تفاوت در شدت علائم کرونا به چه چیزی بستگی دارد؟

70

1400/4/15

12:03


پژوهشگران دانشگاه استنفورد می‌گوید ابتلای قبلی به کروناویروس‌های رایج سرماخوردگی توضیح می‌دهد که چرا شدت علائم کرونا در برخی افراد کمتر از بقیه است.

تفاوت در شدت علائم کرونا به چه چیزی بستگی دارد؟

به گزارش بهداشت نیوز، تحقیق جدید پژوهشگران دانشگاه استنفورد می‌گوید ابتلای قبلی به کروناویروس‌های رایج سرماخوردگی توضیح می‌دهد که چرا شدت علائم کرونا در برخی افراد کمتر از بقیه است. بررسی سلول‌های ایمنی بیمارانی که کرونا خفیف گرفته‌اند حاکی از ابتلای قبلی آن‌ها به کروناویروس‌های رایج است.

«مارک دیویس»، رئیس موسسه ایمنی، فراکاشت و عفونت دانشگاه استنفورد می‌گوید بسیاری از مردم با ابتلا به کووید-۱۹ دوران سختی را سپری می‌کنند و حتی از بین می‌روند، اما عده‌ای بدون این که بدانند به این ویروس مبتلا می‌شوند.

آنتی‌بادی یکی از روش‌های سیستم ایمنی بدن برای مقابله با عوامل بیماری‌زاست. ولی این عوامل بیماری‌زا می‌توانند به‌سرعت تغییر کنند تا از حملات آنتی‌بادی در امان بمانند. سلول‌های قاتل T یکی از دیگر سازوکارهای سیستم ایمنی است که به شناسایی و نابودی سلول‌های آلوده می‌پردازد.

این سلول‌ها پس از اولین برخورد با ویروس کسب اطلاعات کرده و تقریبا وارد نوعی حالت نگهداری حافظه می‌شوند. این حالت می‌تواند سال‌ها ادامه پیدا کند و بدن را آماده مقابله مجدد با همان عامل بیماری‌زا نگه دارد. ولی مشکل این‌جاست که بررسی وضعیت سلول‌های T کمی سخت‌تر از بررسی سطح آنتی‌بادی است. همچنین نمی‌توان به‌راحتی فهمید که هر سلول T برای مقابله با چه نوع عامل بیماری‌زا آموزش داده شده است.

SARS-CoV-2 هفتمین کروناویروس شناخته شده برای انسان‌هاست. چهار مورد از این ویروس‌ها تقریبا بی‌خطرند و صرفا باعث بروز سرماخوردگی‌های عادی می‌شوند. SARS-CoV-2 در برخی از دنباله‌های پپتیدی با این ویروس‌ها مشترک است.

نمونه‌های خون از دوران پیش از همه‌گیری نشان می‌دهند که برخی سلول‌های T در مواجهه با SARS-CoV-2 به‌سرعت به دنباله‌های پپتیدی مشترک با سایر کروناویروس‌ها حمله کرده‌اند. به‌عبارت دیگر، سلول‌های ایمنی به‌جای صرف چند روز زمان برای شناسایی و نابودی عامل جدید بیماری‌زا به‌سرعت وارد عمل شده‌اند، چون از قبل با کروناویروس‌ها آشنا بوده‌اند.

دیویدس می‌گوید این عامل بسیار مهم می‌تواند در درک تفاوت میان نمونه‌های خفیف و وخیم ابتلا به کووید-۱۹ نقش کلیدی ایفا کند. پژوهشگران یافته‌های خود را روی نمونه‌های خون افراد مبتلا به کووید-۱۹ نیز آزمایش کرده و متوجه درستی فرضیه خود شده‌اند؛ در افرادی که با انواع وخیم این بیماری درگیر بوده‌اند، سلول‌های T به‌طور مستقیم به سراغ دنباله‌های یکتای پپتیدی رفته و این مسئله شرایط را دشوار کرده است.

طبق نتیجه‌گیری دیویس، افرادی که شدیدا درگیر کووید-۱۹ می‌شوند، احتمالا تاکنون، یا حداقل اخیرا به گونه‌های رایج‌تر کروناویروس مبتلا نشده‌اند، به همین دلیل سلول‌های T در بدن آن‌ها آماده مقابله با دنباله‌های مشترک این خانواده از ویروس‌ها نیست.

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو