سیستان و بلوچستان در آستانه فاجعه ملی ناشی از گسترش کرونای هندی

59

1400/4/12

14:09


سیستان و بلوچستان در آستانه فاجعه ملی ناشی از گسترش کرونای هندی

سلامت نیوز:سیستان و بلوچستان که روزگاری به دلیل نحوه تابش آفتاب به سرزمین «نیمروز» موسوم بود، در هفته‌های گذشته وضعیت قرمز و حتی سیاهی را در مواجهه با ویروس کرونا تجربه کرده است. وضعیت سیاه و انفجاری؛ توصیف مسئولان از وضعیت کرونا در استان سیستان و بلوچستان است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از روزنامه همدلی ، با گسترش دوباره کرونا در ایران، سیستان و بلوچستان وضعیت وخیم و نگران‌کننده‌‌ای پیدا کرده است. در چند روز اخیر روزانه در این استان بیشتر از هزار و 100 نفر مبتلا به کرونا شناسایی می‌شود. ورود ویروس دلتا یا گونه هندی ویروس کرونا از جنوب شرقی به این استان محروم که امکانات پایین‌تری نسبت به سایر استان‌ها دارد حتی‌‌ می‌تواند منجر به انتقال این گونه از ویروس کرونا به استان‌های مرکزی شود.

کمبود امکانات و رعایت نشدن پروتکل‌های بهداشتی به خاطر گرمای هوا یکی از عوامل شکل‌گیری این وضعیت عنوان شده است. وضعیتی که بسیاری افراد ادامه پیدا کردن آن را منجر به فاجعه انسانی خوانده‌‌‌اند باعث شد روزهای چهارشنبه و پنج‌شنبه هفته گذشته فعالیت همه ادارات و بانک‌های سیستان و بلوچستان به جز فعالیت مراکز درمانی، امدادرسانی و شرکت‌های خدمات‌رسان اعم از آتش‌نشانی و چند دستگاه دیگر تعطیل شود.به گفته سیدمحمد ‌هاشمی شهری رئیس دانشگاه علوم پزشکی زاهدان پایین‌ترین میزان رعایت پروتکل‌ها با ۴۹درصد در سطح کشور مربوط به سیستان و بلوچستان است که ترددهای غیرمجاز اتباع بیگانه از کشورهای افغانستان و پاکستان به دامنه این موج افزوده است.


بیش از 1100 نفر مبتلا در یک روز

محمد ‌هاشمی شهری گفته: «با افزوده شدن هزار و 190 مورد جدید کرونا در ۲۴ ساعت گذشته در سیستان و بلوچستان شمار مبتلایان این ویروس در استان به ۵۷ هزار و ۱۱۰ نفر رسیده است. با فوت ۱۴مورد جدید شمار فوتی‌های کرونا در سیستان و بلوچستان به ۱۶۰۹ نفر رسید. ۶۳۲ بیمار حاد تنفسی و ۳۵۰مبتلا به کرونا در بیمارستان‌های سیستان و بلوچستان تحت درمان قرار دارند.»

به گفته او در این میان ۶۰درصد از مبتلایان بین ۳۰ تا ۶۰سال سن دارند. حسینعلی شهریاری، رئیس کمیسیون بهداشت مجلس ایران، از افزوده شدن هزار و ۱۷۴ مورد جدید ابتلا به ویروس کرونا طی ۲۴ ساعت گذشته سخن گفته است. به گفته شهریاری تعداد موارد مثبت جدید مبتلا به کرونا در سیستان و بلوچستان در موج جدید، سه تا چهار برابر موج‌های قبلی این ویروس است.


بسیاری از مردم در آمار محسوب‌‌‌ نمی‌شوند

با این حال حتی مسئولان استانی‌‌ می‌گویند که آمار واقعی را باید بیشتر از این حرف‌ها بدانیم،‌‌‌ چرا که 10شهرستان در این استان فاقد بیمارستان هستند و دسترسی مردم در بسیاری مناطق مثل روستاها به مراکز درمانی بسیار دشوار است. محمدهادی عباسی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان‌‌ می‌گوید که در دو موج قبلی کرونا بین ۳۰۰ تا ۴۰۰ نفر مورد ابتلای روزانه این استان بوده است، اما در این موج حدود ۱۷۰۰مبتلا شناسایی می‌شوند. مهدی شمس‌آبادی، دادستان زاهدان، معتقد است آمار کنونی کرونا در سیستان و بلوچستان را باید چند برابر کرد؛ چرا که به گفته او «بسیاری از مردم اصلا اعتقادی به دکتر ندارند و به مراکز درمانی مراجعه نمی‌کنند یا در روستاها بیمار می‌شوند و فوت می‌کنند و جزو آمار نمی‌آیند.»


امکانات استان کفاف دو تا سه هفته‌‌ می‌دهد

در این میان مسئول کمیته کشوری واکنش سریع کووید-19 از حضور تیم واکنش سریع وزارت بهداشت در سیستان و بلوچستان خبر داده است. حمید سوری، گفته:«از ابتدای بحران کرونا تاکنون تجربه همه‌گیری سنگینی در استان سیستان و بلوچستان نداشته‌ایم و موج‌های قبلی به خوبی مدیریت شده است.

ویروس‌های جهش یافته جدید موسوم به هندی و آفریقایی که قدرت سرایت چند برابری در مقایسه با ویروس‌های قبلی دارند، در کنار عدم رعایت شیوه‎‌نامه‌های بهداشتی تعداد موارد مثبت این موج را به بیش از سه برابر موج‌های قبلی رسانده است.»

رعایت پروتکل‌ها 40درصد پایین‌تر از متوسط کشوری است

ایرج حریرچی معاون وزیر بهداشت نیز در سفر روز پنج‌شنبه خود به سیستان و بلوچستان میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در ایران استان را پایین‌تر از حد متوسط عنوان کرد و با اشاره به گونه دلتا یا جهش یافته کرونا گفته:«این گونه قدرت سرایت بیشتری دارد و جوانان را بیشتر درگیر می‌کند و چون روند ابتلا در سیستان‌وبلوچستان در گذشته کم بوده، نسبت به سایر استان‌ها ایمنی اکتسابی در آن وجود ندارد.» او درباره وضعیت بستری مبتلایان در این استان نیز‌‌ می‌گوید:

«امکانات فعلی استان کفاف نیازهای دو تا سه هفته‌ای را می‌دهد، اما اگر این وضع ادامه پیدا کند ممکن است دچار مشکل شویم.»حریرچی، میزان رعایت دستورالعمل‌های بهداشتی در سیستان‌ و بلوچستان را حتی در شرایط اوج‌گیری کنونی، حداقل ۴۰درصد کمتر نسبت به متوسط کشوری عنوان کرد و افزود:«میزان متوسط استفاده از ماسک در اماکن عمومی در کشور ۷۸درصد و در استان ۴۸درصد بوده و‌‌‌ میزان رعایت فاصله‌گذاری اجتماعی در کشور به ۷۵درصد رسیده که در این استان ۴۹درصد است.»حریرچی‌‌‌ همچنین تنها راه مقابله با این ویروس را واکسیناسیون همگانی دانسته و گفته برای مهار این بیماری در استان تلاش می‌کنیم هر چه سریع‌تر واکسیناسیون افراد بالای ۵۰سال را شروع کنیم.


ممنوعیت برگزاری هرگونه تجمع و مراسم عزاداری در سیستان و بلوچستان

با اوج‌گیری کرونا در سیستان و بلوچستان - آن هم با گونه هندی – در دو هفته آینده فقط اصنافی که فعالیت آنها برای زندگی مردم ضروری است، فعالیت خواهند داشت. حریرچی با اشاره به این‌که در دو هفته آینده فقط صنوف ضروری که ارتباط مستقیم با معیشت مردم دارند، مجوز فعالیت خواهند داشت تا از این موج عبور و به واکسیناسیون کامل برسیم، گفت: «برای کنترل این وضعیت، مراکز ۱۶ساعته را در استان توسعه دادیم و تلاش می‌کنیم شمار تست‌های روزانه را افزایش دهیم.» ابوالفضل احمدزاده دادیار حقوق عامه دادستانی مرکز سیستان و بلوچستان نیز از ممنوعیت هرگونه تجمع و مراسم عمومی در این استان خبر داده است. او با بیان این‌که نمازهای جمعه و جماعات اهل سنت و تشیع تعطیل شده است،‌‌ می‌گوید:

«بدیهی است که هرگونه تجمع و مراسم عمومی را نیز شامل می‌شود».‌‌‌ قاضی احمدزاده ادامه داد:«نکته مشهود این است که در شرایط فعلی برگزاری هرگونه تجمع عمومی بر طبق اعلام ستاد مقابله با کرونا ممنوع است و عزیزان هیاتی نیز باید بدانند که عمل به دستورات ستاد مقابله با شیوع کرونا خواست و مطالبه جدی رهبر معظم انقلاب است.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو