آترزی مری نوزاد و عوامل بروز بن بست مری در نوزادان

آترزی مری نوزاد و عوامل بروز بن بست مری در نوزادان


منبع: آرگا

164

1400/4/12

16:10


آترزی مری در نوزاد یک بیماری مادرزادی بوده که راه مری از دهان تا معده بسته است که امکان دارد این بسته مری در ناحیه بالا یا پایین نای وصل باشند. که این عارضه با ناهنجاری های دیگری مثل مشکلات کلیوی، ناهنجاری در اندام و قلب، بسته بودن مقعد و وجود مشکل در مهره ها همراه است.

آترزی مری یا بن بست مری در نوزاد به شکلی از ناهنجاری مادرزادی گفته می شود. که در دستگاه گوارش در آن مری دوره جنینی را رشد و نمو نیافته و پیوستگی معده تا مری در وسط راه کور و بن بست می شود که در پشت نای حالت یک بادکنکی آویزان قرار می گیرد. بن بست مری شامل انواع مختلفی است که از نقص های آناتومیکی مادرزادی با ریشه در عدم توسعه یافتگی جنینی در مری قرار دارد. در این بیماری با مشاهده عدم پیوستگی ساختار دیواره مری تشخیص داده می شود.

آترزی مری نوزاد چیست؟

بیماری آترزی مری نوزاد چیست؟

اترزی مری نوعی از نقص مادری است که در مری در بخش لوله ای که دهان را به معده وصل می کند تا غذا از آن راه به معده برسد به درستی رشد نمی کند. در بچه هایی که به این بیماری مبتلا هستند لوله مری منقطع و دارای ۲ قسمت مجزای تحتانی و فوقانی است که به خاطر نقص به وجود آمده به همدیگر متصل نمی شوند.

بچه هایی که از این نقص مادرزادی رنج می برند در انتقال صحیح غذا از دهان به معده دچار اشکال شده اند و در برخی مواقع تنفس نوزاد با دشواری صورت می گیرد. در بن بست مری غالبا با فیستول تراکئوزوفازال همراهی داشته که یک نقص مادرزادی را در آن بخش از مری به نای یا لوله تنفسی وصل نماید.

علت و درمان بن بست مری

انواع مختلف این بیماری

انواع آترزی مری در نوزاد به ۴ دسته کلی تقسیم می شوند که به شرح زیر هستند:

  1. نوع A: در آترزی مری شرایطی وجود دارد که در آن قسمت های تحتانی و فوقانی مری به یکدیگر متصل نشده و در آخر آن ها بسته باشد، که در این نوع هیچ کدام از قسمت ها از مری با نای به هم وصل نمی شوند.
  2. نوع B: در این نوع عارضه بسیار کمیاب بوده که قسمت فوقانی مری به نای وصل است ولی قسمت پایینی مری به جایی متصل نیست و در آخر آن بسته است.
  3. نوع C: شایع ترین نوع آترزی مری در نوزادان است که در این قسمت فوقانی مری در انتهای آن بسته بوده که در مقابل قسمت پایین مری به نای وصل شده است.
  4. نوع D: یکی از شدید ترین و نادرترین انواع آن در این مدل بوده که قسمت های فوقانی و تحتانی مری به یکدیگر وصل نیستند ولی هر یک جداگانه به نای متصل می شوند.

تشخیص و درمان بن بست مری

عوامل بروز اترزی مری نوزادان

طبق بررسی متخصصان تخمین می زنند هر ۳۰۰۰ نوزاد متولد شده در ایالت متحده آمریکا ۱ نفر به این عارضه مبتلا است. اترزی مری یک شرایط خطرناک و آزار دهنده هم برای نوزاد هم خانواده اش است که با درد و رنج و ناراحتی زیادی همراه است. بسیاری از خانواده هایی که با بچه های با نقص مادرزاد روبرو هستند به دنبال این که چه راه و عاملی موجب به وجود آمدن این عارضه شده در کودک دلبندشان شده است.

در همین راستا برای کنترل و پیشگیری این بیماری به دنبال دلیل آن بوده و با موفقیت در این مسیر که از اهمیت زیادی برخوردار هستند. در مرکز پیشگیری و کنترل از بیماری ها با همین هدف که بودجه مراکز تحقیقاتی از نقایص مادرزادی را تامین می کند به کمک همین بودجه ها مطالعات بزرگی صورت گرفته شده است. این تحقیقات در نقص های مادرزادی بر روی نوزادان متولد شده در سال های ۱۹۹۷ تا ۲۰۱۱ برای مواجه با ارزیابی بارداری در نوزادان سال ۲۰۱۴ برای درک عوامل و علت و خطرات از جمله آترزی مری صورت گرفته است.

آترزی مری نوزاد چیست؟

به امید این که از این راه قدمی در این راستا برای جلوگیری از نقص های مادرزادی برداشت. که با تحقیقات زیاد بر روی نوزادان اترزی مری در اغلب آن ها ناشناخته بوده و به خاطر ناهنجاری هایی که در ژن نوزاد دریافت می شود به وجود آید.

حدود نیمی از نوزادانی که با آترزی مری متولد می شوند دچار چند نقص مادرزادی دیگری هم هستند و مشکلات گوارشی روده و مقعد، ستون فقرات، دنده ها، قلب، کلیه ها که در این نوزادان به چشم می خورد. امکان این که تازگی مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری در آمریکا به یافته هایی مهم درباره این علت رسیدند به شرح زیر باشد:

  • سن بالای پدر که می تواند با افزایش احتمال تولد نوزادی با آترزی مری همراه و وابسته باشد است.
  • بکارگیری از فن آوری های کمک بارداری که با خطر داشتن فرزندی با بن بست مری در زنان از روش کمک بارداری استفاده می کنند. در مقایسه با زنان که از این فناوری استفاده نمی کنند زیاد می باشد.

اگر چنانچه شما در دوران بارداری به سر می برید و یا فکر باردار شدن دارید سعی نمایید به این مسائل فکر نکنید و نگران همچنین موضوعی نشوید. شما می توانید با مراجعه و مشورت با پزشک متخصص یک فرزند صحیح و سالم داشته باشید.

علت و درمان آترزی مری نوزاد

 زمان تشخیص بن بست مری نوزاد

آترزی مری نوزاد در زمان بارداری علائم بخصوصی نداشته به همین خاطر متاسفانه خیلی کم در حالت جنینی این عارضه مشخص می شود. معمولا این بیماری در به دنیا آمدن نوزاد تشخیص داده می شود آن هم زمانی که نوزاد برای اولین بار سعی می کند شیر بخورد دچار خفگی یا استفراغ نوزاد می شود.

یکی دیگر از موارد که عارضه را مشکوک می کند زمانی است که لوله ای در بینی یا دهان نوزاد قرار گرفته و نمی تواند به داخل معده منتقل شود. در همچنین شرایطی با انجام عکسبرداری اشعه ایکس لوله در مری متوقف می شود.

آترزی مری نوزاد بیماری مادر زادی

درمان اترزی مری نوزادان

 به محض این که بیماری شناسایی شد باید از شیر دادن به نوزاد پرهیز شود و از راه رگ نیاز های تغذیه ای او را برآورده سازد. درمان هم بستگی به شرایط شدت آن داشته که اغلب با جراحی و شکافتن مری و پیوند به معده برطرف خواهد شد.

بعد از این که اترزی مری به درستی تشخیص داده شد تا به کمک روش جراحی در ۲ سر مری به هم متصل شود و با عملکرد این لوله مهم نوزاد بتواند به شکل صحیحی نفس بکشد و تغذیه نماید. در بعضی شرایط خاص امکان این که مشکل فقط با ۱ نوبت جراحی حل نشود برای بهبودی و درمان بهتر نیاز به چندین عمل جراحی خواهد بود که این شرایط عبارت است از:

  • اگر عضلات مری به اندازه و سایز مناسب برای انتقال غذا به معده کار نکند.
  • اگر غذای هضم شده در معده به صورت پی در پی به سمت مری حرکت کند.
  • اگر مری نوزاد پس از جراحی و ترمیم برای عبور غذا بیشتر از حد باریک و کوچک شود.

برای آشنایی با دیگر مشکلات مادرزادی و ژنتیکی نظیر سفید شدن موی کودک و سندروم فایفر می توانید کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو