آزمون آیلتس یک آزمون معتبر بین المللی برای سنجش میزان توانایی افراد در زبان انگلیسی در سطح جهانی است و بسیاری از افراد در ایران نیز علاقمند به کسب اطلاعات و آموزش لازم برای قبولی در این آزمون هستند تا به واسطه قبولی در آن، برای یافتن فرصت ها در خارج از کشور به عنوان افراد صلاحیت دار تشخیص داده شوند.

آزمون IELTS یکی از مهم‌ترین و معتبرترین آزمون‌های بین المللی برای زبان انگلیسی است که حداقل در ۱۴۰ کشور از کشورهای جهان مورد قبول است. آزمون آیلتس به این دلیل طراحی شده است که  زبان انگلیسی افراد را در سطح و مقیاس جهانی مورد ارزیابی قرار دهد تا اطمینان حاصل شود که افراد توانایی زندگی، فعالیت و کار در یک کشور جدید را دارند.

 کسب نمره قابل قبول در آزمون IELTS یک پیش‌نیاز برای کار، تحصیل و مهاجرت به بسیاری از کشورهای جهان است؛ از جمله کشورهایی که فعالیت در آنها وابسته به قبولی در آزمون آیلتس است می‌توان به ایالات متحده آمریکا، کانادا، استرالیا، نیوزلند و انگلستان اشاره کرد. البته همان طور که گفتیم آزمون آیلتس نه تنها در کشورهای نامبرده بلکه در چندین کشور دیگر جزو شروط اولیه اقامت، تحصیل و کار برای علاقه‌مندان خارجی است. پس جای تعجب نیست در ایران نیز بسیاری از افراد، علاقمند به کسب اطلاعات در مورد این آزمون و نحوه آمادگی برای شرکت و قبولی در آن هستند.

چهار بخش آزمون آیلتس

همانند بسیاری از آزمون‌های انگلیسیِ دیگر، آیلتس نیز از چهار بخش تشکیل شده است که عبارتند از Listening  (شنیدار)، Reading (خوانش)،Writing  (نوشتار) و Speaking (گفتار). آزمون IELTS توانایی زبان انگلیسیِ افراد را در چهار بخش نامبرده مورد ارزیابی قرار می‌دهد.

علاقه‌مندان به آیلتس و روش‌های آموزشی آن در ایران

در کشور ما ایران، علاوه بر اینکه برای آزمون آیلتس، چندین نوع  کتاب خودآموز، لوح فشرده و موارد مشابه را می‌توان در کتابفروشی‌ها پیدا کرد، اپ‌های موبایلی متعدد و کانال‌ها و پیج های مختلف در فضای مجازی نیز در حال آموزش مقدمات و مطالب مورد نیاز برای قبولی در این آزمون هستند و همه موارد نامبرده، کاربران مختص به خود را دارند و ممکن است حتی شمار این کاربران، پر تعداد نیز باشد ولی آنچه مسلم است این است که هیچ کدام از روش های نامبردۀ بالا نمی‌توانند جای یک دوره آموزشی در یک آموزشگاه معتبر IELTS را بگیرند.

برای یک علاقه‌مند به شرکت در آزمون آیلتس که مصرانه در تلاش برای قبولی در آن است بهترین راه، آموزش دیدن در یک آموزشگاه معتبر و شرکت در آزمون آزمایشی آیلتس به صورت دوره ایست. برخی از آموزشگاه‌های IELTS قدم به قدم با زبان آموزان جلو می‌روند و منابع آموزشی مورد نیاز را به آنها عرضه می‌کنند ولی برخی دیگر تنها به برگزاری آزمون آزمایشی آیلتس به صورت دوره ای اکتفا می‌کنند و این به فرد زبان آموز بستگی دارد که به چه نوع و چه مقدار از خدمات آموزشی در زمینه آزمون آیلتس نیاز دارد.

تعیین سطح قبل از آموزش و ثبت نام آیلتس

نکته دیگر، تعیین سطح زبان آموزان است که امروزه در بسیاری از آموزشگاه‌های زبان، آزمون تعیین سطح زبان متقاضیان نیز انجام می‌شود و اگر سطح زبان فرد پایین باشد به وی پیشنهاد خواهد شد که از سطوح پایین‌تر شروع به آموزش زبان کند تا بعدها به سطح کافی برای ورود به آموزش آزمون آیلتس برسد. به عبارت دیگر، باید قبل از فکر کردن در مورد موفقیت در آزمون IELTS، ابتدا در انگلیسی پایه «General English» به تسلط کافی رسیده باشید وگرنه هر چقدر در مورد آزمون و تکنیک‌های جوابدهی به سوالات دقت کنید در نهایت به دلیل ضعف در انگلیسی پایه به نتیجه دلخواه نخواهید رسید.

ثبت نام در آزمون آیلتس 

بعد از اینکه آموزش‌های کافی در مورد آزمون آیلتس را گذراندید، در چند آزمون آزمایشی آیلتس که توسط آموزشگاه‌های مختلف در داخل ایران انجام می‌شوند شرکت کردید و به آمادگی کافی رسیدید می‌توانید از طریق سایت رسمی IELTS اقدام به ثبت نام در آزمون اصلی کنید که این کار را نیز مراکز آموزشی آیلتس می‌توانند برای شما انجام دهند. 

 در جریان ثبت نام، مدارک لازم از شما طلب می‌شود و بعد از ثبت نام و پرداخت مبلغ ثبت نام، اطلاعات شما پردازش شده و در نهایت، زمان و تاریخ آزمون برای شما ارسال خواهد شد.

شرکت در آزمون آیلتس  و نمره‌دهی نهایی آن

در زمان آزمون نهایی همانطور که در آزمون آزمایشی IELTS شبیه سازی می‌شود برای هر کدام از بخش های چهارگانه آزمون، زمان مشخصی تعیین شده که باید در آن زمان مشخص به سوالات آن بخش پاسخ داده شود و در نهایت بر اساس نحوه پاسخگویی فرد، نمره وی متعاقبا اعلام می‌شود.

دستیابی به نمرات بالا در آزمون آیلتس هر چند سخت است و نیاز به تلاش زیادی دارد ولی باید این را هم بدانید که نمرات بالا آنچنان هم دست نیافتنی و دور از انتظار نیستند و تنها با یک برنامه‌ریزی آموزشی منظم و شرکت در آزمون‌های آزمایشی دوره‌ای IELTS می‌توان به این هدف رسید همان طور که بسیاری از ایرانیان از همین طریق موفق به کسب نمرات قابل قبول از این آزمون شده اند. نمره آزمون آیلتس عددی مابین صفر تا ۹ خواهد بود؛ دو عدد نامبرده دو آستانه نمره دهی آزمون هستند که اکثریت افراد نمره‌ای مابین این دو عدد را بدست خواهند آورد. نمره ۹ به معنی تسلط کامل بر هر چهار نوع از توانایی های زبانیِ زبان انگلیسی است و صفر به معنی عدم پاسخگویی به سوالات است.

 اعداد دیگری که بین دو عدد صفر و ۹ ممکن است به یک نفر آزمون دهنده داده شود هر کدام تفسیری از میزان توانایی آن فرد ارائه می‌دهد مثلا کسب عدد یک در آزمون به معنی آن است که فرد به غیر از استفاده 

نمره نهایی

نمره نهایی در آزمون آیلتس بر اساس مجموع عملکرد فرد در ۴ بخش آزمون محاسبه می‌شود

از چند لغت به صورت مجزا توانایی زبانی دیگری ندارد و عدد ۷ بیانگر تسلط کافی فرد بر زبان است ولی گاهی به دلیل بی‌دقتی فرد، سوء تفاهم‌هایی پیش خواهد آمد.

تناسب نوع آزمون با نیاز متقاضی

باید قبل از ثبت نام آیلتس بدانید برای چه کاری نیاز به این آزمون دارید چراکه آزمون نامبرده دو نوع عمومی و آکادمیک دارد؛ نوع آکادمیک آن برای تحصیل مورد نیاز است و توانایی زبانی  افراد را برای حضور در محیط‌های دانشگاهی می‌سنجد ولی نوع عمومی آن برای اهدافی همچون کار یا مهاجرت به کار افراد می‌آید و بیشتر بر جنبه‌های عمومی زندگی و امورات عملی روزمره تاکید دارد و همچنین نقش‌ها و وظایف اجتماعی افراد در سطح جامعه را انعکاس می‌دهد.

سخن پایانی

در نهایت، به افراد علاقمند به ثبت‌نام در آزمون آیلتس توصیه می‌شود که به جای اینکه خودسرانه 

موفقیت در سفیر

موفقیت در آیلتس، نیاز به داشتن استراتژی مطالعاتی و اطلاع از تکنیک های پاسخگویی به سوالات دارد

برای موفقیت در این آزمون بین المللی تلاش کنند برنامه‌ریزی آموزشی در این زمینه را به یک موسسه زبان واگذار کنند تا هم زودتر به آمادگی کافی برای شرکت در آزمون برسند و هم به نمره دلخواه خود در IELTS دست یابند که در نهایت مسیر فعالیت آنها را در کشور دلخواه هموار شود در غیر این صورت ممکن است مانند خیلی از افراد در یک چرخۀ درجا زدن و عدم موفقیت گرفتار شوند و بعد از چندین بار ثبت نام آیلتس و اتلاف هزینه، همچنان موفق به یک نمره قابل قبول از این آزمون نشوند.

 دلیل اینکه توصیه می‌شود به جای تکیه بر خودآموزی، آموزش در آموزشگاه ها را در پیش بگیرید این است که برنامه آموزشی یک آموزشگاه معتبر، کاملا نیاز شما را برطرف می‌کند و نقاط ضعف و قوت خود را بهتر و زودتر درک خواهید کرد. به علاوه در آموزش آموزشگاهی به صورت دوره‌ای از زبان آموزان آزمون آزمایشی آیلتس گرفته می‌شود و این آزمون‌ها نقش مهمی را در کسب آمادگی نهایی برای شرکت در آزمون اصلی آیلتس ایفا می‌کنند.