آشنایی با انواع کاهو و خواص آن ها

آشنایی با انواع کاهو و خواص آن ها


منبع: دلگرم

161

1400/4/16

12:08


آشنایی با انواع کاهو و خواص آن ها

انواع کاهو

کاهو نیز مانند کلم در انواع مختلفی وجود دارد که هر یک از آن ها طرفداران خاص خود را دارند. کاهو به عنوان یکی از سبزیجات مفید، برای افرادی که به دنبال رژیم برای کاهش وزن هستند، مناسب است.

همچنین از کاهو می توان در درست کردن غذا، سالاد، پیش غذا و ... استفاده کرد. در این مقاله از مجله دلگرم، شما را با انواع کاهو آشنا خواهیم کرد.

چند نوع کاهو وجود دارد ؟

1. کاهو رومی

کاهو رومی برگ های بلند با تلخی ملایم دارد اگرچه قسمت های میانی آن شیرین تر و محکم تر هستند، این کاهو به دلیل تردی آن در وعده های غذایی مختلف مصرف می شود.

از جمله مهم‌ترین خواصی که این کاهوها دارند، تقویت سلامت چشم و بینایی می‌باشد. تحقیقات زیادی در مورد ویتامین A صورت گرفته و تقریباً همه آنها اثبات کرده‌اند که این ویتامین می‌تواند به صورت مؤثری بر روی چشم تأثیر بگذارد.

ویتامین A عملکرد آنتی اکسیدانی دارد که این موضوع می‌تواند از آسیب‌های رادیکال‌های آزاد به سلول‌های چشم جلوگیری کند. هر چه این آسیب‌ها کاهش پیدا کنند، سلول‌های چشم شما دیرتر پیر می‌شوند.

علاوه بر این، مصرف این کاهو با پیشگیری از بیماری‌هایی مانند دژنراسیون ماکولا و آب مروارید ارتباط دارد. همان طور که در بالا اشاره شد، این کاهوها سرشار از ویتامین A هستند.

تقویت سلامت قلب از اهمیت بسیار بالایی برخوردار است چرا که بیشترین میزان مرگ و توسط بیماری‌ها، به مشکلات قلبی تعلق دارد. سطح بالای آهن موجود در کاهو رومی می‌تواند به بهبود گردش خون منجر شود که این موضوع در پیشگیری به بسیاری از بیماری‌های قلبی نقش دارد.

آهن یکی از عناصر کلیدی در تولید گلبول قرمز است که اجازه می‌دهد هموگلوبین، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به قسمت‌های مختلف بدن حمل کنند. این می‌تواند سطح انرژی را افزایش دهد و همچنین فرآیند بهبود و ترمیم را سرعت ببخشد.

انواع کاهو

انواع کاهوی خوراکی

2. کاهو برگ

کاهو برگ در سه نوع قرمز، سبز و بلوطی یافت می شود. در مورد این نوع کاهو دنبال سر آن نگردید چون همه برگ ها از یک ساقه تنها انشعاب پیدا کرده اند، به همین دلیل کاهو برگ نسبت به برخی کاهوهای دیگر زودتر خراب می شود.

کاهو برگ به واسطه داشتن مقدار زیادی ویتامین آ و همچنین ث بخش بزرگی از سیستم دفاعی بدن را تأمین می‌کنند. خاصیت این دو ویتامین، آنتی‌ اکسیدان بودن آن‌ها است.

برای اینکه با خواص کاهو برگ بهتر آشنا شوید، لازم است بدانید که آنتی‌اکسیدان ها در بدن نقش عوامل مؤثر در کاهش واکنش رادیکال‌های آزاد که گونه‌ای خطرناک از مواد فعال شیمیایی هستند را بر عهده دارند.

اگر رادیکال‌های آزاد به هر دلیلی فعالیت بیش از حدی در بدن داشته باشند باید شما منتظر بروز مشکلاتی از قبیل سکته‌های مغزی، بیماری‌های قلبی و همچنین سرطان‌های بدخیم باشید.

لذا بهره بردن از خواص کاهو می‌تواند راه ساده‌ای برای جلوگیری از بروز بیماری‌های مختلف است. بر اساس مطالعاتی که روی خواص کاهو انجام شده است، مصرف دو فنجان از کاهو می‌تواند ۱۶۴ درصد از نیاز روزانه به ویتامین آ و همچنین ۳۸ درصد از نیاز روزانه به ویتامین ث را تأمین کند.

انواع کاهو

خواص انواع کاهو

3. کاهو آیسبرگ

آیسبرگ یکی دیگر از کاهوهای ترد و خوش خوراک است اگرچه طعم آن به خوشمزگی سایر انواع کاهو نمی رسد. مبارزه با التهاب ، کمک به کاهش وزن، بهبود سلامت مغز و قلب، مبارزه با سرطان، کاهش خطر ابتلا به دیابت، سلامت چشم،

بهبود هضم و سلامت گوارش، کمک به درمان بی خوابی، سلامت استخوان، بهبود سیستم ایمنی بدن، سلامت پوست و مو و مبارزه با کم خونی از خواص این کاهو می باشد.

انواع کاهو چیست

هر نوع کاهو چه خواصی دارد ؟

4. کاهو باترهد

این دسته از کاهو شکل ظاهری متفاوتی دارند، دارای یک هد بزرگ و سفت هستند، تلخ مزه هستند و در اروپا به کاهو خالدار معروفند. در مناطق سردسیر کشت می‌شوند و در رنگ‌های مختلفی تولید می‌شوند.

انواع کاهو

چند نوع کاهو داریم ؟

5. کاهو بیبی لیف

این دسته از کاهو دارای برگ‌های کوچک هستند، از نظر ظاهری تنوع برگی بسیار زیادی دارند و معمولا بصورت برگی برداشت می‌شوند. ارقام رنگی آنها تلخ مزه هستند و معمولا در تمامی شرایط آب و هوایی رشد می‌کنند.

6. کاهو سالانوا

این دسته از کاهو که به کاهو هلندی معروف می‌باشد از خاص ترین و جدید ترین ارقام کاهو هستند، دارای شکل برگ‌های متنوع هستند، طعم ملایمی دارند، تولید چهار فصل این دسته از کاهوها بسیار سخت و دشوار است و نیاز به تجربه بالایی دارد،

به دلیل این که سرعت رشد آنها در دماهای مختلف متفاوت است. همچنین واکنش زیادی نسبت به طول روز و شدت نور دارند.

7. کاهو باتاویا

کاهو باتاویا در دسته سبزیجات اروپائی قرار داشته و این نوع کاهو یکی از محبوب ترین انواع کاهو مورد استفاده در سالاد های محبوب مانند سوپر سالاد استفاده می شود ، این کاهو به سلامت قلب کمک می کند و همچنین خطر ابتلا به سرطان را به شدت کاهش می دهد.

انواع کاهو

فواید انواع کاهو

خواص درمانی کاهو

کاهو از نظر طب قدیم ایران سرد و مرطوب است، کاهو تمیز کننده خون است، ضد تورم است، خواب آور و آرام بخش است، ملین و ادرار آور است. خوردن کاهو برای مالیخولیا مفید است.

کاهو زخم های مجاری ادرار و مثانه را درمان می کند. اگر کاهو را با سکنجبین و یا سرکه بخورند اشتها آور است. کاهو اثر ضد تشنج دارد، درد معده را تسکین می دهد، کاهو قوای جنسی را تقویت می کند.

برای برطرف کردن درد سینه کاهو را بپزید و بخورید، ورم غدد لنفاوی را برطرف می کند، کاهو به ویژه حاوی ویتامین «ث» – ضد اسکوربوت – است. کاهو ارزش غذایی چندانی ندارد، اما از لحاظ درمانی فوق العاده و سرشار از نمک های معدنی با خاصیت قلیایی است؛

به همین سبب خون را تصفیه می کند و به حفظ هوشیاری مغز و سلامت بدن کمک میکند.

برگ های بیرونی کاهو ارزش خوراکی بسیار دارد؛ زیرا این برگ ها بیشتر در معرض نور آفتاب قرار دارد و نسبت به برگ های داخلی حاوی ویتامین بیشتر است. هر چه کاهو سبزتر باشد، ویتامین بیشتری دارد.

این سبزی محتوی چند ماده مهم و شفابخش است. آب کاهو، خنک و شادابی بخش است و میزان فراوانی منیزیم در آب آن سبب تقویت بافت عضلانی، اعصاب و مغز می شود. آب کاهو جنبه درمانی بسیار بالایی دارد.

پتاسیم موجود در کاهو با بهبود گردش خون، روند انتقال مواد مغذی و اکسیژن را به پوست تقویت می کند. کاهو اشتها را تحریک و سموم را از بدن دفع می کند.

دم کرده کاهو مدر است و به عنوان مسکن عمل می کند. کاهو حاوی پروتئین است که برای رشد عضله ضروری است. کاهو منبع غنی انواع مواد معدنی نظیر آهن، منیزیم، مس، کلسیم و پتاسیم است که موجب ارتقاء سوخت و ساز بدن می‌شود.

پتاسیم به داشتن فشار خون تحت کنترل کمک کرده و با تنظیم تعادل مایعات بدن موجب سلامت قلب می‌شود. کلسیم موجود در آن استخوان و دندان‌ها را محکم می‌کند.

همچنین بخوانید:

دستور تهیه 10 غذای خوشمزه با کاهو


مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو