آشنایی با 9 نوشیدنی مفید برای کلیه ها

آشنایی با 9 نوشیدنی مفید برای کلیه ها


منبع: بیتوته

102

1400/4/16

11:31


آشنایی با 9 نوشیدنی مفید برای کلیه ها



نوشیدنی برای پاکسازی کلیه‌ها, نوشیدنی طلایی برای سلامت کلیه ها, نوشیدنی مناسب برای عفونت کلیه

نوشیدنی های مفید کلیه نقش ویژه ای در جلوگیری از بیماری های کلیه دارند

 

با این 9 نوشیدنی سلامتی کلیه‌های خود را تضمین کنید 

همانطور که میدانید کلیه یکی از اصلی ترین اندام های بدن است که نقش بسیار مهم تصفیه خون را برعهده دارد. بهتر است بدانید اگر کلیه نداشته باشید مجبورید دستگاهی به نام دیالیز (به اندازه یخچال) را برای همیشه در کنار خود حمل کنید. به همین دلیل است که خوردن نوشیدنی های مفید برای کلیه برای هر همه ما امری ضروری است.

ما در این مقاله قصد داریم شما را با 11 نوشیدنی مفید برای کلیه به علاوه دو خوراک مهم برای کلیه آشنا کنیم. سلامت کلیه را جدی بگیرید تا از بیماری هایی مانند سنگ کلیه دور بمانید. بهتر است بدانید درد سنگ کلیه را به درد زایمان تشبیه می کنند. بنابراین همراه ما باشید.

 

چرا نوشیدنی های مفید برای کلیه اهمیت بالایی دارند؟

کلیه ها یک جزء جدا ناپذیر بدن به حساب می آیند که نقش مهمی در پاک سازی خون از میکروب ها را بر عهده دارند. از این رو که کلیه ها همواره در تماس با باکتری ها و میکروب ها هستند ، لازم است ما نیز به او کمک کنیم. 

 

استفاده از این نوشیدنی ها ، احتمال ابتلا به بیماری هایی مانند سنگ کلیه ، عفونت های ادراری و عفونت مجاری ادرار را تا حد زیادی کاهش دهد. 

همچنین توجه کنید به جای استفاده از چای و قهوه سعی کنید از نوشیدنی هایی که در ادامه بهتان معرفی خواهیم کرد استفاده کنید. مصرف نادرست قهوه به تنهایی می تواند منجر به بیماری های کلیه شود.

 

9 نوشدینی مفید برای کلیه که باید بدانید!

1. آب 

خوراکی های مفید برای کلیه, نوشیدنی مفید برای کلیه, بهترین نوشیدنی برای کلیه

خوردن آب می تواند به دفع راحت تر سنگ کلیه کمک کند

 

قبل از هر نوشیدنی دیگر ، ابتدایی ترین و بهترین نوشیدنی آب سالم است. نوشیدن آب به مقدار لازم ، می تواند نقش بسیار موثری در روند بهبود عملکرد کلیه داشته باشد.

نوشیدن اب هنگام عبور سنگ از کلیه بسیار پر اهیمت تر می شود. خوردن آب در این هنگام می تواند به دفع سنگ کمک کند به همین دلیل لازم است روزانه بین 8 الی 12 لیوان آب بنوشید.

 

نکته ای که باید به آن توجه کنید این است که سعی کنید از آب تصفیه شده استفاده کنید تا املاح زیادی را از طریق آب وارد کلیه هایتان نکنید! این مورد به خصوص برای محیط های کوهستانی و پر املاح اهمیت بیشتری دارد.

برای اینکه بدانید مقدار آب مصرفی شما صحیح است یا نه کافیست به رنگ ادرار خود توجه کنید ، هرچقدر رنگ ادرار شما زرد تیره تر باشد آب بدن شما نیز کمتر است. در این هنگام لازم است مصرف آب یا نوشیدنی های مفید را افزایش دهید.

 

2. آب ذغال اخته

 

خوراکی های مفید برای کلیه, نوشیدنی مفید برای کلیه, بهترین نوشیدنی برای کلیه

آب زغال اخته یکی از نوشیدنی های مفید کلیه است که از عفونت ادرار جلوگیری می کند

 

آب ذغال اخته به طور شگفت انگیزی در از بین بردن باکتری های غفونت زا در ادرار موثر واقع می شود. یکی از این باکتری ها که منجر به عفونت ادرار می شوند باکتری E.coil می باشد. 

وجود چنین باکتری هایی در ادرار می تواند منجر به حرکت ان از ادرار به سمت مثانه و از مثانه به کلیه ها شود. با ورود این باکتری ها به کلیه می تواند به بیماری هایی همچون پیرونفریت ایجاد شود.

 

خوشبختانه ذغال اخته می تواند این باکتر ها را از بین ببرد. 

دقت داشته باشید رقیق کردن ذغال اخته با آب می تواند تاثیر آن را دو چندان کند اما با این وجود خوردن ذغال اخته به تنهایی نیز می تواند برای کلیه مفید باشد.

 

3. ابلیمو 

ابلیمو به دلیل اینکه جزو مرکبات می باشد و از این جهت با داشتن سیترات یا نمک ترش ، در درمان بیماری سنگ کلیه نقش به سزایی را دارد. به همین دلیل آبلیمو یکی از نوشیدنی های مفید کلیه محسوب می شود.

اغلب اوقات سنگ کلیه در اثر اتصال کلسیم با سایر مواد و ایجاد کریستال ها به وجود می آید. درواقع این کریستال ها باهم تجمع یافته و تبدیل به سنگ کلیه می شوند که دفع آن با درد شدیدی همراه است.

 

اما خوشبختانه ابلیمو با ترکیباتی که دارد مانع از اتصال کلسیم به سایر مواد می شود و همچنین درصورتی که این کریستال ها در کلیه شما ایجاد شده باشند ، از اتصال آن ها به یکدیگر و تشکیل سنگ کلیه جلوگیری خواهد کرد.

 

توجه داشته باشید در مصرف ابلیمو از شکر به اندازه زیاد استفاده نکنید! شکر می تواند اثر درمانی ابلیمو را کاهش و حتی از بین ببرد به همین دلیل سعی کنید ابلیمو را همراه با اب بنوشید و اگر نتوانستید این کار را انجام دهید می توانید مقداری عسل به آن اضافه کنید. ترکیب به دست آمده یک نوشیدنی مفید برای کلیه محسوب می شود.

 

4. ماءالشعیر 

 

نوشیدنی طبیعی برای پاکسازی کلیه ها, نوشیدنی برای سلامتی کلیه‌ها, ماءالشعیر برای سنگ کلیه

با اینکه ماءالشعیر برای کلیه مفید است اما خوردن بیش از حد چاقی به دنبال خواهد داشت

 

ماءالشعیر ها می توانند علاوه بر اینکه جایگزین مناسبی برای نوشابه های کوکا و پپسی باشند ، برای درمان بیماری های کلیوی نیز کارامد باشند.

اسید فسفریک موجود در نوشیدنی های کوکا و پپسی تا حدودی حتمال ابتلا به بیماری سنگ کلیه را افزایش می دهند.

دقت داشته باشید مصرف بیش از اندازه نوشیدنی های ماءالشعیر منجر به چاقی و اضافه وزن خواهد شد.

 

5. آب چغندر 

 

نوشیدنی مفید برای بهبود عملکرد کلیه, خوراکی های مفید برای کلیه, نوشیدنی مفید برای کلیه

آب چغندر نوشیدنی مفید کلیه است که مانع اتصال کلسیم های کریستالی می شود

 

اب چغندر به دلیل اینکه کلسیم های کلیه را از بین می برد ، مانع از تشکیل سنگ کلیه خواهد شد. همانطور که کمی قبل تر نیز اشاره کردیم ، بیشترین نوع سنگ کلیه بر اثر ادغام کریستال هایی است که در اثر ترکیب کلسیم با مواد معدنی شکل می گیرد.

از طرفی اب چغندر علاوه بر اینکه می تواند برای کلیه مفید واقع شود ، به دلیل اینکه سرشار از انتی اکسیدان است ، در درمان و پیشگیری بیماری های کبدی نیز نقش موثری را ایفا می کند.

 

6. نوشیدنی مفید زنجبیل 

 

نوشیدنی مناسب برای عفونت کلیه, نوشیدنی مفید برای بهبود عملکرد کلیه, خوراکی های مفید برای کلیه

زنجبیل علاوه بر اینکه برای بیماری های کلیه برای گلودرد نیز از بهترین درمان هاست

 

زنجبیل از آن دست نوشیدنی هایی است که علاوه بر بیماری های کلیه ، گلو درد ، سرفه ، عفونت ها و بسیاری از بیماری های دیگر را درمان می کند.

این ماده شگفت انگیز پس از تحقیقاتی که توسط دانشمندان انجام شد، ماده مناسب برای سنگ کلیه به شمار آمد و امروزه مصرف آن نیز افزایش یافته است.

 

برای مصرف نوشیدنی زنجبیل می توانید مقداری زنجبیل پودر شده را داخل اب داغ بریزید و مدتی را صبر کنید تا دم کرده و اثر آن در آب نفوذ کند. همچنین می توانید زنجبیل را داخل چای نیز استفاده کنید.

سعی کنید این نوشیدنی را به برنامه غذاییتان اضافه کنید زیرا علاوه بر مواردی که ذکر کردیم در کاهش کلسترول نیز بسیار موثر واقع می شود.

 

7. نوشیدنی های ریشه دار 

برخی از میوه دارای خاصیت سم زدایی بدن می باشند به همین دلیل مصرف آن ها می تواند نقش به سزایی در جلوگیری از بیماری های کلیوی به خصوص سنگ کلیه داشته باشند.

این نوشیدنی ها یکی از موثر ترین نوشیدنی هایی هستند که برای درمان سنگ کلیه به کار گرفته می شوند. برخی از این نوشیدنی ها عبارتند از : 

 

آب آناناس 

این میوه کم پتاسیم و شیرین برای رفع مشکلات کلیوی در سالاد ها و دسر ها مورد استفاده قرار می گیرد. علاوه بر این می توانید از آب آن نیز به همین منظور استفاده کنید.

 

آب کرفس 

برای استفاده از کرفس لازم است قبل از مصرف حتما با پزشک خود مشورت کنید. با اینکه از قدیم و الایام برای درمان سنگ کلیه از کرفس استفاده می شد اما با این وجود در صورتی که دچار هرگونه اختلال خونریزی ، فشار خون پایین و یا جراحی برنامه ریزی شده هستید از مصرف آب این گیاه خودداری کنید.

 

شربت یا آب انار 

آب انار را یک نوشیدنی مفید برای کلیه بدانید زیرا علاوه بر اینکه در جلوگیری از سنگ کلیه نقش دارد ، سطح اسیدی ادرار را کاهش داده و به همین دلیل خطر ابتلا به سنگ کلیه را در آینده کاهش خواهد داد.

 

آب سیب 

نوشیدن آب سیب ، باعث افزایش فیبری به نام پکتین در بدن می شود. هنگامی که پکتین در بدن انسان افزایش یابد ، عامل افزایش قند خون و کلسترل و همچنین موادی که به کلیه اسیب می رساند را به حد اقل ممکن می رساند.

 

آلوئه ورا 

گیاه آلوئه ورا نیز به دلیل اینکه بخشی از مکمل ها و روغن های گیاهی به شمار می آید ، می تواند در درمان بیماری های کلیه به خصوص سنگ کلیه عملکرد خوبی داشته باشد.

 

8. چای زردچوبه 

 

بهترین نوشیدنی برای کلیه, نوشیدنی طبیعی برای پاکسازی کلیه ها, نوشیدنی برای سلامتی کلیه‌ها

مخلوط زردچوبه با چای یک نوشیدنی فوق العاده مفید برای کلیه خواهد شد

 

یکی از ادویه جاتی که برای درامان سنگ کلیه می تواند بهترین گزینه باشد اما متاسفانه کمتر به آن توجه می شود ، زردچوبه است. 

زردچوبه خواص فراوانی دارد که یکی از آن ها کاهش فشار خون است. فشار خون بالا را می توان یکی از عامل اصلی بیمار سنگ کلیه دانست به همین خاطر مصرف این ادویه می تواند برای کلیه مفید باشد.

به یاد داشته باشید مصرف بیش از حد این ماده می تواند عوارض زیادی به همراه داشته باشد. برخی از عوارض مصرف بیش از حد زردچوبه سردرد ، خون ریزی زیاد ، ناباروری و دیابت است که باید به آن توجه داشته باشید.

 

9. عرقیجات نوشیدنی های مفید کلیه

 

نوشیدنی مناسب برای عفونت کلیه, نوشیدنی مفید برای بهبود عملکرد کلیه, خوراکی های مفید برای کلیه

عرق یونجه ، هل و خارشتر بهترین نوشیدنی مفید برای کلیه به شمار می روند

 

یکی دیگر از نوشیدنی های مفید برای کلیه ، عرقیجات هستند که در تابستان مصرف آن ها چند برابر می شود. درواقع اثر اصلی عرقیجات مقابله با گرما زدگی است اما هرکدام از آن ها خواص ویژه و منحصر به فرد خود را نیز دارند.

 

از میان این عرقیجات انچه که برای کلیه های مفید می باشد ، عرق یونجه ، هل ، خارشتر و خارخاسک می باشد. این عرقیجات در پاکسازی کلیه نقش مهمی را ایفا می کنند بنابراین حتما در صورتی که دچار مشکلات کلیوی شدید از آن استفاده کنید.

 

خوراکی های مفید برای کلیه را دست کم نگیرید! 

با این که در این مقاله قصد معرفی نوشیدنی های مفید برای کلیه را داشتیم اما به خاطر داشته باشید درمان و پیشگیری از بیماری های کلیه صرفا با این نوشیدنی ها انجام نمی شود و لازم است از این خوراکی ها نیز بهره مند شوید : 

 

انگور ، توت و بادام زمینی 

این مواد غذایی ارزشمند در ترکیبات خود به مقدار زیادی ماده موثر به نام رزوراترول دارند. این ماده در تحقیقاتی که روی حیوانات انجام شد ، باعث کاهش التهاب کلیه می شود. و از این رو اثبات شده است که مصرف این مواد غذایی می توانند به پاک سازی کلیه ها منجر شوند.

 

کرنبری 

کرنبری یکی دیگر از موادی است که در پاکسازی عوامل عفونت زا در کلیه نقش دارد. درواقع در یک آزمایش انجام شده اثبات شد که خوردن کرنبری ، فواید زیادی برای کلیه و به خصوص مثانه دارد. به این شکل که با مصرف این ماده غذایی فاکتور ها و عواملی که باعث ایجاد عفونت در کلیه می شوند به شدت کاهش می یابد و به همین خاطر می توان گفت یکی از مواد غذایی می باشد که نقش ویژه ای را در پاکسازی کلیه دارد.

 

جمع بندی و خلاصه مطالب 

یکی از بیماری های شایع کلیه که درد شدیدی را نیز به همراه دارد ، سنگ کلیه می باشد. این بیماری با اینکه با نوشیدنی های مفید کلیه قابل درمان است و می توان در اغلب موارد سنگ کلیه را دفع کرد اما به یاد داشته باشید ، مصرف بیش از حد برخی از این نوشیدنی ها به خودی خود با عوارض زیادی همراه است. 

 

بهترین راه برای استفاده از این نوشیدنی ها مشورت با پزشک می باشد. همانطور که گفتیم برخی از این نوشیدنی ها مانند آب کرفس می تواند بر اثر بر سایر بیماری ها عواقب خطرناک تری به همراه داشته باشد.

سعی کردیم جامع ترین مقاله را در رابطه با نوشیدنی های مفید برای کلیه برای شما منتشر کنیم. امیدواریم این مقاله نیز مورد توجه تان قرار گرفته باشد.

 

گردآوری : بخش سلامت بیتوته

 

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو