همزمان با تعطیلات چهارم ژوئیه (۱۳تیر) در آمریکا و جشن های سالگرد استقلال این کشور و نیز افزایش مسافرت ها در این تعطیلات، نگرانی ها برای گسترش ویروس کرونا به ویژه گونه دلتا افزایش یافته است.

مردم آمریکا همزمان با تعطیلات روز استقلال کشور خود و پیوسته بودن این تعطیلات با تعطیلات آخر هفته، سفرهای خود را آغاز کرده اند که این موضوع ، خطر گسترش کرونا را بیشتر کرده است.

دموکرات ها بیش از جمهوریخواهان نگران گسترش کرونا در جشن های روز استقلال

روزنامه نیویورک پست در گزارشی نوشت دموکرات ها بیشتر از بقیه نگران برگزاری جشن های روز استقلال هستند و ۵۲  درصد از آنها خطر همه گیری کرونا را با برگزاری جشن ها  بالا ارزیابی کرده اند.

به نوشته این رسانه آمریکایی، این در حالی است که فقط ۲۵ درصد از جمهوریخواهان نگران خطر بالای ناشی از همه گیری با برگزاری جشن های روز استقلال هستند  و فقط  ۲۳ درصد از آمریکایی ها معتقدند که برگزاری جشن های روز استقلال خطری نخواهد داشت.

همزمان با این نگرانی ها، جو بایدن رئیس جمهوری آمریکا در تعطیلات ژوئیه سرگرم جشن های پیشرفت برای مقابله با ویروس کرونا است و روز شنبه به وقت محلی برای شرکت در یکی از این جشن ها به میشیگان سفر کرد.

به گزارش سی ان ان، اعضای دولت بایدن برای جشن پیشرفت در مقابله با ویروس کرونا به ایالت های مختلف سفر کرده اند و قرار است روز یکشنبه نیز جشن های روز استقلال برگزار شود.

در میانه ماراتن مقابله با کرونا هستیم؛ برای اعلام موفقیت کمی زود است

روزنامه نیویورک تایمز در گزارشی باعنوان آیا بایدن خیلی زود  خلاصی از ویروس را اعلام می کند؟  نوشته است برنامه رئیس جمهور بایدن برای این جشن در چهارم ژوئیه در حال تبدیل شدن به یک واقعیت ناخوشایند است: کمتر از نیمی از کشور به طور کامل علیه ویروس کرونا واکسینه شده و نوع بسیار مسری گونه دلتا تهدیدی به شیوع جدید است.

 ویلیام شافنر متخصص بیماری های عفونی در دانشگاه وندربیلت گفته است: ما در میانه این ماراتن هستیم و پیشرفت قابل توجه در کاهش تعداد مبتلایان به کرونا و مرگ و میر طی چند ماه گذشته ، برای اعلام موفقیت در پایان ماموریت هنوز کمی زود است.

کمیته ملی دموکرات ها در تلاش برای ترغیب آمریکایی ها به اینکه بایدن نظم قبل از همه گیری را بازیابی می کند، آگهی ای را با عنوان "آمریکا باز می گردد" منتشر کرد و یک اتوبوس را به سراسر کشور برای پخش بستنی فرستاد اما پیام های شاد برای برخی افراد با تلخی همراه است. خانواده های قربانیان ویروس کرونا می گویند دشوار است که بشنویم بایدن می گوید کشور در حال بازگشت به حالت عادی است در حالی که ما عزادار هستیم.

بر اساس گزارش ها، بیش از ۱۸۰ میلیون نفر و ۶۶ درصد از جمعیت بزرگسال آمریکا واکسینه شده‌اند اما رئیس مرکز کنترل و پیشگیری از بیماری آمریکا اعلام کرده  نرخ واکسیناسیون در حدود هزار شهر هنوز زیر ۳۰ درصد است که در این میان، ایالت‌های نوادا و میزوری، بالاترین میزان ابتلا به بیماری کووید -۱۹ را دارند.

آنتونی فائوچی رئیس موسسه ملی آلرژی و بیماری های عفونی آمریکا و پزشک محبوب آمریکایی ها با بیان اینکه فقط کسانی که واکسینه شده اند، مصونیت بالایی دارند،  از مردم خواسته است اگر واکسن نزده اند حتما ماسک بزنند و بسیار جدی به واکسن زدن فکر کنند.

اعزام تیم های ویژه برای مقابله با گونه مسری دلتا

 کاخ سفید تیم های ویژه ای برای مقابله با گونه مسری دلتا در مناطقی که با افزایش موارد ابتلا مواجه بوده اند و نرخ واکسیناسیون نیز در این مناطق پایین است، اعزام کرده است.

به گزارش رسانه های آمریکا، از هفته گذشته موارد ابتلا حدود ۱۰ درصد افزایش یافته و به حدود ۱۲ هزار و ۵۰۰ مورد در مناطقی کمتر واکسینه شده رسیده است.

بر اساس گزارش سی ان ان، در ایالت آرکانزاس در جنوب آمریکا که یکی از پایین ترین مناطق از نظر واکسیناسیون است، گسترش ویروس کرونا رو به افزایش است که با توجه به تعطیلات چهارم ژوئیه می توان شاهد موج سوم کرونا در این ایالت بود.

"آسا هاچینسون" فرماندار ایالت آرکانزاس اعلام کرده است بیش از ۹۰ درصد از موارد فعال ابتلا به ویروس، افرادی هستند که واکسینه نشده اند.

بر اساس آمار فدرال ۳۴.۳ درصد از مجموع جمعیت ایالت آرکانزاس واکسینه شده اند.

«باربارا فرر» رئیس اداره بهداشت عمومی منطقه لس آنجلس اعلام کرده است  ۵۹ درصد از ساکنان ۱۶ سال و بالاتر از آن در این منطقه واکسینه شده اند اما  خطر گسترش کرونا از سوی ۴ میلیون نفری که هنوز واکسینه نشده اند، وجود دارد.

لس آنجلس یکی از اولین مناطق در آمریکاست که پس از لغو اکثر محدودیت های کرونایی در کالیفرنیا در ماه گذشته، توصیه استفاده از ماسک را مورد توجه دوباره قرار داده است.

اعمال محدودیت در ۱۲ ایالت

۱۲ ایالت که هفته گذشته شاهد افزایش شمار مبتلایان به «کووید-۱۹» بودند بار دیگر محدودیتهایی اعمال کردند تا از هجوم مردم به سواحل و رستوران ها پیشگیری کنند.

در تگزاس و مناطقی از کالیفرنیا، باشگاههای شبانه دوباره تعطیل شدند و تعدادی از سواحل‌ آمریکا نیز بار دیگر به روی عموم بسته شدند.

بر اساس داده‌های دانشگاه جانز هاپکینز، تاکنون حدود ۲ میلیون و ۵۵۰ هزار نفر در آمریکا به «کووید-۱۹» مبتلا شده‌اند و ۱۲۵ هزار و ۸۰۳ نفر جان خود را از دست داده‌اند.

راهیابی کرونای دلتا به ۹۸ کشور جهان

بر اساس گزارش سازمان جهانی بهداشت، کرونای دلتا به ۹۸ کشور جهان راه یافته است.

" تدروس آدهانوم" رئیس سازمان جهانی بهداشت با بیان اینکه گونه "دلتا" خطرناک است و به تکامل و جهش خود ادامه می دهد، بر ارزیابی وضعیت این گونه تاکید کرده و از رهبران کشورها خواسته است با تمهیدات لازم از آغاز موج‌های جدید بیماری کووید ۱۹ جلوگیری کنند.