10 ماده غذایی که باعث مسموم شدن پرنده می شود

10 ماده غذایی که باعث مسموم شدن پرنده می شود


منبع: دلگرم

268

1400/4/14

20:55


10 ماده غذایی که باعث مسموم شدن پرنده می شود

10 ماده غذایی که می‌توانند پرنده شما را مسموم کنند

به گزارش دلگرم : پرندگان موجوداتی اجتماعی هستند بنابراین بسیاری از افراد، اجازه می‌دهند تا آنان وعده‌های غذایی خود را در کنار دیگر اعضای خانواده میل کنند. اگرچه این همراهی بسیار لذت بخش بوده و در روحیه ی حیوان نیز اثر مثبتی دارد با این حال بسیاری از غذاهای معمول انسان‌ها، برای پرنده مضر یا حتی کشنده است. افرادی که از پرندگان نگهداری می‌کنند باید بدانند که چه غذایی برای پرنده مناسب و چه غذایی مضر است.

1. مسمومیت با شکلات در پرندگان

شکلات برای افراد خانواده می‌تواند خوراکی خوشمزه و لذت بخشی باشد اما برای پرنده مضر و در مواردی کشنده است. مسمومیت با شکلات در ابتدا اثر منفی خود را بر سیستم گوارشی پرنده می‌گذارد و اسهال و استفراغ را برای او در پی دارد و در صورت ادامه مسمومیت، سیستم عصبی مرکزی پرنده تحت تاثیر قرار گرفته که با تشنج شروع و به مرگ حیوان ختم می‌شود.

2. هسته سیب باعث مسمومیت پرنده می شود

سیب نیز همانند سایر میوه های هسته دار از جمله گیلاس، هلو ، زردآلو و گلابی حاوی مقداری سیانید در هسته خود می‌باشد. همچنین در حالی که خودِ میوه ی سیب برای پرنده مناسب است با این حال ممکن است روی پوست میوه اثرات آفتکش‌ وجود داشته باشد.

بنابراین به خاطر داشته باشید که میوه را قبل از مصرف کاملا شسته و هسته‌های آن را جدا کنید تا از ایجاد مشکلات احتمالی برای پرنده خود، جلوگیری نمایید.

3. الکل برای پرندگان کشنده است

اگرچه افراد با مسئولیت هیچگاه حتی تصور دادن نوشیدنی الکلی را به پرنده خود نمی‌کنند، با این حال گاهی پرندگانی در قفس نیستند به طور اتفاقی ممکن است نوشیدنی الکلی مصرف کنند. الکل روی عملکرد اعضای بدن پرنده تاثیر گذاشته و می‌تواند موجب مرگ او شود.

4. مصرف نمک برای پرنده خطرناک است

در حالی که همه موجودات زنده به میزان کنترل شده و مشخصی از نمک (سدیم) نیاز دارند اما افراط مصرف نمک در پرندگان مشکلاتی از قبیل تشنگی شدید، کمبود آب بدن، اختلال در عملکرد کلیه‌ها و مرگ را به همراه خواهد داشت.بنابراین میزان غذاهای نمک دار در رژیم غذایی پرنده را با دقت کنترل کنید.

علت مسمومیت پرندگان

مسمومیت غذایی در پرنده ها

5. آووکادو باعث مسمومیت پرنده میشود

پوست و هسته این میوه محبوب باعث بروز نارسایی و ناراحتی‌های قلبی در پرندگان خواهد شد. اگرچه میزان سمی بودن آووکادو هنوز مورد بحث است، قطعا “احتیاط بهتر از پشیمانی است” و توصیه می‌شود تا جای ممکن هر محصولی که دارای آووکادو می‌باشد را از دسترس پرنده خود دور کنید.

6. هرگز به پرندگان قارچ ندهید

قارچ ها می‌توانند برای پرندگان مشکلات گوارشی ایجاد کنند. در برخی از گونه‌های قارچ ها، قسمت کلاهک و ساقه قارچ موجب نارسایی کبدی در پرندگان می‌شود.

حتماً بخوانید:

هر آنچه که در مورد استفراغ در پرندگان باید بدانید!!

هر آنچه که در مورد استفراغ در پرندگان باید بدانید!!

اندامهای داخلی تمامی پرندگان نسبتا شبیه هم هستند. حال میخواهید بدانید (قناری، سهره قناری، فنچ، بلدرچین، کبوتر، مرغ، کپک، طوطی، مرغ عشق، کوتوله…

7. برگ گوجه فرنگی

گوجه فرنگی نیز مانند سیب زمینی و دیگر گیاهان این خانواده، طعم دلپذیری داشته و می‌توان گاهی اوقات از آن به عنوان خوراکی و جایزه برای پرنده ی خود استفاده کرد ولی باید در نظر داشته باشید که ریشه، ساقه و برگ‌های این گیاه برای پرندگان بسیار سمی هستند.

قبل از دادن گوجه به پرنده خود، آن را شسته و تکه تکه کنید و همچنین قسمت‌های سبز آن ،که برای پرنده سمی هستند، را نیز جدا کنید. به دلیل خاصیت اسیدی گوجه، بهترین انتخاب در میان سبزیجات نیست و شما میتوانید سبزیجات دیگری غیر از گوجه به پرنده خود بدهید.

8. کافئین و خطرات جدی آن برای پرنده

نوشیدنی های کافئین دار از جمله سودا، قهوه و چای در میان مردم بسیار محبوب هستند. اما این موارد می‌توانند برای پرنده بسیار خطر آفرین باشند. کافئین سبب اختلال در عملکرد قلب پرنده، بی نظمی و افزایش ضربان قلب و حتی ایست قلبی می‌شود.

به جای موارد بالا، سعی کنید از نوشیدنی‌هایی که با میوه یا سبزیجات تازه تهیه شده‌اند استفاده کنید. این نوشیدنی های طبیعی و سالم مطابق میل و ذائقه پرنده بوده و نیاز های غذایی او را تامین می‌کنند.

مسمومیت با پیاز و شکلات در پرندگان

9. پیاز جز 10 ماده غذایی ممنوع برای پرندگان است

استفاده از مقادیر کم پیاز و پودر سیر، که به عنوان چاشنی مورد استفاده قرار گیرند، برای پرنده مانعی ندارد. توجه داشته باشید که استفاده زیاد از پیاز موجب اسهال، استفراغ و مشکلات گوارشی در پرنده می‌شود. همچنین این زیاده روی باعث خواهد شد مشکلات و بیماری‌های خونی، مانند کم خونی همولیتیک، در پرنده ایجاد شده که اختلال در تنفس و درنتیجه مرگ پرنده را در پی خواهد داشت.

10. لوبیای خشک

لوبیای پخته شده یکی از خوراکی های موردعلاقه پرندگان است با این حال باید بدانید که لوبیای خام و خشک برای آنان بسیار مضر است. لوبیای خام حاوی سمی بنام هماگلوتینین است که سمیت بالایی برای پرنده دارد.برای جلوگیری از این مسمومیت، لوبیا را کاملا بپزید و سپس به پرنده ی خود بدهید.


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو