دو شرکت بلو اوریجین متعلق به جف بزوس و ویرجین گالاکتیک متعلق به ریچارد برانسون در رقابتی تنگاتنگ هستند تا هرچه زودتر سفر‌های مداوم توریستی به فضا را ممکن کنند.

در بازار شرکت‌های خصوصی فضانوردی در حال حاضر یک شرکت دیگر نیز وجود دارد: اسپیس ایکس متعلق به ایلان ماسک مالک خودروسازی تسلا. این شرکت پیش از این فضانوردانی از سراسر جهان را به ایستگاه فضایی آی‌اس‌اس برده است.

پیشاهنگ سفر به فضا

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

یوری گاگارین ۱۲ آوریل سال ۱۹۶۱ سوار بر فضاپیمای وستوک−۱ به فضا رفت و مدار زمین را به طور کامل پیمود. پیش از او هیچ انسانی به فضا سفر نکرده بود. گاگارین زمانی که برای پرواز به فضا انتخاب شد، در حال گذراندن دوره خلبانی جت‌های جنگی بود. هفت سال پس از این سفر تاریخی در ۲۷ مارس ۱۹۶۸ جنگنده میگ−۱۵ که گاگارین و مربی پروازش سوار بر آن بودند، دچار سانحه شد و سقوط کرد. هر دو سرنشین هواپیما کشته شدند.

پیش از گاگارین

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

تا پیش از آنکه گاگارین به فضا برود، تجربه کمی از حضور موجودات زنده در فضا وجود داشت. بلکا و استرلکا، دو سگی که در تصویر دیده می‌شوند، ۴۰ موش، یک خرگوش و دو موش صحرایی نخستین حیواناتی بودند که به فضا فرستاده شدند و به سلامت به زمین بازگشتند. آن‌ها روز ۱۹ اوت ۱۹۶۰ همراه با ماهواره فضایی اسپوتنیک ۵ متعلق به شوروی سابق به فضا پرتاب شدند و در یک کپسول به سلامت بر زمین فرود آمدند.

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

گاگارین پس از بازگشت از فضا مورد استقبال پرشوری قرار گرفت و با عنوان سفیر برنامه فضایی اتحاد جماهیر شوروی به سراسر جهان سفر کرد. او قرار بود پس از اتمام دوره آموزشی خلبانی جت‌های جنگنده، در برنامه فضانوردی شوروی مشغول به کار شود که در پروازی تمرینی دچار سانحه شده و کشته شد. گمان می‌رود سقوط هواپیمای گاگارین و مربی پروازش احتمالا به دلیل انجام مانور‌های خطرناک بوده باشد.

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

گاگارین به‌رغم شرایط دوران جنگ سرد به دلیل عملکردش از طرف غرب نیز ستایش شد. همزمان اخبار رسیده از آمریکا حکایت از آن داشت که ایالات متحده نیز در تلاش برای اعزام فضانورد به فضاست. در تصویر مقاله‌ای به قلم ورنهر فن براون، طراح آمریکایی آلمانی‌تبار موشک، در مجله آمریکایی Huntsville Times دیده می‌شود. نویسنده در این مقاله هشدار داده، آمریکا باید بسیار تلاش کند تا در زمینه فضانوردی از شوروی عقب نماند.

نخستین فضانورد آمریکایی

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

۲۰ فوریه ۱۹۶۲ ایالات متحده نخستین فضانورد خود را همراه با موشک "مرکوری− اطلس−۶" به فضا فرستاد. جان گلن سه بار در مدار زمین گشت و به سلامت در آب‌های اقیانوس اطلس فرود آمد. گلن از گاگارین باتجربه‌تر بود. او پیش از سفر به فضا چندین سال به عنوان خلبان جت‌های جنگی و آزمایشی در نیروی دریایی ارتش آمریکا مشغول به کار بود و توانسته بود رکورد سرعت در یک پرواز فراقاره‌ای را به نام خود ثبت کند.

نخستین فضانورد زن

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

دوسال پس از سفر گاگارین به فضا، شوروی نخستین فضانورد زن را به فضا فرستاد. مأموریت والنتینا ترشکوا همراه با فضاپیمای وستوک−۶ سه روز به طول انجامید و او موفق شد ۴۸ مرتبه مدار زمین را بپیماید. در این تصویر او در بین همکارانش گاگارین (راست) و بیکوفسکی (چپ) دیده می‌شود. ترشکوا که حالا دهه نهم زندگی را طی می‌کند در سال ۲۰۱۴ پرچم بازی‌های المپیک زمستانی در شهر سوچی روسیه را حمل کرد.

نخستین گام انسان بر ماه

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

روز ۲۰ ژوئیه ۱۹۶۹ نیل آرمسترانگ و باز آلدرین، دو فضانورد آمریکایی نخستین انسان‌هایی بودند که قدم بر کره ماه گذاشتند. این واقعه تاریخی آمریکا را در رقابت بر سر اکتشاف فضا یک بر هیچ از شوروی جلو انداخت. تا به امروز تنها ناسا (اداره کل ملی هوانوردی و فضای آمریکا) توانسته انسان را به ماه ببرد.

ثمره همکاری‌ها

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

با پایان جنگ شرق و غرب دو طرف در زمینه اکتشاف فضا دست همکاری به سوی هم دراز کردند. این همکاری در سال ۱۹۸۶ با راه‌اندازی ایستگاه فضایی "میر" تبلور یافت. شوروی از فضانوردان غربی برای پژوهش در این ایستگاه دعوت کرد. این همکاری امروزه در ایستگاه فضایی بین‌المللی موسوم به ISS به ثمر نشسته که محصول همکاری مشترک ناسا، سازمان فضایی روسیه، سازمان فضایی اروپا، سازمان فضایی کانادا و سازمان فضایی ژاپن است.

رؤیا‌های آینده

رقابت تنگاتنگ میان دو میلیاردر بر سر سفر به فضا

همکاری‌های دولت‌ها در زمینه اکتشاف فضا در آینده نیز قطعا افزایش خواهد داشت. احتمالا مأموریت بعدی سفر به کره ماه یا مریخ باشد. شاید در آینده‌ای نزدیک ایستگاه‌های پژوهشی روی کره ماه مثل چیزی که در تصویر می‌بینید، جایگزین ایستگاه فضایی بین‌المللی شود. شما چه فکر می‌کنید؟

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو