سیف‌الله ابوترابی، سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور در شبکه خبر با اشاره به جزئیات استفاده از خدمات بانکی با استفاده از کارت ملی هوشمند بیان داشت: بر اساس صدور ۵۱ میلیون کارت ملی هوشمند برای مردم کشور این توقع وجود دارد تا از خدمات هوشمند کارت استفاده شود؛ در نتیجه بر اساس ابلاغیه به سازمان ثبت‌احوال بنا شد این کارت را در دستگاه‌های مختلف مورد بهره‌برداری قرار دهیم.

وی ادامه داد: اکنون بر اساس تفاهم‌نامه با سازمان اسناد کشور این کارت کاربردی شده است؛ ضمن اینکه ساز و کار تغییر، اصلاح و یادآوری پین اختصاصی روی کارت هوشمند در دستور کار قرار گرفت؛ در نتیجه در آینده نزدیک در همه دفاتر خدمات الکترونیکی شماره پین فراموش شده تغییر داده می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور با بیان اینکه احراز هویت در فضای مجازی و الکترونیکی در دستور کار سازمان ثبت‌احوال قرار دارد، یادآور شد: دستگاه‌ها و سازمان‌هایی مانند بانک‌ها که ارتباط برخطی با این سازمان دارند از خدمات این کارت هوشمند استفاده می‌کنند؛ به طوری که سازمان اسناد برای رفع دغدغه افراد در انجام معاملات ملکی و ... تفاهم‌نامه‌ای را با ما امضاء کرده و افراد می‌توانند کارت را در دستگاه‌های کارتخوان قرار دهند و با تطبیق اثر انگشت فرد در زمان انجام معامله با پایگاه سازمان ثبت‌احوال از احراز هویت شخص اطمینان خاطر پیدا کنند.

ابوترابی با اشاره به استفاده‌های دیگر دستگاه‌های مختلف از کارت هوشمند ملی، ابراز داشت:‌ در افتتاح حساب در بانک‌ها نیز این موضوع مورد استفاده قرار می‌گیرد؛ به طوری که در خودپرداخت و خوددریافت بانک‌ها این کار صورت می‌گیرد. بانک ملی شعباتی را مشخص کرده و در آینده‌ای نزدیک این موضوع فراگیر می‌شود و هموطنان می‌توانند از خدمات دولت الکترونیک استفاده کنند.

وی با اشاره به اینکه همه دستگاه‌های اجرایی می‌توانند با سامانه سازمان ثبت‌احوال کشور ارتباط برقرار کرده و احراز هویت افراد را انجام دهند، بیان داشت:‌ احراز هویت مانند اثر انگشت و عنبیه چشم که در کارت ملی پیش‌بینی می‌شود.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور اضافه کرد: از طریق موبایل نیز امکان احراز هویت وجود دارد و با نزدیک کردن کارت به گوشی موبایل از این خدمات بهره‌مند می‌شوند اما دستگاه‌های مختلف می‌توانند دستگاه‌های کارتخوان را بر اساس تفاهم‌نامه با سازمان ثبت‌احوال تهیه کنند و از این طریق با سامانه این سازمان مرتبط می‌شوند.

ابوترابی یادآور شد: در حال حاضر ۶ هزار نفر در ثانیه ظرفیت‌سازی شده و تا ۱۰ هزار نفر ظرفیت دارد و این سازمان آماده عقد تفاهم‌نامه با همه دستگاه‌ها در خصوص استفاده از ظرفیت احراز هویت از طریق این کارتخوان‌ها است.

وی با اشاره به آخرین وضعیت صدور کارت ملی هوشمند برای ایرانیان، گفت:‌ از جمعیت ۶۴.۵ میلیون نفری واجد شرایط بیش از ۶۱ میلیون نفر مدارک خود را تکمیل کرده و برای ۵۱ میلیون و ۳۶۰ هزار نفر کارت ملی هوشمند صادر شده؛ ضمن اینکه ۵ میلیون کارت ملی تولید داخل تحویل داده شده است.

سخنگوی سازمان ثبت‌احوال کشور با تأکید بر اینکه سازمان ثبت‌احوال هیچ مشکلی برای صدور کارت ملی ندارد، افزود: ظرفیت‌سازی ۲.۵ میلیون کارت ملی در ماه را پیش‌بینی کرده‌ایم و در صورتی که بدنه کارت ملی تأمین شود ظرف ۶ ماه می‌توانیم همه افراد را تحت پوشش قرار دهیم و اگر بدنه کارت ملی تأمین شود زمان صدور کارت ملی را به زیر ۱۵ روز می‌رسانیم.