ساخت یک مین روب زیر آبی از سوی متخصصان ایران رسانه‌های نزدیک به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی را به تحلیل در این زمینه واداشت. 

وبگاه «اسرائیل دیفنس» وابسته به وزارت جنگ رژیم صهیونیستی نوشت، ایران اخیراً در مراسم راه اندازی یک کشتی، یکی از کشتی‌های مین روب ساخت خود را در عرشه یک کشتی مین روب به نمایش گذاشت که جمله «ساخت ایران» بر بدنه آن به چشم می‌خورد. 

ترس صهیونیست‌ها از این وسیله پیشرفته نظامی ایران

این وسیله نقلیه خودکار زیر آبی بسیار شبیه به «پلوتو پلاس» است که توسط یک شرکت ایتالیایی تولید می‌شود. پلوتو که برای پاکسازی مین‌های دریایی ساخته شده است، قادر است مین‌های شناور یا مین‌های کف اقیانوس را پیدا و خنثی کند. 

بر اساس این گزارش، این وسیله نقلیه زیرآبی در دهه هشتاد میلادی ساخته شد و تاکنون بیش از ۱۵۰ دستگاه از آن‌ها ساخته شده اند. پلوتو در حال حاضر در نروژ، مصر، ویتنام، اسپانیا و ایتالیا مستقر شده است. این وسیله نقلیه می‌تواند در حداکثر عمق ۴۰۰ متری و حدود ۲ ساعت به طور مداوم کار کند. 

اسرائیل دیفنس با اشاره به موفقیت حماس در ساخت زیردریایی‌های بدون سرنشین نوشت که این دستگاه بدون سرنشین زیر آبی ساخت ایران برای ماموریت‌های جمع آوری اطلاعات، اهداف ضربتی و پاکسازی مین استفاده می‌شود و مورد توجه ایران قرار دارد. 

این رسانه در خاتمه نوشت که وسایل نقلیه زیر آبی تهدیدی روزافزون برای کشتی‌ها و همچنین زیرساخت‌های مهم همچون سکوهای گازی در دریا مبدل شده‌اند و نیروی دریایی اسرائیل و وزارت جنگ باید فناوری‌هایی را برای شناسایی و خنثی‌سازی این وسیله نقلیه توسعه دهند. 

مین روب «شاهین» با طول ۳۳ متر و عرض ۱۱ متر با نظارت نیروی دریایی ارتش و توسط متخصصین جوان صنایع دریایی وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح ساخته شده است و با توجه به بهره مندی این شناور بومی از فناوری روز دنیا، ردیابی و خنثی نمودن انواع مینهای دریایی از قابلیت‌های مین روب شاهین  است.