آنچه باید درباره کاربردهای قرص ترانکوپین و عوارض آن بدانید

آنچه باید درباره کاربردهای قرص ترانکوپین و عوارض آن بدانید


منبع: آرگا

174

1400/4/14

11:13


قرص ترانکوپین در طبقه بندی درمانی از جمله داروهای موثر بر سیستم اعصاب مرکزی، دراوهای روان درمانی، داروهای ضد جنون و داروهای ضدجنون آتیپیک به شمار می آید.

قرص ترانکوپین با نام ژنریک Quetiapine (کوئتیاپین) تولید شرکت داروسازی تدبیر کالای جمع می باشد و در دوزهای ۱۰۰mg ،۲۵mg و ۲۰۰mg، همچنین ای آر ۵۰mg و ۲۰۰mg در بازار دارویی ایران عرضه می شود و از جمله داروهای آرامبخش و خواب آور می باشد و برای درمان جنون نیز مورد استفاده قرار می گیرد. برای آشنایی با اطلاعات جامع این دارو می توانید، با این بخش از آرگا همراه شوید.

موارد مصرف ترانکوپین

قرص ترانکوپین چه کاربردهایی دارد؟

این قرص یک نوع داروی خواب آور می باشد، که به منظور درمان اختلال خواب و اختلال دوقطبی(افسرگی شیدایی) با تشخیص پزشک تجویز می گردد.

نحوه مصرف:

دوز مصرفی این دارو برای هر شخص بسته به نوع بیماری و تشخیص پزشک متفاوت می باشد. اما به طور کلی نحوه مصرف این دارو برای درمان اختلال دوقطبی و حملات مانیک حاد ناشی از این بیماری در ابتدا با دوز ۲۵mg و دو مرتبه در روز و از راه خوراکی می باشد. بعد دوز این دارو افزایش می یابد، یعنی به ۱۰۰mg در طول روز و دو مرتبه می رسد. سپس در روز چهارم مصرف این دارو به ۲۰۰mg در طول روز و دو مرتبه تغییر می یابد.

قرص ترانکوپین

مصرف این دارو برای درمان اختلالات سایکوتیک و علائم و نشانه های این بیماری با دوز ۲۵mg در طول روز و دو مرتبه شروع می شود. سپس در روز دوم و سوم میزان مصرف دارو بین ۲۵mg تا ۵۰mg می باشد، که باید ۲ الی ۳ مرتبه در طول روز و به صورت خوراکی مورد مصرف قرار گیرد.

عوارض جانبی :

سردرد، سرگیجه، تب، گوش درد، بی اشتهایی، خشکی دهان، التهاب گلو، سرفه، یبوست، التهاب غشاء مخاط داخلی بینی، کاهش گلبول های سفید در گردش خون، تعریق و افزایش وزن از جمله عوارض احتمالی مصرف قرص ترانکوپین می باشند.

موارد مصرف ترانکوپین

توصیه های مهم برای مصرف این دارو:

  1. برای پیشگیری از تداخل دارویی، در صورت مصرف داروهای دیگر با این قرص، با پزشک مشورت نمایید.
  2. از مصرف خودسرانه این دارو و توصیه آن به دیگران خودداری نمایید.
  3. زنان باید پیش از مصرف این دارو در دوران بارداری و شیردهی با پزشک مشورت کنند.
  4. برای درمان  بی خوابی و یا کم خوابی ناشی از افسردگی مصرف این قرص موثر نخواهد بود.

نشانه های اوردوز ترانکوپین

در صورت مصرف بیش از اندازه دارو علائم و نشانه هایی در فرد مصرف کننده دارو دیده می شود که در زیر به این موارد اشاره می کنیم :

  • آرامش بخشی و خواب آلودگی
  • تپش قلب
  • افت فشار خون
  • تاثیرات انتی کولینرژیک

قرصهای ترانکوپین

از دیگر علائم مصرف زیاد ترانکوپین می توان به طولانی شدن QT ، تشنج، صرع، رابدومیولیز، سرکوب سیستم تنفسی، احتباس ادرار، گیجی، هذیان یا تحریک پذیری، کما و مرگ اشاره کرد. ضمن اینکه بیماران قلبی عروقی  بیشتر در معرض خطر افزایش اثرات اوردوز می باشند.

تداخلات دارویی

تداخل دارویی امکان دارد بر نحوه عملکرد دارو تاثیر گذاشته و آن را تغییر دهد و یا حتی می تواند خطر ابتلا به عوارض جدی را افزایش دهد، از این رو نباید بدون تجویز پزشک، دوز دارو های مصرفی خود را شروع، متوقف و یا تغییر دهید. تعداد زیادی از دارو ها از جمله آمیودارون، موکسی فلوکساسین، پروکائین آمید، کینیدین، سوتالول و تیوریدازین علاوه بر ترانکوپین می توانند بر ریتم قلب (طولانی شدن QT) اثرگذار باشند.

دارو های دیگری همچون داروی ضد قارچ آزول (مثل ایتراکونازول، کتوکونازول)، ریفامایسین ها (مثل : ریفامپین) و داروی درمان کننده تشنج (مثل : فنی توئین) قادرند بر دفع و عملکرد ترانکوپین از بدن تاثیرگذار باشند.

داروی ترانکوپین

همچنین اگر از دارو های خواب آور همچون داروی ضد درد اپیوئیدی و یا تسکین دهنده سرفه همچون کدئین و هیدروکدون  و نیز الکل، ماری جوانا یا شاهدانه، همچنین دارو های خواب آور یا ضد اضطراب مانند آلپرازولام، لورازپام، زولپیدم و دارو های شل کننده عضلانی همچون کاریزوپرودول، سیکلوبنزاپرین یا آنتی هستامین هایی مثل سیتریزین، دیفن هیدرامین مصرف می کنید، حتما باید قبل از استفاده این داروها با پزشک یا دارو ساز مشورت کنید و آنها را در جریان قرار دهید.

ضمن اینکه مصرف این دارو می تواند در برخی آزمایش ها از جمله آزمایش ادرار تداخل ایجاد کرده و نتایج نادرستی نشان دهد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو