طبع شلیل : میوه شلیل گرم است یا سرد ؟

منبع: دلگرم

131

1400/4/13

11:41


طبع شلیل : میوه شلیل گرم است یا سرد ؟

طبع شلیل چیست ؟

شلیل میوه‌ای از خانواده هلو است که قدمت چند هزار ساله دارد و بسیار شیرین و آبدار است. این میوه دارای انواع مختلفی با اسم‌های متفاوت مانند شلیل انجیری، سفید و قرمز، شمس، مغان و ردگلد است.

اما طبع شلیل و ترکیبات عالی موجود در آن، همه انواع این میوه خوشمزه را به یک داروی طبیعی در طب سنتی تبدیل کرده است.

طبع شلیل

شلیل میوه ای بسیار خوب برای کاهش وزن است که طبع آن سرد و تر است و در موارد زیر مفید و مؤثر می باشد:

  • اشتها
  • ملین
  • عطش
  • صفرا
  • بدبوئی دهان.

مصلح شلیل چیست ؟

انیسون (بادیان رومی)، زنیان، زیره، روغن زیتون و عسل مصلح و بهبود دهنده خواص و مزاج شلیل هستند.

طبع شلیل

شلیل گرمه یا سرد ؟

خواص شلیل

1. مراقب از چشم با خوردن شلیل

شلیل دارای ماده ای به نام لوتئین است، این ماده یک نوع آنتی اکسیدان به محسوب می‌شود که خطر ابتلای چشم به آب مروارید را کاهش می‌دهد.

همچنین این میوه به همراه مواد مغذی دیگری از بیماری های مانند دژنراسیون ماکولا جلوگیری می‌کند.

2. محافظت از قلب با خوردن شلیل

یکی از ویژگی های بسیار بارز شلیل آنتی اکسیدان هایی است که داخل آن وجود دارند، یکی دیگر از خواص این آنتی اکسیدان ها محافظت از قلب است.

آنتی اکسیدان‌ های شلیل با مقابله در برابر اکسیداسیون کلسترول بد خون و از بین بردن آنها باعث حفاظت از قلب می‌شود.

3. شلیل موجب شادابی پوست

ویتامین C و آنتی اکسیدان های شلیل باعث از بین رفتن چین و چروک های پوست و جوان تر شدن آن می‌‎شود. بیوفلاویوییدها شلیل باعث بهبود سلول های پوست می‌شود.

4. تقویت بدن در دوران حاملگی با شلیل

شلیل یکی از میوه است که می‌توان آن را به عنوان میان وعده مصرف کرد، این میوه علاوه بر مواد مغذی و ویتامین هایی که دارد باعث جلوگیری از گرفتگی عضلات و همچنین بالا بردن انرژی بدن بشود.

5. تقویت سیستم ایمنی بدن با شلیل

مصرف شلیل به دلیل وجود آنتی اکسیدان‌ها و ویتامین C باعث افزایش سیستم ایمنی بدن می‌شود.

6. تقویت استخوان‌ها با شلیل

شلیل حاوی فسفر است، فسفر باعث تقویت بافت های استخوانی می‌شوند و همچنین برای روند طبیعی سلول‌ها و بافت ها ضروری است.

7. شلیل مؤثر در جوان کردن پوست

مصرف این میوه دارای مقادیر فراوانی ویتامین C است که باعث تحریک سلول‌ها برای کلاژن سازی پوست می‌شود. کلاژن پروتئینی در پوست است که حالت ارتجاعی و کشسانی در پوست ایجاد می‌کند و با افزایش سن میزان تولیدش در بدن کاهش می‌یابد.

به همین دلیل بدن باید از طریق منابع خارجی مثل شلیل تحریک شده و کلاژن بیشتری تولید کند.

طبع شلیل

طبع شلیل گرمه یا سرد ؟

8. شلیل، یک درمان خانگی ریزش مو

شلیل دارای انواع مواد مغذی شامل انواع ویتامین‌ها و مواد معدنی است. به همین دلیل مصرف آن بصورت خوراکی یک تغذیه کننده عالی برای فولیکول‌های مو است و ریشه مو را تقویت می‌کند. در نتیجه ریشه‌ها محکم شده و ریزش آن کاهش پیدا می‌کند.

9. کنترل دیابت و قند خون با شلیل

فیبر موجود در این میوه خوشمزه باعث کاهش جذب قند در خون می‌شود. این میوه برای افرادی که دارای دیابت نوع ۲ هستند یک میان وعده عالی محسوب می‌شود.

در واقع شلیل دارای شاخص گلیسمی پایینی است؛ یعنی با اینکه دارای قند طبیعی بالایی است، اما پس از مصرف، تمام قند آن جذب خون نمی‌شود و به همین خاطر مصرف آن برای افراد دیابتی بسیار مناسب است.

یکی دیگر از مشکلات افراد دیابتی ایجاد سندرم متابولیک است که شامل مجموعه‌ای از علائم مانند افزایش سطح انسولین خون، انباشته شدن چربی در اطراف شکم و افزایش فشار خون است. مصرف این میوه خوشمزه سندرم متابولیک را نیز کاهش می‌دهد.

10. درمان خانگی یبوست و زخم معده

اگر در فصل برداشت شلیل دچار یبوست شدید، می‌توانید با مصرف چند دانه از این میوه شیرین و آبدار یبوست خود را به راحتی درمان کنید. فیبر فراوان و خاصیت قلیایی این میوه باعث بهبود حرکات روده شده و یک درمان خانگی برای یبوست محسوب می‌شود.

همچنین مصرف شلیل به هضم غذا کمک کرده و برای درمان ناراحتی‌های معده مانند زخم معده و به طور کلی سلامت دستگاه گوارش بسیار مفید است.

سخن آخر

علاوه بر خواص گفته شده، شلیل خواص بسیار زیاد دیگری دارد که در این مقاله نمی‌توان همه آن‌ را گنجاند. از جمله این خواص می‌توان به درمان سرماخوردگی، تقویت بینایی، تنظیم کلسترول خون، کاهش استرس و درمان آرتروز نیز اشاره کرد.

از این میوه خوشمزه برای تهیه انواع کیک و تارت، ترشی، اسموتی، شیک، سالاد میوه، کمپوت، مربا و ماست میوه‌ای نیز استفاده می‌شود. البته به دلیل طبع سردی که دارد، افراد دارای مزاج سرد باید در میزان مصرف آن احتیاط کنند.

همچنین بخوانید:

با کالری و ارزش غذایی شلیل آشنا شوید

از خواص شلیل چه میدانید؟؟؟


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو