چگونه بوی بد دهان سگ را درمان و رفع کنیم؟ ( + 3 علت اصلی بوی بد )

منبع: دلگرم

134

1400/4/14

12:23


چگونه بوی بد دهان سگ را درمان و رفع کنیم؟ ( + 3 علت اصلی بوی بد )

چه زمانی بایستی نگران بوی بد دهان سگ خود باشید؟

1. یکی از علتهای بوی بد دهان سگ ها رژیم غذایی بد است

اکثر سگ ها عاشق پس مانده های روی میز غذا هستند (خرده نان و ته پیتزا، استخوان مرغ) اما غذاهای انسانی ممکن است تشکیل جرم و پلاک دندان سگ را افزایش دهد پس به او اجازه ندهید. همچنین به خاطر داشته باشید که غذای انسان می تواند برای او مسموم و خطرناک باشد.

به گفتۀ کارشناسان، شاید سگ شما فقط غذای خشک خود را نمی خورد. مراقب باشید چون برخی سگ ها وقتی صاحبشان در خانه نیست، در سطل آشغال بو می کشند و حتی برخی از آنها مدفوع خود یا سایر حیوانات خانگی را می خورند! بنابراین درب سطل آشغال را محکم ببندید؛ و اگر در خانه گربه هم دارید جعبۀ خاک او را در معرض دید سگتان قرار ندهید. به هنگام پیاده روی حواستان به حیوانتان باشد و اگر سگ شما در حیاط می رود آنجا را هم تمیز نگه دارید. همچنین مراقب باشید تا سگتان از توالت فرنگی آب نخورد!

2. بهداشت حیوان یکی از دلایل بوی بد دهان سگ

بهداشت دهان و دندان از عوامل مهم در سلامت سگ شماست. بنا بر گزارشات دامپزشکان در حدود 85 درصد سگ های بالای 4 سال از نوعی بیماری التهاب لثه رنج می برند. خبر خوب اینست که این بیماری با تمیز کردن مرتب دندان ها در خانه و چکاپ های منظم دکتر قابل پیشگیری است.

کارشناسان توصیه می کنند حتماً به بوی نفس سگ خود توجه کنید : "نفسی که بوی شیرین میوه ای مانند می دهد نیز علامت دیابت است که قابل درمان است اما بایستی جدی گرفته شود."

3. یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان سگ بهداشت ضعیف دهان و دندان است

Danielle Bernal دامپزشک در این رابطه می گوید: "بیماری های دهان و دندان را در زمرۀ اولین مسأله در رابطه با بهداشت سگ ها بایستی قلمداد کرد که به دنبال تشکیل جرم و پلاک بر روی سطح دندان ها و زیر لثه به وجود می آید."

بوی بد دهان سگ معمولا به خاطر تجمع باکتری‌ها در دهان حیوان است. بوی بد همیشگی دهان سگ‌تان می‌تواند نشان دهنده وجود بیماری یا مشکلی در سلامتی او باشد. مثلا بیماری‌های دهانی و دندانی، بیماری‌های کلیوی و بیماری‌های گوارشی. دیگر عوامل ایجاد کننده بوی بد دهان شامل خوردن غذاهای کنسروی، بهداشت ضعیف دهان و دندان، کمبود آب بدن، خوردن غذاهای بو دار، تجمع پلاکت یا جرم روی دندان و یا خوردن مدفوع یا زباله‌ها است. این حالت می‌تواند نشان دهنده آن باشد که رژیم غذایی سگ‌تان به اندازه کافی مواد مغذی ندارد.

اگر سگ‌تان غیر از بوی بد دهان نشانه‌هایی مانند قرمزی لثه‌ها، حساس شدن آنها و التهاب و همچنین افتادن دندان‌ها، خونریزی لثه‌ها و تجمع آشکار پلاکت بر روی دندان‌ها را نشان داد بدانید مشکل از یک بوی بد فراتر است. در این موارد بهتر است سگ را سریعا نزد دامپزشک ببرید.

فارغ از سن، نژاد و گونه هر سگی می‌تواند به بد بویی دهان دچار شود. خوشبختانه در اکثر موارد این بدبویی نشان دهنده مشکلی جدی نیست. شما می‌توانید این مشکل را هم از طریق مراجعه به دامپزشک حل کنید و هم می‌توانید با چند راهکار خانگی ساده و ارزان آن را حل کنید.

درمان  بوی بد دهان سگ

چگونه بوی بد دهان سگ را درمان کنیم ؟

10 راهکار عالی برای درمان بوی بد دهان سگ

با این ۱۰ راه ساده مشکل بوی بد دهان سگ‌تان را حل کنید:

۱- دندان‌های سگ‌تان را به طور مرتب مسواک کنید

رعایت بهداشت دهان و دندان یکی از بهترین‌ راه‌های مبارزه با بوی بد دهان سگ است. مسواک زدن مرتب دندان‌های سگ از تجمع پلاکت‌ها و جرم گرفتن دندان‌ها جلوگیری می‌کند. برای مسواک زدن دندان‌های سگ‌تان از مسواکی نرم که مخصوص حیوانات است و خمیر دندانی مخصوص استفاده کنید.

مقدار کمی خمیر دندان روی مسواک بزنید.مسواک را در زاویه‌ای ۴۵ درجه با سطح دندان نگه دارید. سر موهای مسواک باید درست رو به دندان‌ها باشند.با حرکاتی دایره‌ای دندان‌های حیوان را مسواک کنید. لثه‌ها را هم مسواک کنید. همانطور که سطح رویی دندان‌ها را مسواک می‌زندی، پشت دندان را هم فراموش نکنید.

در هنگام مسواک زدن دندان‌های حیوانات صبور باشید. طبیعی است که بسیاری از آنها از این کار خوش‌شان نمی‌آید و با شما همکاری نخواهند کرد. می‌توانید تکنیک‌های درست مسواک زدن را از دامپزشک یاد بگیرید.

۲- هویج برای درمان بوی بد دهان سگ

هویج‌های ترد یکی از درمان‌های خوب برای مبارزه با بوی بد دهان سگ‌تان است. هویج یک جویدنی سالم برای سگ‌تان است و از تجمع پلاکت‌ها بر دندان او جلوگیری می‌کنند. تجمع پلاکت یکی از دلایل اصلی بوی بد دهان است. به علاوه این سبزی بسیار مغذی است و حاوی آنتی اکسیدان است که از آسیب رادیکال‌های آزاد جلوگیری می‌کند.

۱ تا ۲ هویج را به قطعاتی با سایز متوسط ببرید. این هویج‌های تکه تکه شده را به عنوان خوراکی بین وعده ها به سگ‌تان بدهید. اگر سگ‌تان هویج خام دوست ندارد می‌توانید آن را کمی بپزید یا بخار پز کنید.

۳- پروبیوتیک‌ها

باکتری‌های موجود در محصولات پروبیوتیک هیدروژن سولفیدی که باعث ایجاد بوی بدن دهان می‌شود را تجزیه می‌کنند و این بوی بد را از بین می‌برند. همچنین آنزیم‌های گوارشی که در محصولات پروبیوتیک وجود دارند باعث می‌شود سیستم گوارشی سگ‌تان سالم‌تر بماند. بهترین محصول پروبیوتیکی که می‌توایند به سگ‌تان بدهید ماست پروبیوتیک است.

به سگ های کوچک هر روز ۱ تا ۲ قاشق چایخوری ماست پروبیوتیک بدهید.به سگ‌هایی با سایز متوسط هر روز ۱ تا ۲ غذاخوری ماست پروبیوتیک بدهید.به سگ‌هایی با جثه بزرگ روزانه ۲ تا ۴ قاشق غذاخوری ماست پروبیوتیک بدهید.همچنین می‌توانید از مکمل‌های پروبیوتیکی که برای سگ‌ها درست شده اند استفاده کنید. از دامپزشک راجع به این مکمل‌ها سوال کنید.

۴- سرکه سیب مفید جهت رفع بوی بد دهان سگ

سرکه سیب هم درمان موثر دیگری برای بوی بد دهان است. سرکه سیب پی اچ دهان سگ‌تان را تنطیم می‌کند که عاملی ضروری برای مبارزه با بوی بد دهان است. اسید موجود در سرکه سیب هم با تجمع پلاکت‌ها و جرم دندان مبارزه می‌کند و دهان سگ‌تان را تمیز و تازه نگه می‌دارد. این ماده غذایی مفید دارای مواد آنتی باکتریال هم هست و با باکتری‌های مولد بوی بدن دهان مبارزه می‌کند.

برای دادن سکه سیب به سگ‌تان تنها کافی است آن را با آب آشامیدنی او مخلوط کنید. دوز آن بستگی به وزن سگ‌تان دارد. ۱ قاشق چایخوری برای سگ‌هایی که وزن‌شان از ۶ کیلوگرم بالا تر است. ۲ قاشق چایخوری برای سگ‌هایی که وزن‌شان بین ۷ تا ۱۵ کیلوگرم است.۱ قاشق غذاخوری برای سگ‌هایی که وزن‌شان بین ۱۶ تا ۳۸ کیلوگرم است.

درمان  بوی بد دهان سگ در منزل

راهکار های خانگی برای رفع بوی بد دهان سگ

۵- روغن نارگیل

روغن نارگیل حاوی ترکیبات ضد باکتری و ضد قارچ است که باعث کاهش بوی بد دهان سگ می‌شود. این روغن برای سیستم گوارش سگ‌تان، سیستم ایمنی بدن او و متابولیسم بدنش هم مفید است. این روغن جایگزین خوبی به عنوان خمیر دندان هم هست.

روزانه ۱ قاشق غذاخوری روغن نارگیل به غذای معمول سگ‌تان اضافه کنید.همچنین می‌توانید از روغن نارگیل به عنوان خمیر دندان استفاده کنید و دندان حیوان را با آن مسواک بزنید. سگ‌ها معمولا مزه روغن نارگیل را دوست دارند.

۶- بیشتر به او آب دهید

همیشه به سگ‌تان مقدار زیادی آب دهید. درست مانند ما انسان‌ها، بدن سگ‌ها هم برای کارکرد مناسب به مقدار زیاد آب نیاز دارد. اگر بدن سگ به مقدار کافی آب داشته باشد، بوی دهانش هم از بین می‌رود.

همیشه آبی تمیز و سالم در دسترس حیوان قرار دهید به این صورت سگ‌تان همیشه آب خواهد نوشید.برای اینکه سگ‌تان را تشویق به نوشیدن آب کنید مقداری عصاره مرغ به آن اضافه کنید. بعضی حیوانات از خوردن تکه‌های یخ لذت می‌برند. اگر سگ‌ شما هم اینگونه است، دادن تکه‌های یخ به او راهی عالی برای تامین آب مورد نیاز بدنش است.

۷- جعفری

کلروفیل موجود در جعفری باکتری‌های مولد بوی بد دهان را می‌کشد.قبل از اینکه غذای سگ‌تان را سرو کنید مقداری جعفری به آن اضافه کنید.همچنین می‌توانید مقداری برگ جعفری در ظرف غذای حیوان بریزید تا آنها را بخورد و بجود (یادتان باشد سگ‌ها جویدن علف‌ها را دوست دارند)راه دیگر این است که درون قابلمه‌ای مقداری جعفری و ۲ تا ۳ فنجان آب بریزید و آن را روی گاز بگذارید.

اجازه دهید دم نوش‌تان برای ۱۵ دقیقه بجوشد. بعد دم نوش را از روی اجاق بردارید و اجازه دهید خنک شود و سپس آن را درون ظرف آبخوری سگ بریزید تا آن را بنوشد.

۸- لیمو را فراموش نکنید

لیمو بویی قوی و خوب دارد و می‌تواند با بوی بد دهان سگ مبارزه کند. سیتریک اسید موجود در لیمو از تکثیر باکتری‌ها درون دهان سگ و بو گرفتن دهان جلوگیری می‌کند. لیمو مقادیر بالایی اسید دارد که به شکسته شدن و تجزیه پلاکت‌ها و جرم‌های دهان هم کمک می‌کند. اگر به سگ تان لیمو بدهید، دندان‌هایش سفیدتر هم می‌شوند!

هنگامی که می‌خواهید آب ظرف آب خوری سگ را عوض کنید، آب یک لیموی تازه را گرفته و به آب تازه اضافه کنید.اجازه دهید سگ‌تان در طول روز از این آب بنوشد.برای مبارزه با بوی بد دهان هر روز یا یک روز درمیان به آب سگ‌تان لیمو اضافه کنید.

۹- جویدن اسباب بازی یا خوراکی‌های تشویقی

جویدن یک راه طبیعی برای تمیز شدن دندان‌های سگ و مبارزه با بوی بد دهان اوست. پس دادن اسباب بازی‌ها و خوراکی‌های تشویقی که سگ بتواند آنها را بجود راه خوبی برای از بین بردن بوی دهن او است. در درجه اول جویدن وسایل سختی مانند اسباب بازی باعث می‌شود دندان‌های سگ‌تان از شر پلاکت‌ها راحت شود.

در ادامه جویدن باعث افزایش ترشح بزاق دهان سگ شده که خود به بیرون آمدن ذرات غذایی که لا به لای دندان‌های او گیر کرده اند کمک می‌کند.خوبی دیگر این جویدن اسباب بازی یا تشویقی آن است که میل طبیعی سگ برای جویدن چیزی بر طرف می‌شود و میزان استرس سگ‌تان کاهش پیدا می‌کند.

به دنبال جویدنی‌هایی برای سگ باشید که حاوی ترکیبات خوشبو کننده دهان مانند میخک، کلروفیل . دارچین باشند. زمانی که برای سگ‌تان خوراکی‌های تشویقی جویدنی می‌خرید، خوراکی‌هایی را بخرید که سلامت دهان و داندان او را هم تضمین می‌کنند.

۱۰- استخوان‌ها مصنوعی

بیشتر سگ‌ها دوست دارند به عنوان میان وعده به یک استخوان گاز بزنند اما این کار برای بوی دهان‌شان خوب نیست! یکی از آسان‌ترین راه‌ها برای مبارزه با بوی بد دهان سگ آن است که وعده‌های گوشتی که به سگ‌تان می‌دهید را نصف کنید. اما می‌توانید به او استخوانی مصنوعی برای گاز زدن دهید.

گاز زدن استخوان مصنوعی باعث می‌شود دندان‌های سگ‌تان قوی و سالم بمانند و جویدن باعث از بین رفتن پلاکت‌های جمع شده در دهان سگ می‌شود. به دنبال استخوان‌های مصنوعی نرم‌تری باشید. هیچ وقت به سگ‌تان استخوان‌های مصنوعی خیلی سفت ندهید چرا که می‌توانند موجب شکستگی دندان و آسیب رساندن به لثه‌ها شوند.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو