نحوه تکثیر و پرورش نخل مرداب در منزل

نحوه تکثیر و پرورش نخل مرداب در منزل


منبع: آرگا

127

1400/4/13

10:50


نخل مرداب از جمله گیاهان زیبایی است شرایط نگهداری و پرورش آن بسیار ساده است که می توان در منزل به راحتی پرورش داد.و حال در این مقاله به چگونگی نحوه تکثیر و پرورش این گیاه می پردازیم.

نخل مرداب، یا همان پنجه کلاغی از جمله گیاهانی است که گونه های زیادی دارند. جایگاه پنجه کلاغی در طبیعت در باتلاق های پر از آب است پس اگر قصد داریم از آن در داخل منزل استفاده کنیم باید همان شرایط که در طبیعت داشته را برای پرورش نخل مرداب فراهم کنیم که کار سختی نیست.

گیاه نخل مرداب دارای ساقه های بلندی است که تقریبا تا یک متر رشد می کنند و دارای برگ های باریکی هستند که معمولا به رنگ سبز تیره هستند و ساقه آن به جز در راس گیاه بدون پوشش برگ است وقتی به راس گیاه می رسیم برگ ها به صورت شعاعی هستند.

گاشت نخل مرداب در حیاط منزل

آشنایی با پرورش نخل مرداب

گل این گیاه بسیار زیبا و زینتی است این گیاه در خاک بسیار مرطوب رشد می کند و بیشتر در مناطق گرم سیری رشد می کند. پرورش این گیاه نیازمند مراقبت های خاصی نیست پس نگهداری آن برای هر فردی آسان است.

گیاه نخل مرداب به نور بسیار زیادی نیاز دارد اما نه نور مستقیم. این گیاه چون به نور فراوانی احتیاج دارد نباید خاک آن به هیچ عنوان خشک شود. یعنی نور فراوان به شرط خاک بسیار مرطوب.

نحوه تکثیر و پرورش نخل مرداب در منزل

در پرورش نخل مرداب، خاک آن باید بسیار مرطوب و سنگین باشد چون این گیاه در باتلاق رشد می کند بنابراین باید خاک آن جوری برایش فراهم کنیم تا رشد خوبی داشته باشد. برای سنگین شدن خاک می توان از خاک رس استفاده کرد.

حداقل دما برای این گیاه ۱۲ و حداکثر ۳۵ درجه باشد.

این گیاه خواستار آب بسیار است چه در فصل گرما چه در فصل سرما. اما این نیاز در تابستان به شدت به افزایش می یابد در پاییز و زمستان کمی این نیاز کمتر می شود.

در انتخاب گلدان برای نخل مرداب باید توجه کنیم. برعکس تمام گیاهانی که نیاز به گلدان با زهه کشی خوب دارند گیاه نخل مرداب نیاز به گلدانی دارد که زهه کشی خوبی نداشته باشد زیرا باید محیطی باتلاقی برایش فراهم کرد برای این کار می توان از یک زیر گلدانی پر آب استفاده کرد.

نحوه تکثیر نخل مرداب

یکی از روش های تکثیر و پرورش نخل مرداب تکثیر آن به روش تقسیم بوته است،این کار بیشتر در اوایل تابستان صورت می گیرد به این صورت است که ابتدا کل بوته را از خاک در می اوریم جوری که ریشه ها آسیبی نبینند سپس با دست ریشه ها را به چند دسته تقسیم و از هم جدا می کنیم و داخل گلدان با خاک مرطوب قرار می دهیم این روش یکی از روش های معمول است که برای تکثیر نخل مرداب استفاده می شود.

 یک روش غیر معمول در پرورش نخل مرداب وجود دارد به نام تکثیر وارونه که در صورت نتیجه نگرفتن از تکثیر به روش تقسیم بوته از آن استفاده می شود که بسیار ساده است. ابتدا یک شاخه سالم از نخل مرداب را از بوته جدا می کنیم شاخه ای را انتخاب می کنیم که سر آن پر برگ باشد سپس با قیچی ساقه را کوتاه و برگ های ان را می بریم جوری که یک سه الی چهار سانت از برگ باقی بماند،سپس ساقه را به صورت وارونه طوری که ساقه در بالا و برگ های کوتاه شده آن در آب قرار گیرد در لیوان پر آب می گذاریم و لیوان را در جایی که نور کافی و به دور از تابش نور مستقیم خورشید باشد قرار می دهیم.

نحوه تکثیر نخل مرداب به روش تکثیر وارونه

بعد از گذشت چند روز شاهد ریشه دادن گیاه می شویم زمانی که ریشه ها کمی بزرگ شدند باید آن را به گلدان انتقال دهیم. گلدان نباید زیاد بزرگ باشد ترجیحاً قطر دهانه گلدان یازده الی نه سانتی متر باشد.

نیاز های مراقبتی این گیاه

گیاه نخل مرداب جهت رشد به یک سری مراقبت ها نیاز دارد که در ادامه شما عزیزان را ب نیاز های مراقبتی نخل مرداب آشنا خواهیم کرد.

هرس کردن :

به دلیل اینکه ریشه های نخل مرداب از رشد بالایی برخوردار می باشد اکثر باغبانان ریشه های آن را کوتاه کرده که اینکار آسیبی به این گیاه وارد نمی کند بلکه هرس کردن برگ ها و شاخه های خشک شده این گیاه کمک زیادی به بهبود ظاهر نخل مرداب می کند.

نیاز های مراقبتی گیاه نخل مرداب

نور و دما :

گیاه نخل مرداب به نور غیر مستقیم نیاز دارد و در زمان قرار گرفتن در معرض نور خورشید برگ های آن می سوزند بنابراین، اگر تمایل به مراقبت از این گیاه در خانه دارید باید آن را در نزدیکی پنجره ای که با پرده پوشیده است بگذارید همچنین، از نگهداری آن در دمای کمتر از ده درجه خودداری نمایید.

آبیاری :

این گیاه برای رشد نیاز به آبیاری زیادی داشته و باید در تمام فصول به یک اندازه آبیاری کرد و جهت رشد این گیاه گلدانی که هیچ گونه زهکشی نداشته استفاده نمایید به گونه ای که همیشه زیر گلدان آن پر از آب باشد همچنین، دقت داشته باشید که در فصل گرما به دلیل افزایش دما از غبار پاشی استفاده کنید.

نگهداری گیاه نخل مرداب در منزل

خاک مناسب :

این گیاه جهت رشد و مراقبت به خاک سنگین نیاز دارد از این رو، باید از خاکی سنگین که قادر به نگه داشتن رطوبت در خود باشد استفاده کنید که مخلوط خاک ماسه، باغچه و رس مناسب است.

کوددهی :

جهت افزایش رشد گیاه در فصل بهار و تابستان باید از کود دهی تقویت محلول در آن استفاده نمایید که به اندازه مشخص شده در آب جل کرده و هر دو هفته یک بار مانند آبیاری به پای گیاه بریزید.

تکثیر و پرورش نخل مرداب

نکاتی درباره با نگهداری نخل مرداب

  •  گیاه نخل مرداب به کم آبی بسیار حساس است کم ابی باعث مرگ سریع گیاه می شود.
  • این گیاه زیبا علاقه شدیدی به گرما دارد.
  • در فصل گرما هر روز باید برای حفظ رطوبت برگ ها با اسپری بر روی آن ها آبپاشی کنیم.
  • در صورت سرمای شدید و خشکی خاک به سرعت شاهد زرد شدن برگ های آن هستیم.
  • نبودن نور کم و کافی باعث پیچیدگی برگ ها می شود.

در صورت تمایل جهت آشنایی با پرورش گل و تکثیر گیاهان می توانید بر روی لینک کلیک نمایید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو