کم شدن ادرار نوزاد چه دلیلی دارد؟

کم شدن ادرار نوزاد چه دلیلی دارد؟


منبع: آرگا

111

1400/4/15

16:09


به طور کلی می توان گفت نوزادان دفع ادرار زیادی دارند و این موضوع امری طبیعی می باشد اما گاهی اوقات امکان دارد در اثر عوامل مختلفی والدین با مشکلی همچون کم شدن ادرار نوزاد خود مواجه شوند و دچار استرس و اضطراب گردند.

از جمله مشکلاتی که امکان دارد نوزادان و کودکان را درگیر کند کاهش میزان ادرار و سایر اختلالات ایجاد شده در روند دفع ادرار می باشد که ناشی از عوامل و دلایل مختلفی بوده و والدین باید از طریق شناسایی آن ها به رفع مشکل پیش آمده بپردازند و بدین گونه از خطرات و آسیب های احتمالی جلوگیری نمایند. در همین راستا سعی داریم در این مطلب به جهت آگاهی شما عزیزان در رابطه با علل کم شدن ادرار نوزاد و عوامل موثر در این زمینه به بررسی بپردازیم.

علت کم شدن ادرار نوزاد

ادرار در واقع از جمله اصلی ترین دفعیات بدن به شمار می آید که هر گونه تغییر در خصوصیات و روند دفع آن نشان دهنده وجود مشکل در وضعیت سلامتی بدن می باشد. در رابطه با کودکان و نوزادان نیز این موضوع اهمیت فراوانی داشته و از جمله مشکلاتی که در همین زمینه می توان به آن اشاره داشت کم شدن ادرار نوزاد می باشد که والدین را دچار نگرانی کرده اما می توان با راهکارهای موجود به رفع آن پرداخت.

راه های درمان کم شدن ادرار نوزاد

به طور کلی نوزادان در اولین ۲۴ ساعت عمرشان فقط یک مرتبه دفع ادرار دارند ولی پس از سپری شدن یک هفته مقدار ادرار به تدریج به ۸ الی ۱۰ مرتبه می رسد. البته این امر کاملا عادی می باشد که نوزادان ۱۸ الی ۲۰ مرتبه در روز ادرار کنند. کودک امکان دارد که هر یک الی ۳ ساعت یک دفعه و یا ۴ الی ۶ مرتبه در روز ادرار کند. در صورتی که نوزاد مریض باشد و یا درگیر تب باشد و یا در محیطی با هوای گرم باشد مقدار ادرار او کم می شود.

برخی اوقات امکان دارد یک لکه صورتی رنگ در پوشک کودکتان مشاهده نمایید که احتمال دارد آن را با لکه خون اشتباه بگیرید. در واقع این لکه نشان دهنده غلظت ادرار می باشد که دارای رنگ صورتی می باشد. بایستی این نکته را در نظر داشته باشید که در مقدار دفع ادرار کودک چند روزه چند عامل تاثیر دارد که از جمله آن ها می توان به مقدار شیری که از مادر بدست می آورد اشاره کرد که در چد حدی می باشد و دیگر این که فضای منزل دمای بیشتری از اندازه معمولی نداشته باشد که در کم آبی بدن کودک موثر می باشد.

علل کم شدن ادرار کودک

دلایل کم شدن میزان ادرار کودک

در صورتی که مقدار ادرار کودک در چند روز و یا چند هفته بسیار کم بود سعی کنید به پزشک مراجعه نمایید. در ادامه موارد مهمی از عوامل موثر بر کم شدن ادرار نوزاد را شرح داده ایم.

ریفلاکس ادراری :

اغلب کودکانی که با ابتلا به ریفلاکس ادراری با مجرای ادراری به دنیا می آیند که در زمان رشد درون رحم به میزان لازم رشد نداشته اند. دریچه ای که با فشار وارد کردن مجرای ادرار بر روی دیواره مثانه بوجود می آید به خوبی بسته نمی گردد به همین خاطر ادرار از مثانه به مجاری ادرار و در پایان به کلیه باز می گردد. ریفلاکس زیاد امکان دارد از رشد عادی کلیه ممانعت نماید و درصد آسیب ناشی از عفونت ها را پس از تولد بالا ببرد.

عواقب کاهش ادرار کودک

انسداد اتصال حالب به کلیه :

در صورتی که خروج ادرار با مشکل رو به رو شود موجب ایجاد ورم در کلیه می گردد که این وضعیت می تواند تنها در یک کلیه ایجاد گردد. انسداد UPJ زمان انسداد ادرار در محلی که مجاری ادرار به کلیه اتصال یافته ایجاد می شود.

انسداد خروجی مثانه :

انسداد خروجی مثانه به هر نوع بسته شدن در مجاری ادرار یا در زمان باز شدن مثانه نامیده می شود. در کودکان و زمان انجام معاینات سونوگرافی پیش از تولد امکان دارد انسداد خروجی مثانه ایجاد شود که نوعی عارضه غیرعادی بافت در مجاری ادرار موجب می شود که ادرار از گردش آزاد مثانه خارج گردد. این نوع نقص امکان دارد موجب ایجاد ورم در تمام سیستم ادراری از قبیل مجاری ادرار، مثانه و کلیه شود.

عیوب مادرزادی قلب :

این گونه نارسایی ها امکان دارد سیگنال های عصبی میان نخاع، مثانه و مغز را که برای ادرار کردن نیاز می باشند قطع نماید و سبب محبوس شدن ادرار و ناتوانی در خالی کردن کامل مثانه در نوزادان گردد. ادراری که در داخل مثانه باقی مانده است می تواند به مجرای ادرار و کلیه برگشت بخورد و موجب تورم گردد. در نهایت از خارج شدن ادرار ممانعت کرده و می تواند با مضراتی نیز همراه شود.

دلایل کم شدن ادرار کودک

خطرات ناشی از این عارضه

در محدوده سنی پایین کودکان حدود ۴ الی ۶ مرتبه ادرار می کنند. نوزادی که بیشتر از چند ساعت ادرار نکند غیرعادی می باشد.به هر اندازه که سن کودک کم باشد فاصله ادرار نوزاد نیز بایستی پایین تر باشد. سن نوزاد که افزایش می یابد امکان دارد قادر باشد حدود چند ساعت ادرار خود را نگه دارد. کودکی که دارای یک الی دو سال می باشد می تواند هر دو الی سه ساعت به دفع ادرار بپردازد و اگر بیشتر از این باشد غیرعادی می باشد. برخی مواقع امکان دارد بدن کودک مایعات کافی بدست نیاورده یا میزان آب بدنش کاهش یابد.

در این حالت در صورتی که سن کودک کم باشد بایستی از شیر مادر تغذیه نماید و در صورتی که سن بیشتری دارد می تواند از مایعات دیگری و همچنین آبمیوه استفاده نماید. اگر چنانچه با این شیوه نیز ادرار نکرد باید نتیجه گرفت که کلیه در خطر می باشد. مثانه قادر نمی باشد ادرار را دفع نماید و خطر محبوس شدن ادرار امکان دارد رخ بدهد در این صورت می توان گفت که یا عملکرد مثانه پایین است و یا مثانه حالت عصبی و ضعیفی دارد. عده ای از کودکان نیز در مجاری خروجی ادرار حالت تنگی دارند و امکان دارد سنگریزه در مجاری ادرارشان حبس شده باشد.

آسیب های ناشی از کاهش ادرار کودک

روش های درمان

استفاده زیاد از آب و خالی کردن مثانه هر دو تا حداکثر هر سه ساعت یک مرتبه، ننشستن داخل وان یا لگن، شستن دستگاه تناسلی از قسمت جلو به سمت عقب، رفع یبوست، پوشیدن البسه نخی و آزاد و عوض کردن آن ها به صورت دائم، رفع بیماری کرمک، ختنه کردن و مصرف آنتی بیوتیک مناسب در افرادی که بازگشت ادراری و یا بسته شدن و همچنین مثانه عصبی دارند می تواند در جلوگیری از این عارضه کمک کننده باشد

مصرف تمشک کوهی از انواع میوه هایی می باشد که برای جلوگیری از این عارضه سفارش می شود. همینطور مصرف پروبیوتیک ها که به شکل پودر یا قرص و یا ماست و دوغ دارای پروبیوتیک و محصولات لبنی نیز یافت می شود برای این مورد سفارش می شود. باید این نکته را در نظر داشت در صورتی که درمان سروقت انجام گیرد می توان از بروز خطرات و عواقب ناشی از آن جلوگیری نمود.

خطرات ناشی از کم شدن ادرار کودک

کم شدن ادرار نوزاد، بوی ناشی از آن و کدر شدن رنگ آن امکان دارد به خاطر کم آبی بدن کودکتان به علت گرم شدن هوا باشد که در این صورت بهتر است دمای اتاق کودک و فضای منزل را به صورت متعادل نگه داشته و به کودک خود مقداری کافی آب بدهید. چرا که به کودک شش ماهه می توان آب و مایعات مختلف داد. همچنین دادن قطره مولتی ویتامین و آهن را نیز از یاد نبرید در صورتی که با انجام تمام این اقدامات باز هم میزان ادرار و باقی خصوصیات رنگ و بوی آن عوض نشد بهترین کار این است که به نزد پزشک بروید تا با اجرای آزمایش ادرار سیستم مجاری ادرار کودک را مورد معاینه قرار دهد و از سلامت آن مطمئن گردد.

دلایل کم شدن ادرار نوزاد

در مطلب ارائه شدن دلایل و عوامل کم شدن ادرار نوزاد را به همراه روش های رفع و درمان آن به طور کامل شرح دادیم که امیدواریم برایتان مفید و سودمند بوده باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو