پس از تلاش های فراوان کابینه ائتلافی رژیم صهیونیستی برای تمدید «قانون شهروندی» فلسطینیان یا همان قانون «منع گردهم آمدن خانواده‌های فلسطینی»، تمدید آن در کنست رأی نیاورد و بدین ترتیب دولت ائتلافی جدید اسرائیل به ریاست نفتالی بنت اولین شکست خود را تجربه کرد.

«نفتالی بنت» نخست وزیر رژیم صهیونیستی نتوانست رای کافی برای تمدید قانونی را کسب کند که بر اساس آن فلسطینی‌هایی که در سرزمین‌های اشغالی با یک اسرائیلی ازدواج می‌کنند، حق گرفتن شهروندی اسرائیل را ندارند.

بعد از جلسه طولانی دیروز (دوشنبه) کنست که در تمام طول شب گذشته ادامه داشت، در نهایت آرای موافق و مخالف تمدید این قانون مساوی شد و دولت ائتلافی بنت در گرفتن رای مثبت برای تصویب تمدید قانون منع گردهم آمدن خانواده‌های فلسطینی (قانون شهروندی فلسطینیان) ناکام ماند.

قانون منع شهروندی فلسطینیان ساکن اراضی اشغالی که همسر اسرائیلی دارند، حدود دو دهه پیش برای اولین بار تصویب شد و از آن زمان تا کنون هر سال تمدید شده است، اما کابینه نفتالی بنت نتوانست این قانون را تمدید کند.

نتانیاهو که از ابتدای شکل‌گیری دولت تازه در حدود سه هفته پیش وعده داده که برای سرنگونی آن و بازگشت دوباره به قدرت تلاش خواهد کرد، به شدت از تلاش‌های دولت جدید برای تمدید اجرای قانون «منع اتحاد خانواده‌های فلسطینی» انتقاد کرد و به همین دلیل درخواست حمایت بنت در این رای‌گیری را رد کرده بود.

نتانیاهو و احزاب معارض اسرائیلی با قانون منع گردهم آمدن خانواده‌های فلسطینی در کنار یکدیگر با هدف شکننده نشان دادن کابینه ائتلافی نفتالی بنت در اجرای این قانون مخالفت کردند، این در حالی است که احزاب راست‌گرا (در دوره نخست وزیری نتانیاهو) هر ساله تمدید این قانون را تصویب ‌کردند.

حزب راست‌گرای لیکود (به ریاست نتانیاهو) هفته گذشته اعلام کرد که علیه قانون منع جمع شدن خانواده‌های فلسطینی در کنار هم رای خواهد داد و احزاب معارض طرح پیشنهادی برای تعدیل و اصلاح قانون «مهاجرت به اسرائیل» را با هدف تثبیت این قانون پیشنهادی و تبدیل آن به یک قانون دائمی ارائه خواهند کرد.

روز یکشنبه هفته گذشته «آیلت شاکید» وزیر داخلی اسرائیل گفت که این قانون را به رای خواهد گذاشت؛ حتی اگر بداند چنین قانونی به تصویب نخواهد رسید. وی گفت که « این قانون اگر بار اول هم به تصویب نرسد، ما آن را هر چند وقت یک بار به رای‌ خواهیم گذاشت، تا حزب لیکود و دیگر احزاب معارض به عنوان مسئولان لغو قانون، تحت فشار قرار بگیرند».

نتانیاهو در واکنش به اظهارات وزیر داخلی رژیم صهیونیستی گفت که نفتالی بنت و یائیر لاپید قادر به حفظ هویت یهودی اسرائیل نیستند و بقای ائتلافشان را به بقای هویت یهودی اسرائیل ترجیح می‌دهند.

جلسه رأی‌گیری کنست بر سر قانون منع «گردهم آمدن خانواده‌های فلسطینی در کنار یکدیگر» قرار بود چهارشنبه گذشته برگزار شود، اما کابینه ائتلافی اسرائیل به ریاست نفتالی بنت، با توجه به مخالفت اکثریت در اسرائیل، این جلسه رای‌گیری را به روز دوشنبه موکول کرد.