علت های اصلی خون دماغ شدن چیست؟+ راهکاری برای جلوگیری

58

1400/4/13

13:51


خون دماغ شدن در کودکان ۲ تا ۱۱ ساله، سالمندان و مادران باردار شیوع بیشتری دارد.

علت های اصلی خون دماغ شدن چیست؟+ راهکاری برای جلوگیری

به گزارش بهداشت نیوز،  دکتر رضا روحی متخصص گوش، حلق و بینی و عضو هیئت علمی دانشگاه علوم پزشکی جهرم گفت: پوششی که سطح داخل بینی را می پوشاند یک لایه بسیار نازک و حساس با عروق های خونی فراوان است. این عروق های خونی فعالیت های مختلفی انجام می دهند که کوچکترین آسیب به سطح آنها موجب خونریزی بینی می شود.

وی افزود: در فصل تابستان شایع ترین علت خونریزی بینی در افراد خشکی و گرم بودن هواست. 

شهرستان جهرم از مناطقی است که تابستان گرم و خشک و زمستان سرد و خشک دارد و در این دو فصل ما شاهد مراجعه بیماران با خونریزی بینی هستیم.

خشکی هوا موجب می شود که  سطح داخلی بینی خشک شده و باعث ترک خوردن و پارگی های کوچک و در نتیجه خونریزی بینی شود. البته  خونریزی بینی علت های دیگر هم دارد مانند دستکاری کرد آن و فین های شدید که به خاطر پلیپ و گرفتگی بینی است.

بعضی از افراد عادت به تمیز کردن مداوم بینی با استفاده از گوش پاک کن یا  ناخن انگشت دارند که این امر می تواند به مخاط داخل بینی آسیب برساند.

این متخصص گوش، حلق و بینی با بیان این مطلب که خونریزی بینی یک بیماری شایع است و حدود ۶۰ درصد کل جمعیت انسانی در جهان، حداقل در طول عمرشان یکبار دچار این عارضه می شوند گفت: اما این عارضه در بین کودکان ۲ تا ۱۱ ساله، سالمندان و همین طور مادران باردار شیوع بیشتری دارد.

دکتر روحی تاکید کرد: در بعضی از موارد خونریزی های بینی به دلیل ضربه خوردن و آسیب فیزیکی و یا مصرف داروهایی مانند وارفارین  که روی عروق خونی و کیفیت لخته شدن خون تاثیر می گذارد ایجاد می شود که آن را باید جدی گرفت و سریعا به بیمارستان مراجعه نمود. قرص های وارفارین، پلاویکس و سایر داروهایی که خون را رقیق می کنند موجب می شود مدت خونریزی طولانی و با شدت بالا باشد.

وی با اشاره به راه های متوقف کردن خونریزی بینی گفت: در حالت خونریزی بلافاصله فرد باید بنشیند، ممکن است وی دچار سرگیجه شود. در بعضی از موارد که شدت خونریزی  زیاد است بیمار دچار ضعف و بیحالی شده و این ایستادن موجب می شود که او زمین خورد. بعد از نشستن، فرد باید  تنه و سرش را  مقداری به جلو خم کند. این خم شدگی موجب می شود که خونریزی کاملا از بینی خارج و تخلیه شود.

بعد از این مرحله بیمار باید قسمت نرم بینی خود را  شامل پره های بینی و ناحیه نرم پائینتر از استخوان بینی را بین دو انگشتان خود به مدت ۱۰ الی ۱۵ دقیقه فشار دهد. این فشار موضعی روی عروق باعث بند آمدن خونریزی می شود.

وی در ادامه افزود: توصیه بعدی این است که مقداری یخ را در کیسه پلاستیک قرار داده و دور آن را با دو لایه دستمال بپیچانیم. سپس آن را روی پیشانی، پشت گردن و زیر فک قرار دهیم. پک یخ را به ترتیب در این نواحی باید قرار داد تا خونرسانی به ناحیه سر و گردن کم تر و در نتیجه خونریزی کاهش یابد.

به گفته وی زمانی که این مراحل توسط فرد انجام شود و کاهشی در مقدار خونریزی ایجاد نشد، بیمار می بایست سریعا به بیمارستان مراجعه کند. مجددا این مراحل در بیمارستان برای فرد انجام می شود اگر هیچ تغییری در وی صورت نپذیرفت باید داخل بینی پانسمان و بیمار تحت نظر قرار گیرد.

در بعضی از موارد خونریزی از بینی بصورتی است که بند نمی آید و ناحیه و مویرگی که  خونریزی از آن نشات می گیرد کاملا مشخص است، در این شرایط با تشخیص پزشک متخصص آن مویرگ پاره شده سوزانده می شود و خونریزی از رگ را بند می آورد.

این متخصص گوش، حلق و بینی بیان کرد: بعد از متوقف شدن خونریزی از بینی، بیمار تا ۲۴ ساعت اول هرگز نباید فین کند و نباید داخل بینی خود را تمیر کند. استفاده از گوش پاک برای تمیز کردن داخل بینی توصیه نمی شود. از نوشیدن مایعات داغ بپرهیزد. از بلند کردن جسم سنگین و یا فعالیت بدنی بالا بپرهیزد. به هیچ عنوان مصرف الکل نداشته باشد. سعی نکند پوسته یا قسمت خشک شده زخم داخل بینی خود را جدا کند.

دکتر روحی مرطوب نگه داشتن داخل بینی را مهم ترین راه برای پیشگیری از خونریزی در فصل گرم تابستان  و یا حتی زمستان دانست و گفت: در فصل تابستان استفاده از سیستم های خنک کننده مانند کولر آبی خود باعث می شود که محیط رطوبت کافی را داشته باشد اما اگر از کولر های گازی استفاده می شود این کولرها محیط خانه را خشک می کند. بهتر است برای ایجاد رطوبت، کتری یا ظرفی حاوی آب روی  شعله گاز قرار داده تا بخار آب رطوبت کافی را در محیط ایجاد کند.

همین طور در فصل زمستان برای ایجاد رطوبت در محیط خانه استفاده از دستگاه های رطوبت ساز توصیه می شود.

به گفته وی استفاده از قطره های نمکی بینی و اسپری های نمکی بینی برای ایجاد رطوبت مخاط بینی مفید هستند. نمکی که در قطره های بینی وجود دارد رطوبت را در خود نگه می دارد و از خشکی داخل بینی جلوگیری می کند.  استفاده از پماد ویتامین آ+د و پماد ویتامین آ چشمی از دیگر موارد برای ایجاد رطوبت و چربی در بینی است

وی در ادامه بیان کرد: خونریزی بینی بیشتر در تابستان دیده می شود. در محیط هایی که تابش مستقیم آفتاب وجود دارد و دمای محیط بالا رفته است تا آنجا که می توان نباید رفت.

وی خاطرنشان کرد: همان طور که گفته شد خونریزی بینی در کودکان ۲ تا ۱۱ سال شیوع بیشتری دارد اما اگر خونریزی در کودکان زیر ۲ سال دیده شود حتما باید به پزشک متخصص مراجعه نمود.

وی تاکید کرد: گروه های دیگری از افراد هستند که خونریزی بینی در آنها را باید جدی گرفت مانند مادران باردار، افرادی که داروهای رقیق کننده خون مصرف می کنند و بیماران خاص مانند هموفیلی ها که نیازمند به تزریق فاکتورهای خونی هستند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو