گوش دادن به موسیقی در هنگام کار درست یا نه؟

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار درست یا نه؟


منبع: بیتوته

82

1400/4/15

09:59


گوش دادن به موسیقی در هنگام کار درست یا نه؟



گوش دادن به موسیقی در هنگام کار, گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد, گوش دادن به موسیقی در حین کار چه مزایا و معایبی دارد

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار

 

فواید و معایب گوش دادن به موسیقی

خیلی از ما دوست داریم موقع کار کردن به موسیقی گوش دهیم و اعتقاد داریم تمرکز کاریمان را بیشتر می‌کند، در مقابل افرادی نیز هستند که گوش دادن به موسیقی را باعث به‌هم ریختگی و نداشتن تمرکز خود می‌دانند. ولی در واقع گوش دادن به موسیقی چه اثری بر کارکرد و بازده کاری دارد؟

تاثیرات گوش دادن موسیقی بر روی کار ما

متوقف‌ کردن پخش زمان یادگیری

برای یاد گرفتن یک مطلب، ذهن شما نیاز به تجزیه و تحلیل و در ذهن سپردن راه و روش های گوناگون دارد. وقتی که موسیقی در حال پخش است، مغز شما به پردازش داده‌های شنیداری به جای یادگیری دستورالعمل‌ها و حقیقت ها می‌پردازد. به علت انجام این فعالیت چندگانه، مغز نمی‌تواند دستورات را به درستی تفسیر کند و رابطه بین آن‌ها را به صورت درست مشخص کند.

 

همینطور امکان دارد در ذخیره‌سازی مسئله ای مهم دچار اشتباه شود. پس، چنانچه اگر می خواهید مطلبی را در محل کار یاد بگیرید، بهترین کار متوقف کردن پخش موسیقی است، به خصوص اگر این یادگیری به صورت شفاهی یا با روش خواندن انجام می‌شود.

 

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار, گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد, تاثیرات گوش دادن موسیقی بر روی کار ما

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد

 

پخش موسیقی موقع سر و صدا

چنانچه فضای کاری شما پر سر و صدا است، در این هنگام مغز تلاش می‌کند تا همه ی اجزای واحد این سروصدا را مدیریت کند. با پردازش همه این حجم از داده، انرژی شما به جای متمرکز شدن روی فعالیت کاری صرف کارهای دیگر خواهد شد. همینطور این مسئله سبب افزایش سطح هورمون استرس‌زای کورتیزول می‌ گردد و مقدار دوپامین را کم می کند.

 

با توجه به این تغییرات هورمونی اثر منفی روی قشر جلوی مغز به وجود می آورد و مانع عملکرد درست اجرایی ما خواهد گردید. در این هنگام، گوش دادن به موسیقی می‌تواند به ما کمک کند، چرا که سبب می‌شود تا از وارد شدن بیش از اندازه داده‌های شنوایی پیشگیری شود و به حفظ آرامش کمک کند.

 

موقع کار موسیقی جدید گوش نکنید

گوش کردن به یک آهنگ جدید برای نخستین بار، با غافلگیری و تازگی همراه است و بدن در روبرو شدن با این تازگی، دوپامین ترشح می‌کند که سبب حس رضایت شما می‌ گردد. این مسئله می‌تواند کم کم، موسیقی را از کاری که در حال انجامش بودید برایتان جذاب‌تر کند و حواس شما را به خود جمع کند و در دراز مدت کیفیت کارتان را کم کند. بنابراین تلاش کنید لیست پلی لیست خود را از آهنگ‌هایی درست کنید که در گذشته شنیده‌اید.

 

هنگام انجام کارهای تکراری موسیقی گوش کنید

بررسی ها نشان داده‌‎اند، افرادی که هنگام انجام امور تکراری به موسیقی گوش می‌کنند، کارشان را زودتر انجام می‌دهند و دچار اشتباهات کمتری می‌شوند. گوش دادن به موسیقی مورد علاقه، به شما حس آرامش و رضایت می‌ دهد و در نتیجه تمرکزتان بالا می‌رود.

 

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار, گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد, گوش دادن به موسیقی در حین کار چه مزایا و معایبی دارد

آیا گوش دادن به موسیقی می تواند راندمان کاری را بالا ببرد

 

موسیقی بی کلام تاثیر بیشتری دارد

شاید شما نیز مثل من این سوال برایتان پیش آمده باشد که چه نوع موسیقی بهترین کاربرد را دارد؟ از آنجا که موزیک هایی که خواننده دارند می تواند سبب حواس پرتی شود و ذهن شخص را منحرف کند، موسیقی های بی کلام بهترین استفاده را برای انجام کارها خواهند داشت. از تمام این ها که بگذریم، می فهمیم که گوش دادن به کلام در موسیقی به آسانی می تواند سبب حواس پرتی گردد. بهتر است بدانید که گوش دادن به موسیقی موقع تحصیل و یا کار کردن در مکان اداری و روی مبلمان اداری، سبب افزایش تمرکز و راندمان کاری بالاتر می گردد.

 

موسیقی باکلام می‌تواند حواستان را پرت کند

برای کارهای فیزیکی یا کارهایی که به تمرکز زیادی احتیاج ندارند، موسیقی باکلام معمولا فواید بسیاری دارد؛ اما زمان انجام کارهای دقیق سبب به هم خوردن تمرکز می‌شود.

 

بررسی ها نشان می‌دهد که صحبت قابل فهم (صحبتی که به آشکار شنیده و درک شود) فضایی به وجود می‌آورد که سبب حواس‌پرتی می‌شود. دردسرساز ترین مشکل یک دفتر کار شلوغ این است که مرتب تمرکز خود را تغییر می‌دهیم تا به صحبتهای قابل شنیدن و قابل فهم دیگران گوش کنیم. در تحقیقی ۴۸ درصد از اشخاص مورد آزمایش حرفهای قابل فهم را مهم‌ترین عامل حواس‌پرتی‌شان عنوان کردند.

 

سعی برای انجام کاری که زبان در آن دخالت دارد (مانند نوشتن) در هنگام گوش دادن به موسیقی باکلام، مانند این است که در حالی که یک فرد دارد همزمان با شما صحبت می کند، با فرد دیگری حرف بزنید. در این مورد اغلب موسیقی باکلام حواس شما را پرت می کند.

 

از طرف دیگر، موسیقی باکلام می‌تواند بر فعالیت‌های خلاقانه‌ای که مستقیما با فعالیت‌های کلامی رابطه ندارند، اثر متفاوتی بگذارد. مثلا تحقیقی که روی توسعه‌دهندگان نرم‌افزار انجام شد نشان داد که موسیقی باکلام بازده کار آنها را بالا می برد.

 

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار, گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد, گوش دادن به موسیقی در حین کار چه مزایا و معایبی دارد

آیا شنیدن موسیقی هنگام کار به ما در یادگیری کمک می‌کند

 

موسیقی کارهای تکراری را لذت‌بخش‌تر می‌کند

اثر موسیقی به این بستگی دارد که چه قدر نیاز است در کاری که انجام می‌دهید تمرکز کنید، که به این معنی است که آن کار تا چه حد به خلاقیت نیاز دارد. بررسی ها نشان می‌دهد که چنانچه یک کار از پیش تعیین شده و تکراری باشد، موسیقی می‌تواند بسیار به انجام آن کمک کند.

 

برای نشان دادن ارتباط میان بازده اشخاص زمان انجام کارهای تکراری و گوش دادن به موسیقیِ زمینه در هنگام انجام آن کار، مجموعه‌ای از آزمایشات انجام شده است. نتایج به دست آمده، از این نظریه به طور کامل پشتیبانی می‌کند که استفاده کردن از موسیقی در صنعت می‌تواند سبب تقویت منافع اقتصادی گردد.

 

مثلا، کارکنان خط تولید زمان گوش دادن به موسیقی علامت هایی از افزایش بازده و رضایت را نشان داده‌اند.

 

بررسی های جدید این گونه دلیل می آورند که این خود موسیقی نیست که سبب افزایش ناگهانی کارکرد می‌شود، بلکه حال خوبی که گوش دادن به موسیقی مورد علاقه‌تان در شما به وجود می آورد علت بهتر شدن کارکرد شما هنگام گوش دادن به موسیقی است.

 

معلوم شده است که موسیقی‌هایی با آهنگ ناهمگن اثر زیادی بر بازده ندارند، در حالی که موسیقی‌های مُد ماژور (قانون مد ماژور: پرده ـ پرده ـ نیم‌پرده ـ پرده ـ پرده ـ پرده ـ نیم‌پرده) نتایج بهتری را نشان دادند، به صورتی که «اشخاصی که به موسیقی پس‌زمینه گوش می‌دادند، زمانی که موسیقیِ زمینه مُد ماژور بود افزایش بسیاری در کارکردشان داشتند.»

 

موسیقی کُرال گوش دهید

موسیقی می‌تواند روز کاری متفاوتی را برای شما به هدیه بیاورد. برای به وجود آوردن حس آزادی، پیشگیری از افسردگی، دوری از مسایل دنیوی یا در روبرو شدن با کارهای تکراری، صدای آهنگ را افزایش دهید. بهتر است فهرستی از آهنگ‌های مورد علاقه را برای خود به وجود آورید و اگر فعالیت شما شامل گفتگو با اشخاص گوناگون می‌شود، به سراغ موسیقی‌های بدون شعر بروید.

 

گوش دادن به موسیقی در هنگام کار, گوش دادن به موسیقی در هنگام کار چه تاثیری بر ما دارد, گوش دادن به موسیقی در حین کار چه مزایا و معایبی دارد

گوش دادن به موسیقی در حین کار چه مزایا و معایبی دارد

 

بالاخره موسیقی گوش کنیم یا نه؟

جواب این پرسش به شرایط بسیاری بستگی دارد. کاری که انجام می دهید فکری است یا جسمی؟ کارتان تکراری است یا جدید؟ آهنگ بی کلام است یا باکلام؟ چنانچه باکلام است، حجم لیریک چقدر است؟ آهنگ را دوست دارید یا هر آهنگی گوش می کنید؟ چنانچه دوست دارید، نخستین بار است که گوش می دهید؟ و … .

 

مثلا چانچه در حال خواندن یک متن طولانی و فکری هستید بهتر است اصلا موسیقی گوش نکنید یا از آهنگ های فاقد کلام در سبک ملایمی مانند امبینت استفاده کنید. زمان ورزش می توانید به آهنگ های ترنس و پاپ و راک گوش دهید. بعضی اوقات در شرایطی هستید که ترکیبی از این آهنگ ها برایتان مناسب است و بعضی اوقات لیست پخش هایی در یک ژانر به خصوص جواب می دهد. به هر صورت این مسئله هم مانند خلیی از مسائل دیگرِ زندگی، به خود شما و تصمیمات تان بستگی دارد.

 

گردآوری: بخش روانشناسی بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو