هر روز گرایش جوانان به مصرف انواع مواد مخدر افزایش می یابد و اعتیاد این هیولای هولناک هر روز افراد بیشتری را به کام خود می کشد. ترامادول نیز یکی از این مواد مخدر است؛ البته قرار دادن ترامادول در گروه مواد مخدر کمی نا عادلانه است زیرا این مصرف اشتباه است که موجب بروز اعتیاد به این ماده می شود. در ادامه به بررسی نحوه مصرف و موارد استفاده از ترامادول خواهیم پرداخت. با دکتر سلام همراه باشید.

ترامادول چیست؟

ترامادول ( teramadol) یک مسکن مشابه ماده مخدر است. ترامادول برای درمان دردهای متوسط تا شدید استفاده می شود.

با نحوه استفاده از ترامادول، تداخل دارویی و عوارض آن اشنا شوید

ترامادول برای کمک به تسکین دردهای متوسط تا شدید مورد استفاده قرار می گیرد. این دارو مشابه مسکن های افیونی است و با عمل در مغز تغییر احساس نسبت به درد واکنش نشان می دهد.

نحوه استفاده از ترامادول

قبل از شروع مصرف ترامادول و هر بار شارژ نسخه بروشور داخل جعبه دارو را با دقت بخوانید و در صورت داشتن هر گونه سوال با پزشک خود مشورت کنید. به گزارش وب ام دی، این دارو طبق دستور پزشک و به طور معمول هر 4 تا 6 ساعت یکبار برای تسکین درد باید مصرف شود.
مصرف این دارو بر اساس توصیه پزشک همراه با غذا یا بدون آن توصیه می شود، اما در صورت داشتن حالت تهوع مصرف این دارو به همراه غذا گزینه بهتری برای فرد است. با پزشک خود در مورد راه های دیگر کاهش حالت تهوع مانند دراز کشیدن به مدت یک تا 2 ساعت با کمترین حرکت سر مشورت کنید.
در صورت استفاده از فرم مایع این دارو دوز آن را با دقت با استفاده از قاشق اندازه گیری داخل جعبه آن تعیین کنید. دوز مصرفی تعیین این دارو بر اساس شرایط پزشکی و نحوه پاسخ به درمان مشخص می شود. برای کاهش خطر ابتلا به عوارض جانبی پزشک ممکن است نخست با دوز پایین این دارو روند درمان را شروع کرده سپس به آرامی دوز را افزایش دهد.
حداکثر دوز توصیه شده 400 میلی گرم در روز است. برای افراد 75 سال به بالا حداکثر دوز توصیه شده 300 میلی گرم در روز است. دوز مصرفی خود را سرخود افزایش ندهید و دارو را به طور مناسب و بر اساس دستورالعمل توصیه شده قطع کنید.
داروهای مسکن در صورت استفاده با شروع نخستین علائم درد بهترین نتیجه را می دهند، بنابراین در صورت ایجاد وقفه تا تشدید درد احتمال می رود دارو به خوبی عمل نکند.

در صورت داشتن درد مداوم مانند آرتروز پزشک ممکن است استفاده از داروهای مخدر طولانی مدت را تجویز کند. در این صورت این دارو فقط در صورت لزوم می تواند برای درد ناگهانی استفاده شود. مسکن های دیگری (مانند استامینوفن و ایبوپروفن) نیز ممکن است تجویز شوند.
در مورد استفاده بی خطر ترامادول با سایر داروها با پزشک خود مشورت کنید. برای قطع مصرف این دارو پزشک دوز مصرفی را به آرامی کاهش می دهد. در صورت بروز علائم ترک مانند بی قراری، تغییرات ذهنی / خلقی (از جمله اضطراب، مشکل خواب یا افکار مربوط به خودکشی)، آبریزش بینی، حالت تهوع، اسهال، تعریق، دردهای عضلانی یا ناگهانی به سرعت پزشک خود را در جریان قرار دهید.

احتمال می رود اثربخشی این دارو به دلیل استفاده طولانی مدت کاهش یابد، بنابراین برای توقف مصرف آن بهتر است با پزشک مشورت کنید.
اگرچه به این دارو برای بسیاری از افراد کمک کننده است، اما این دارو برخی اوقات باعث اعتیاد می شود. در صورت ابتلا به اختلال مصرف مواد (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر / الکل) این خطر افزایش می یابد. این دارو را برای کاهش خطر اعتیاد طبق دستورالعمل مصرف کنید. در صورت عدم بهبود درد یا تشدید آن با پزشک خود مشورت کنید.

بیشتر بخوانید:کمبود آهن و مشکل جذب آن

حقایقی درباره قرص ترامادول

– اگر مشکل تنفسی دارید، انسداد معده یا روده دارید، اخیراً الکل، داروی مسکن، مواد مخدر یا بازدارنده MAO (isocarboxazid, linezolid, methylene blue injection, phenelzine, rasagiline, selegiline, tranylcypromine) مصرف کرده اید، نباید ترامادول مصرف کنید.

– ترامادول باعث کاهش یا توقف تنفس می شود و مصرف مدوام آن اعتیادآور است و باعث مرگ میشود؛ به خصوص در کودکان و افرادی که قرص را بدون تجویز پزشک مصرف می کنند.

– این دارو برای مصرف کودکان کمتر از 12 سال نیست. همچنین Ultram ER نباید به افراد جوان تر از 18 سال داده شود.

– مصرف ترامادول در طول بارداری می تواند باعث مرگ و ایجاد علائمی در جنین شود.

– عوارض جانبی کشنده در صورت مصرف ترامادول با الکل یا سایر داروهایی که باعث کاهش تنفس و خواب آلودگی می شوند بروز می کند.

– تشنج در افرادی که این دارو را مصرف می کنند دیده می شود. ترامادول باعث تشنج می شود اگر سابقه تشنج داشته باشید( با بیماری صرع آشنا شوید)، آسیب به سر وارد شده باشد، بیماری متابولیک داشته باشید یا قرص های خاصی مانند ضد افسردگی ( مقاله راههای نجات از افسردگی را بخوانید)، شل کننده عضلات، مواد مخدر یا قرص های حالت تهوع و استفراغ مصرف کرده باشید احتمال تشنج بیشتر می شود.

– ترامادول با برخی از داروهای دیگر تداخل دارد و موجب عوارض جانبی خطرناک و مرگ می شود. در خصوص قرص هایی که مصرف می کنید به پزشک خود بگویید.

– قرص های ترامادول را خرد نکنید. این قرص فقط برای مصرف خوراکی است. پودر قرص خرد شده نباید از طریق استنشاق یا رقیق شدن با مایعات و تزریق وارد بدن شود. استنشاق یا تزریق این دارو می تواند باعث عوارض جانبي تهدید کننده و یا مرگ شود.

چه کسانی نباید قرص ترامادول بخورند؟

قرص ترامادول

اگر نسبت به ترامادول حساسیت دارید یا اگر مشکلات زیر را دارید نباید آن را مصرف کنید:

  • آسم شدید یا مشکلات تنفسی
  • انسداد در معده یا روده؛
  • اگر اخیرا از الکل، آرام بخش، مسکن، یا داروهای مخدر استفاده کرده اید؛ یا
  • اگر در 14 روز گذشته یک مهار کننده MAO (مانند ایسوکاربوکازید، لینزولید، تزریق متیلن آبی، فنلزین، rasagiline، selegiline یا
  • (tranylcypromine استفاده کرده اید.
  • ترامادول نباید به کودک زیر 12 سال داده شود. Ultram ER نباید به کسی که کمتر از 18 سال دارد داده شود.
  • ترامادول را به کسی که کمتر از 18 سال دارد و به تازگی عمل جراحی برای حذف لوزه ها ( عفونت لوزه و درمان آن) یا آدنوئید ها
  • انجام داده است، ندهید. در برخی از افراد مصرف ترامادول، باعث تشنج می شود.

اگر مشکلات زیر را دارید با پزشک خود در مورد خطر تشنج صحبت کنید:

  • آسیب وارد شده به سر، صرع یا سایر اختلالات تشنج
    اعتیاد به مواد مخدر یا الکل؛
  • اختلال متابولیک؛ یا
  • اگر آنتی بیوتیک، داروهای ضد قارچ، داروهای قلبی یا فشار خون ( فشار خونی ها مقاله فشار خون را بخوانند) یا داروهایی برای
  • درمان HIV یا ایدز استفاده می کنید.
  • مصرف ترامادول در دوران بارداری و شیردهی

در صورت استفاده از ترامادول در حین بارداری، کودک شما می تواند وابسته به دارو شود. این امر می تواند باعث بروز علائم زایمان زودرس شود. نوزادان متولد شده وابسته به دارو چندین هفته به درمان پزشکی نیاز دارند. اگر باردار هستید یا قصد بارداری دارید، به پزشک خود بگویید.

در هنگام مصرف ترامادول به نوزاد شیر ندهید. این دارو می تواند وارد شیر مادر شود و موجب خواب آلودگی، مشکلات تنفسی و یا مرگ در نوزاد شود. برای اینکه مطمئن شوید که ترامادول برای شما امن است،

اگر تا به حال مشکلات زیر را داشته اید، به پزشک خود بگویید:

  • بیماری کبد یا کلیه؛
  • اختلال معده؛
  • بیماری روانی، یا اقدام به خودکشی؛ یا
  • اگر از آرامبخشی مانند والیوم استفاده می کنید (دیازپام، الپرازولام، لورازپام، آتیمان، کلونوپین، ترتیلیل، ترنسن، ورس، Xanax ).
  • چگونه باید قرص ترامادول را مصرف کنم؟

چطوری قرص ترامادول را مصرف کنیم؟

– ترامادول را همانطور که تجویز شده است مصرف کنید. همه دستورالعمل های نوشته شده بر روی دارو را رعایت کنید. ترامادول می تواند تنفس را آهسته یا متوقف کند، به ویژه هنگامی که شروع به استفاده از این دارو می کنید یا دوز آن را تغییر می دهید. هرگز ترامادول را در مقادیر زیاد یا طولانی تر از زمان تجویز شده مصرف نکنید. اگر به نظر می رسد دارو در کاهش درد موثر نیست، به پزشک خود بگویید.

– مصرف ترامادول در دوزهای منظم نیز باعث اعتیاد می شود. هرگز این دارو را با فردی دیگر، به ویژه افرادی که سابقه مصرف مواد یا اعتیاد دارند، به اشتراک نگذارید. عوارض جانبی دارو ممکن است باعث اعتیاد، افسردگی، و یا مرگ شود به ویژه در کودک یا فردی که از دارو بدون نسخه استفاده می کند. فروش دارو خلاف قانون است.

– ترامادول را می توان با یا بدون غذا مصرف کرد، اما هر بار آنرا به همان شیوه مصرف کنید.

– استفاده از ترامادول را بطور ناگهانی متوقف نکنید زیرا باعث علائم ناخوشایند خواهد شد. از پزشک خود بپرسید چگونه این دارو را متوقف کنید.

– دارو را در دمای اتاق به دور از گرما و رطوبت، نگهداری کنید.

اثرات جانبی مصرف ترامادول

حالت تهوع، استفراغ، یبوست، سبکی سر، گیجی، خواب آلودگی یا سردرد احتمال می رود در اثر مصرف ترامادول رخ دهد. برخی از این عوارض بعد از مدتی کاهش می یابد، اما در صورت تداوم یا تشدید هر یک از این عوارض بلافاصله به پزشک مراجعه کنید. برای جلوگیری از بروز یبوست فیبر غذایی بخورید، آب فراوان بنوشید و ورزش کنید، همچنین در صورت نیاز به مصرف ملین در مورد انتخاب نوع مناسب آن با پزشک مشورت کنید.

برای کاهش خطر سرگیجه و سبکی سر هنگام برخاستن از حالت نشسته یا خوابیده به آرامی بلند شوید. به یاد داشته باشید پزشک این دارو را برای شما تجویز کرده است از توصیه آن به دیگران خودداری کنید و آن را با دیگران به اشتراک نگذارید.
در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی جدی از جمله تنفس قطع شده هنگام خواب (آپنه خواب)، تغییرات ذهنی / خلقی (مانند تحریک و توهم)، درد شدید معده / شکم، مشکل در ادرار کردن، عدم کارکرد خوب علائم غدد فوق کلیوی (مانند از دست دادن اشتها، خستگی غیرمعمول و کاهش وزن) بلافاصله به پزشک خود اطلاع دهید.
در صورت بروز هرگونه عارضه جانبی بسیار جدی از جمله ضربان سریع / نامنظم قلب، سرگیجه شدید، غش و تشنج به سرعت به پزشک مراجعه کنید. این دارو ممکن است باعث سروتونین شود، بنابراین بندرت باعث ایجاد بیماری بسیار جدی به نام سندرم / سمیت سروتونین می شود.

در صورت مصرف سایر داروهای افزایش دهنده سروتونین این خطر افزایش می یابد، بنابراین تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک نشان دهید.
در صورت بروز برخی از علائم مانند ضربان سریع قلب، توهم، از دست دادن هماهنگی، سرگیجه شدید، حالت تهوع / استفراغ / اسهال، عضلات منقبض، تب غیر قابل توضیح، تحریک / بی قراری غیرمعمول بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.
ترامادول به یک داروی مخدر قوی در بدن تبدیل می شود.

در برخی افراد این تغییر سریع تر و کامل تر از حد معمول رخ می دهد که خطر بروز عوارض جانبی بسیار جدی را افزایش می دهد. در صورت مشاهده هر یک از موارد مانند تنفس آهسته/ کم عمق، خواب آلودگی شدید/ مشکل در بیدار شدن، گیجی بلافاصله از کمک پزشکی استفاده کنید.
واکنش آلرژیک بسیار جدی به این دارو نادر است. با این حال، در صورت مشاهده هر یک از علائم مانند بثورات پوستی، خارش / تورم (به ویژه در صورت / زبان / گلو)، سرگیجه شدید و مشکل تنفس به پزشک مراجعه کنید.

این فهرست کاملی از عوارض جانبی احتمالی نیست، بنابراین در صورت مشاهده سایر عوارض به پزشک خود اطلاع دهید.

عوارض مصرف ترامادول چیست؟

اگر علائم واکنش آلرژیک به ترامادول دارید، به اورژانس مراجعه کنید؛ این علائم عبارتند از تنگی نفس؛ تورم صورت، لب ها، زبان یا گلو.
ترامادول مانند دیگر داروهای مخدر، باعث تنگی نفس می شود. اگر تنفس شما خیلی ضعیف باشد باعث مرگ می شود.
اگر تنفس شما بسیار آهسته باشد، لب های شما کبود شود، یا به سختی از خواب بیدار شوید، باید به اورژانس مراجعه کنید.
در صورتی که مشکلات زیر را داشتید به پزشک مراجعه کنید:

  • تنفس پر سر و صدا
  • افت فشار، نفس کم عمق؛
  • ضربان قلب آهسته یا ضعیف؛
  • سرگیجه؛
  • تشنج
  • ناباروری
  • دوره های قاعدگی نامنظم؛
  • ناتوانی جنسی
  • مشکلات جنسی
  • از دست دادن علاقه به رابطه جنسی؛
  • سطح کورتیزول کم
  • تهوع
  • استفراغ
  • از دست دادن اشتها
  • سرگیجه
  • تشدید خستگی یا ضعف
  • واکنش شدید پوست
  • تب
  • گلودرد
  • تورم در چهره یا زبان
  • سوزش در چشم
  • رنگ پریدگی
  • بثورات پوست قرمز یا بنفش به خصوص در صورت یا بدن و پوسته پوسته شدن.

– اگر علائم سندرم سروتونین دارید به پزشک مراجعه کنید این علائم عبارتند از: تحریک، توهم، تب، عرق کردن، لرز، ضربان سریع قلب، سفتی عضلانی، تکان، از دست دادن هماهنگی، تهوع، استفراغ یا اسهال. عوارض جانبی جدی بیشتر در افراد مسن و افراد دارای اضافه وزن، سوء تغذیه یا ناتوان دیده میشود.

– استفاده طولانی مدت از داروهای مخدر ممکن است بر روی باروری (توانایی داشتن فرزند) در مردان یا زنان تأثیر بگذارد. معلوم نیست که آیا اثرات مهاری بر باروری دائمی هستند یا نه. عوارض جانبی معمول ترامادول ممکن است شامل موارد زیر باشد:

  • سردرد
  • سرگیجه
  • خواب آلودگی
  • احساس خستگی؛
  • یبوست
  • اسهال
  • تهوع
  • استفراغ
  • درد معده.
  • احساس عصبی یا اضطراب
  • خارش
  • عرق کردن
  • سرخ شدن (گرما، قرمزی، یا احساس تنهایی).

مقادیر مجاز مصرفی برای قرص ترامادول

معمولا بزرگسالان برای تسکین درد:

50 تا 100 میلی گرم به صورت خوراکی هر 4 تا 6 ساعت برای درد
حداکثر دوز: 400 میلی گرم در روز

مصرف روزانه بزرگسالان برای درد مزمن:

برای بیماران مبتلا به درد مزمن متوسط تا شدید که نیازی به شروع سریع عوارض جانبی ندارند، مصرف دارو به مقدار کم آغاز می شود:

دوز ابتدائی: 25 میلی گرم خوراکی یک بار در روز؛ هر روز 3 روز به میزان 25 میلی گرم برای دوز 25 میلی گرم چهار بار در روز؛ پس از آن افزایش 50 میلی گرم هر 3 روز برای رسیدن به دوز 50 میلی گرم چهار بار در روز
دوز نگهدارنده: پس از تيتراسيون، هر 50 تا 100 ميلي گرم به صورت خوراکي برای تسکین درد هر 4 تا 6 ساعت
بیشترین دوز: 400 میلیگرم در روز
Extended-Release

دوز اولیه (ترامادول ساده): 100 میلی گرم خوراکی یک بار در روز
حداکثر دوز: 300 میلی گرم خوراکی در روز
دوز افراد پیر برای تسکین درد:

سن: 75 سال یا بیشتر

حداکثر دوز: 300 میلی گرم در روز
داروهای معمول برای درد:

17 سال یا بیشتر

50 تا 100 میلی گرم به صورت خوراکی هر 4 تا 6 ساعت برای درد
حداکثر دوز: 400 میلی گرم در روز

بیشتر بخوانید:فواید و مضرات خاکشیر

چه داروهای دیگری بر ترامادول تاثیر می گذارد؟

داروهای مخدر (مخدر) می توانند بر داروهای دیگر تاثیر بگذارند و باعث عوارض جانبی خطرناک یا مرگ شوند.

اگر از داروهای زیر استفاده می کنید به پزشک خود بگویید:

داروهای مخدر – داروهای ضد افسردگی: آمی تریپتیلین(Elavil)،سیتالوپرام(Celexa)،کلومی پرامین (Anafranil)،دزیپرامین(Norpramin)،فلوکستین(Prozac, Sarafem).
مواد مخدر که باعث خواب آلودگی یا کند شدن تنفس می شوند – قرص خواب، آرام بخش عضلانی، داروهای ضد آفت؛ یا
داروهایی که سطح سروتونین را در بدن شما تحت تأثیر قرار میدهد- دارو برای افسردگی، بیماری پارکینسون، سردرد میگرنی، عفونت های جدی یا پیشگیری از حالت تهوع و استفراغ، مانند: مهارکننده های MAO: ایزوکربوکساید (Marplan)،ترانیل سیپرومین (Parnate)،فنلزین (Nardil)،سلژلین (Eldepryl, Emsam)
در صورت مصرف کاربامازپین، وارفارین، دیگوکسین، کتوکنازول، اریترومایسین،ریفامپین و کینیدین قبل از استفاده از ترامادول ،پزشک خود را در جریان بگذارید.

چه کسانی ترامادول استفاده می کنند؟

ترامادول را سه دسته از افراد مصرف می کنند:

افرادی كه معتاد بودن و حالا در ترك هستن.

افرادی كه به اصطلاح خودشون میخوان حال کنند و یا اصطلاحا فاز بگیرند. (این افراد عده‌ایشون فكر میكنن ترامادول اعتیاد آور نیست و فقط میخوان خوش باشن و چون به شكل قرص هم هست كسی بهشون مشكوك نمیشه.

افرادی كه دچار انزال زودرس هستن و میخوان رابطه طولانی داشته باشن. صراحتاً اعلام میكنم كه ترامادول به مرور و در طول زمان اعتیادآوره و عوارض جبران ناپذیری رو به بدن وارد میكنه.

چگونگی ترک ترامادول

– علائم جسمی ترک ترامادول احتمالاً به علت خواص ضد افسردگی این دارو (جلوگیری از بازجذب سروتونین و نورآدرنالین) شدیدتر از علائم ترک مخدرهایی مانند تریاک است، حتی بعد از قطع مصرف کوتاه مدت ترامادول علائمی مانند بی خوابی، سندروم_پای_بی‌قرار (RLS) و افسردگی بروز می‌کند.

مصرف بدون وقفه آن در طولانی مدت باعث ایجاد مقاومت بدنی نسبت به مواد اپیوییدی شده و دوز مصرف آن باید افزایش یابد تا اثری مشابه مقدار مصرف اولیه را ایجاد کند، مدتی بعد از قطع مصرف دارو مقاومت بدنی نسبت به ترامادول و دیگر مواد اپیوئیدی به حالت اولیه بر می‌گردد.

– با توجه به اینکه مکانیسم کنترل درد در ترامادول مشابه مورفین است. مصرف مداوم آن منجر به وابستگی فیزیکی و روانی مشابه اعتیاد به مواد مخدر می‌شود و مصرف طولانی مدت ترامادول منجر به اعتیاد به آن شده و درمانی کاملاً مشابه با درمان سوء مصرف مواد مخدری چون تریاک، کراک و هروئین دارد.

موارد احتیاط درباره مصرف ترامادول

قبل از مصرف ترامادول اگر نسبت به آن حساسیت دارید یا از آلرژی دیگری رنج می برید به پزشک خود اطلاع دهید. این دارو حاوی مواد غیرفعال است که باعث بروز واکنش های آلرژیک یا سایر مشکلات می شود. قبل از استفاده از این دارو سابقه پزشکی خود را به پزشک یا داروساز اطلاع دهید به ویژه:
اختلالات مغزی (مانند آسیب به سر، تومور و تشنج)، مشکلات تنفسی (مانند آسم، آپنه خواب، بیماری مزمن انسدادی ریوی)، بیماری کلیوی، بیماری کبدی، اختلالات روحی/ خلقی (مانند گیجی، افسردگی و افکار خودکشی)، سابقه شخصی یا خانوادگی اختلال مصرف ماده (مانند استفاده بیش از حد یا اعتیاد به مواد مخدر / الکل)، مشکلات معده / روده (مانند انسداد، یبوست، اسهال ناشی از عفونت و ایلئوس فلج کننده)، مشکل ادرار کردن (مانند بزرگ شدن پروستات)، بیماری کیسه صفرا، بیماری لوزالمعده (پانکراتیت) و چاقی.
این دارو شما را گیج یا خواب آلوده می کند، مصرف الکل یا ماری جوانا نیز همزمان با مصرف این دارو باعث تشدید سرگیجه یا خواب آلودگی می شود، بنابراین از انجام کارهایی که نیاز به هوشیار دارند مانند رانندگی یا کار با ماشین آلات خودداری کنید.

از مصرف نوشیدنی های الکلی خودداری کنید در صورت استفاده از ماری جوانا نیز این موضوع را به پزشک خود اطلاع دهید.
ترامادول ممکن است با ایجاد شرایطی بر ریتم قلب تاثیر بگذارد.

طولانی شدن سندرم کیوتی به ندرت باعث ضربان سریع / نامنظم قلب (به ندرت کشنده) و علائم دیگری (مانند سرگیجه شدید و غش کردن) می شود که بلافاصله نیاز به مراقبت پزشکی دارد.
داشتن شرایط پزشکی خاص یا مصرف داروهای دیگر نیز ممکن است باعث طولانی شدن سندرم کیوتی شود که خطر این عارضه را افزایش می دهند. قبل از استفاده از ترامادول تمام داروهای مصرفی خود را به پزشک نشان دهید و در صورت داشتن هر یک از شرایط مانند برخی مشکلات قلبی (نارسایی قلبی، ضربان آهسته قلب، طولانی شدن سندرم کیوتی)، سابقه خانوادگی مشکلات قلبی خاص، مرگ ناگهانی قلب) با پزشک صحبت کنید، همچنین مقادیر پایین پتاسیم یا منیزیم در خون خطر طولانی شدن سندرم کیوتی را افزایش می دهد.
این خطر در صورت استفاده از داروهای خاص مانند داروهای ادرار آور یا داشتن شرایطی مانند تعریق شدید، اسهال یا استفراغ افزایش می یابد. دارو به شکل مایع احتمال می رود حاوی قند یا آسپارتام باشند. در صورت ابتلا به دیابت، فنیل کتونوریا یا هر بیماری دیگری که لازم است این مواد را در رژیم غذایی خود محدود یا حذف کنید احتیاط توصیه می شود.
در مورد استفاده بی خطر از این محصول از پزشک خود راهنمایی بخواهید.

قبل از انجام جراحی تمام داروها یا محصولات مورد استفاده خود (از جمله داروهای تجویز شده، داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را به پزشک خود نشان دهید. برخی از کودکان ممکن است نسبت به عوارض جانبی بسیار جدی ترامادول مانند خواب آلودگی شدید، گیجی یا تنفس آرام/ کم عمق / پر سر و صدا حساس باشند.
افراد مسن نیز ممکن است نسبت به عوارض جانبی این دارو به ویژه گیجی، خواب آلودگی، تنفس آرام / کم عمق و طولانی شدن سندرک کیوتی حساسیت بیشتری نشان دهند. در افراد مسن نیز احتمال می رود هنگام استفاده از این دارو به نوعی عدم تعادل نمک (هیپوناترمی) رخ دهد.
در دوران بارداری این دارو باید فقط در صورت نیاز ضروری استفاده شود زیرا احتمال می رود به نوزاد متولد شده و حتی جنین آسیب برساند، بنابراین درباره خطرات و فواید آن با پزشک خود صحبت کنید.

علاوه بر این، این دارو به شیر مادر نیز منتقل می شود و اثرات نامطلوبی روی نوزاد شیرخوار مانند خواب آلودگی غیرمعمول، مشکل در تغذیه یا مشکل تنفس می گذارد. شیردهی هنگام استفاده از این دارو توصیه نمی شود، بنابراین قبل از شیردهی با پزشک خود مشورت کنید.

فعل و انفعالات ترامادول

تداخلات دارویی نحوه عملکرد داروها را تغییر می دهد یا خطر بروز عوارض جانبی جدی را افزایش می دهد. این سند شامل همه تداخلات دارویی احتمالی نیست. فهرستی از تمام داروهایی که استفاده می کنید (شامل داروهای بدون نسخه و محصولات گیاهی) را نگه دارید و آن را با پزشک خود به اشتراک بگذارید.
دقت کنید بدون تایید پزشک دوز داروها را شروع، متوقف یا تغییر ندهید. برخی از محصولاتی که با این دارو تداخل ایجاد می کند عبارتند از: داروهای خاص درد (آنتاگونیست مخلوط آگونیست افیون مانند پنتازوسین، نالبوفین و بوتورفانول)، نالترکسون. مصرف بازدارنده مونوآمین اکسیداز MAO نیز با این دارو باعث تداخل دارویی جدی (به ا حتمال زیاد کشنده) می شود. در طول درمان با این دارو از مصرف داروهای مهار کننده MAO خودداری کنید.

بیشتر مهارکننده های MAO نیز نباید به مدت 2 هفته قبل از درمان با این دارو مصرف شوند. از پزشک خود در مورد زمان شروع یا قطع مصرف این دارو بپرسید.
در صورت استفاده از داروهای دیگری که باعث افزایش سروتونین می شوند خطر سندرم / سمیت سروتونین افزایش می یابد. خطر ابتلا به سندرم سروتونین / مسمومیت هنگام شروع یا افزایش دوز این داروها بیشتر است.
سایر داروها نیز می توانند روی ترامادول از بدن تاثیر بگذارند که عملکرد ترامادول تحت الشعاع قرار می گیرد. در صورت مصرف این دارو با سایر محصولات که ممکن است باعث خواب آلودگی یا مشکلات تنفسی شود خطر بروز عوارض جانبی جدی (مانند تنفس آرام / کم عمق، خواب آلودگی شدید / سرگیجه) افزایش می یابد.
در صورت استفاده از سایر محصولات و داروها مانند سایر داروهای تسکین دهنده درد یا سرفه (مانند کدئین یا هیدروکودون)، الکل، ماری جوانا، داروهای خواب یا اضطراب (مانند آلپرازولام، لورازپام و زولپیدم)، عضله، پزشک خود را مطلع کنید. داروهای شل کننده (مانند کاریسوپرودول یا سیکلوبنزپرین) یا آنتی هیستامین ها (مانند ستیریزین، دیفن هیدرامین) با پزشک خود مشورت کنید.
برچسب روی تمام داروهای خود را با دقت مطالعه کنید (مانند آلرژی یا محصولات مربوط به درمان سرفه و سرماخوردگی) زیرا ممکن است حاوی موادی باشند که باعث خواب آلودگی می شوند، بنابراین بهتر است از داروساز یا پزشک خود نحوه استفاده مطمئن از داروها را بپرسید.

این دارو ممکن است در برخی آزمایش ها نیز تداخل ایجاد کند که به احتمال زیاد روی نتیجه آن تاثیر دارد، بنابراین قبل از انجام آزمایش پرسنل آزمایشگاه و پزشک خود را از استفاده از این دارو مطلع کنید.

مصرف بیش از حد ترامادول

اگر فردی بیش از حد ترامادول مصرف کرده و با علائم جدی مانند از دست دادن یا مشکل تنفسی دست و پنجه نرم می کند با اورژانس تماس بگیرید. از علائم مصرف بیش از حد آن می توان به تنفس آهسته، ضربان قلب آهسته / نامنظم، کما یا حتی تشنج اشاره کرد.

سایر سوالات شما درباره قرص ترامادول

سوالات ترامادول

اگر یک وعده از قرص ترامادول را فراموش کنم چه اتفاقی می افتد؟

از آنجایی که ترامادول برای درد استفاده می شود، به احتمال زیاد مصرف آن را فراموش نمی کنید. اگر زمان قرص بعدی رسیده است، قرص فراموش شده را مصرف نکنید. هرگز دو قرص همزمان مصرف نکنید.

اگر ترامادول بیش از حد مصرف کنم چه اتفاقی می افتد؟

به پزشک اورژانس مراجعه کنید. مصرف بیش از حد ترامادول می تواند مرگبار باشد، به خصوص در کودک یا فردی که قرص را بدون تجویز استفاده می کند. علائم مصرف بیش از حد ممکن است شامل تنگی نفس و ضربان قلب، خواب آلودگی شدید و خستگی باشد.

در طول مصرف ترامادول چه چیزهایی نباید بخورم؟

الکل مصرف نکنید. الکل باعث عوارض جانبی خطرناک یا مرگ می شود. ترامادول باعث اختلال در تفکر یا واکنش شما می شود. پس از مصرف ترامادول از رانندگی اجتناب کنید. سرگیجه یا خواب آلودگی شدید می تواند باعث افتادن یا سایر حوادث شود.

مترجم: الهه زارعی