قطعی‌های مکرر برق، مردم را عصبی کرد

منبع: برترین ها

73

1400/4/16

11:02


سیما فردوسی باتوجه به مشکلات اخیر ضمن توصیه‌ای به مردم گفت: توصیه می‌کنم اگر در بحبوحه اوج عصبانیت و خشم هستید از تماس با دیگران شدیدا خودداری کنید و در آن لحظه از آدم‌های اطراف خود دور شوید همچنین سریعا حرارت بدن خود را با خوردن آب خنک یا دوش آب سرد پایین بیاورید.

خبرگزاری برنا: سیما فردوسی باتوجه به مشکلات اخیر ضمن توصیه‌ای به مردم گفت: توصیه می‌کنم اگر در بحبوحه اوج عصبانیت و خشم هستید از تماس با دیگران شدیدا خودداری کنید و در آن لحظه از آدم‌های اطراف خود دور شوید همچنین سریعا حرارت بدن خود را با خوردن آب خنک یا دوش آب سرد پایین بیاورید.

ظرف چند روز گذشته نارضایتی مردم از قطعی برق در تهران آن هم بدون برنامه شدت گرفته است و باعث شده همه مردم استرس و اضطراب داشته باشند که نکند برق برود و کارهایشان روی زمین بماند. این استرس و پریشان حالی باعث بروز عصبانیت، خشم و پرخاشگری آنها شده است که اگر از بُعد روانشناسی و آسیب شناسی به آن نگاه نشود و مردم از حالات روحی خود غافل شوند ممکن است تبعات جبران ناپذیری به وجود بیاید.

سیما فردوسی، روانشناس و استادیار گروه روان‌شناسی دانشگاه شهید بهشتی در گفتگو با خبرنگار برنا در انتقاد از مسئولین گفت: قطعی‌های مکرر برق، آب و اینترنت مردم را عصبی‌تر و ناراحت‌تر از همیشه کرده است و باعث شده بسیار آسیب پذیر شوند و از کوره دربروند بنابراین هرچه سریع‌تر مسئولین باید به رفع مشکل بپردازند.

او افزود: انتظار داریم مسئولین با مردم به صورت واضح و صریح صحبت کنند و علت این مشکلات اخیر را بگویند و با مردم درمیان بگذارند هرچند که این کافی نیست و باید به لحاظ فنی و تخصصی اقداماتی انجام دهند که هرچه زودتر و در سریع‌ترین زمان ممکن مشکل حل شود و مشکلی بر مشکل مردم اضافه نشود.

فردوسی ضمن توصیه‌ای به مردم تصریح کرد: از مردم می‌خواهم در این روزها صبور باشند و سعی کنند با برنامه ریزی، کارهای خود را انجام دهند تا در زمان قطعی برق دچار عصبانیت شدید و پرخاشگری نشوند که البته باید تاکید کنم برنامه ریزی مردم برای انجام کارهایشان منوط به انتشار جدول قطعی برق است و اگر غیر از این باشد طبیعتا مردم هم نمی‌توانند امروز روزمره خود را هنگام وصل بودن برق انجام دهند و اینگونه می‌شود که پرخاشگری وعصبانیت آنها بیش از بیش می‌شود.

این روانشناس ادامه داد: لازم است مجددا تاکید کنم انتشار جدول قطعی برق مشروعیت بخشیدن به موضوع نیست و طبیعتا هرچه زودتر باید مشکل قطعی‌ها برطرف شود چون مردم تا حدی می‌توانند صبوری کنند، بسیاری از آنها در خانه نوزاد، سالمند، بیمار نیازمند به اکسیژن دارند و اگر یک لحظه هم برق و آب قطع شود به مشکل برمی‌خورند و زحمت زیادی برایشان ایجاد می‌شود.

فردوسی عنوان کرد: انسان‌ها ذاتا با یکدیگر تفاوت دارند عده‌ای از آنها صبور و شکیبا هستند و معمولا در برابر تغییرات محیط اطراف خود دیرتر از کوره درمی‌روند اما عده‌ای هستند که عصبانیت و خشم خیلی زود به سراغشان می‌آید و نمی‌توانند خودشان را کنترل کنند بنابراین اینجاست که باید روی این افراد کار شود تا آموزش‌هایی ببیند که در زمان خشونت بتوانند خودکنترل گری داشته باشند به اطرافیانشان آسیب نرسانند.

این استاد دانشگاه با تاکید بر اینکه هنگام اوج عصبانیت باید از اطرافیان فاصله گرفت، گفت: به مردم توصیه می‌کنم اگر در بحبوحه اوج عصبانیت و خشم هستند از تماس با دیگران شدیدا خودداری کنند و در آن لحظه از آدم‌های اطراف خود دور شوند و فاصله بگیرند همچنین سریعا حرارت بدن خود را با خوردن آب خنک یا دوش آب سرد پایین بیاورند.

او در پاسخ به این سوال که اخیرا کدام بیماری‌های روانی افزایش پیدا کرده است؟ بیان کرد: متاسفانه در ماه‌ها و حتی سال اخیر، اختلال دوقطبی، انواع افسردگی و اضطراب افزایش پیدا کرده است و مردم با این علائم بیشتر مراجعه می‌‌کنند.

فردوسی گفت: بیماری دوقطبی ریشه در ژنتیک و ارث دارد بنابراین می‌توان گفت قبلا وجود داشته اما این روزها علائم شدید آن بیشتر نمایان می‌شود و باعث می‌شود افراد مبتلا به این اختلال شناسایی شوند درهرصورت همه بیماری‌های روانی دارو و درمان دارند برای مثال اگر کسی مبتلا به اختلال دوقطبی شدید است باید دارودرمانی شود و به خانواده‌اش آموزش داده شود چگونه با او رفتار کنند.

این روانشناس در پایان تاکید کرد: مبتلایان به بیماری‌های روانی که این روزها تعدادشان کم نیست، اگر تحت نظارت روان‌پزشک و روان‌شناس قرار بگیرند مشروط بر این که هم خودشان و هم اطرافیانشان آگاه باشند و نگران برچسب‌های دیگران نباشند، می‌توانند زندگی طبیعی داشته باشند و در طول زمان اثرات درمان را در زندگی‌شان مشاهده کنند.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو