دریاچه عظیم قطب جنوب طی ۳روز از بین رفت!

منبع: برترین ها

108

1400/4/16

09:50


یک دریاچه عظیم و پوشیده از یخ در قطب جنوب ظرف مدت بسیار کوتاهی از بین رفته است و دانشمندان نگران هستند که این اتفاق تکرار شود.

کلیک: یک دریاچه عظیم و پوشیده از یخ در قطب جنوب ظرف مدت بسیار کوتاهی از بین رفته است و دانشمندان نگران هستند که این اتفاق تکرار شود.

به گفته محققان، این فاجعه در زمستان 2019 در بخش یخی آمری در بخش‌های جنوبی قطب‌ جنوب رخ داده است. تخمین زده شده 600 میلیون تا 750 میلیون متر مکعب آب به اقیانوس تخلیه شده است. می‌توان حجم این آب رو دو برابر خلیج سان‌دیگو دانست!

دریاچه عظیم قطب جنوب طی ۳روز از بین رفت!

دانشمندان با استفاده از مشاهدات ماهواره‌ای اطلاعاتی بسیار ناامیدکننده به دست آوردند. آنها در این خصوص گفتند که دریاچه تقریبا سه روز پس از ذوب شدن بخش یخی زیر آن تخلیه شد.

یکی از محققان می‌گوید: «ما اعتقاد داریم که وزن آب جمع شده در این دریاچه عمیق، شکافی را در بخش یخی زیر دریاچه ایجاد کرد. این فرآیند، معروف به شکستگی آب است که باعث تخلیه آب به اقیانوس زیر آن می‌شود.»

این محققان در بیانیه‌ای اعلام کردند: «وقتی جریان آب آزاد شود، سرازیر شدن جریان آب به اقیانوس مانند آبشارهای نیاگارا خواهد بود و با یک منظره چشمگیر مواجه هستیم!»

شکستگی آب یک فرآیند طبیعی است که با اصول فیزیکی شکستگی هیدرولیکی تعریف می‌شود؛ این فرآیند در واقع همان عملیاتی محسوب می‌شود که برای استخراج روغن یا گاز از بستر سنگ مورد استفاده قرار می‌گیرد.

شکستگی آب زمانی اتفاق می‌افتد که آب – که چگالی بیشتری نسبت به یخ داشته و از آن سنگین‌تر است – شکاف‌های عظیم ورقه‌های یخ را باز می‌کند و باعث تخلیه یخ به دریا می‌شود. این یک شکاف بسیار غول پیکر است که یکپارچگی ساختاری ورقه‌ها را به عنوان یک جسم منسجم به خطر می‌اندازد.

با زیاد شدن دریاچه‌ها و نهرهای آب روان در سطح قطب جنوب، محققان نگران هستند که افزایش حجم آب‌های سطحی باعث حوادث بیشتری شود که مهم‌ترین آن، سقوط بخش‌های یخی و بالا آمدن سطح آب دریاست.

این تیم در مطالعه خود که نتایج آن 23 ژوئن در مجله Geophysical Research Letters منتشر شد، نوشت: «پیش‌بینی شده است که آب شدن سطح یخ قطب جنوب تا سال 2050 دو برابر شود؛ موضوعی که نگرانی در مورد پایداری سایر بخش‌های یخی را افزایش می‌دهد.»

وارنر و همکارانش بر اساس مشاهداتشان از ماهواره ICESat-2 ناسا، اندازه‌گیری‌های هوایی از ریخته شدن چشمگیر آب به اقیانوس را محاسبه کردند.

وارنر گفت: «ممکن است آب روان دریاچه عظیم قطب جنوب که دائما در حال زیاد شدن است، به طور مکرر به اقیانوس تخلیه شود. به نظر می‌رسد که شکستگی در فصل گرم تابستان 2020 برای مدت کوتاهی دوباره شروع شد.»

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو