زوال عقل با ۹عادت روزمره حتماً به سراغتان می‌آید!

منبع: برترین ها

59

1400/4/16

19:42


اعضای انجمن آلزایمر معتقدند خطر زوال عقل در جامعه رو به افزایش است و با رعایت برخی موارد می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

باشگاه خبرنگاران: اعضای انجمن آلزایمر معتقدند خطر زوال عقل در جامعه رو به افزایش است و با رعایت برخی موارد می‌توان از بروز آن جلوگیری کرد.

زوال عقل با ۹عادت روزمره حتماً به سراغتان می‌آید!

طبق اظهارات انجمن آلزایمر، هر روز شواهد بیشتری نشان می‌دهد که مردم می‌توانند خطر زوال عقل را با پرورش عادت‌های کلیدی سبک زندگی کاهش دهند. در صورت امکان این عادت‌ها را ترکیب کنید تا حداکثر منفعت را به مغز و جسم خود برسانید، قبل از آن لازم است با علت‌های زوال عقل آشنا شوید.

۱. درست سوخت‌رسانی نمی‌کنید

به گفته انجمن آلزایمر یک رژیم سالم و متعادل داشته باشید که حاوی چربی کمتر و سبزیجات و میوه بیشتر باشد تا خطر زوال عقل را کاهش دهد. اگرچه تحقیقات درباره رژیم غذایی و عملکرد شناختی محدود است، برخی رژیم‌های خاص، از جمله رژیم مدیترانه‌ای می‌توانند به کاهش خطر کمک کنند.

۲. مراقب سلامت ذهن‌تان نیستید

انجمن آلزایمر می‌گوید برخی مطالعات سابقه افسردگی را با خطر بیشتر زوال عقل پیوند می‌دهند، بنابراین در صورت داشتن علائم افسردگی، اضطراب، یا دیگر ناراحتی‌های سلامت روان به دنبال درمان آن باشید. همچنین سعی کنید استرس خود را نیز مدیریت کنید.

۳. به لحاظ اجتماعی فعال نیستید

رعایت این نکته در طول پاندمی کرونا دشوار، اما بسیار مهم است. این انجمن توصیه می‌کند شرکت در فعالیت‌های اجتماعی می‌تواند از سلامت مغز حمایت کند. به دنبال فعالیت‌های اجتماعی باشید که برایتان با معنا هستند. برای مشارکت در جامعه محلی خود را‌ه‌هایی بیابید ؛ اگر عاشق حیوانات هستید، در یک پناهگاه محلی داوطلب شوید. اگر از آواز خواندن لذت می‌برید به یک گروه کُر محلی بپیوندید یا در برنامه فوق‌العاده مدرسه شرکت کنید. یا فقط با خانواده دوستان خود فعالیت‌هایی را انجام دهید.

۴. تحصیل خود را ادامه نمی‌دهید

طبق اظهارات انجمن آلزایمر تحصیل رسمی در هر مرحله‌ای از زندگی به کاهش خطر زوال عقل و جنون کمک می‌کند. برای مثال دوره‌ای را در یک کالج محلی، مرکز اجتماعات محلی، یا به صورت آنلاین بگذرانید.

۵. مراقب قلب و ریه‌هایتان نیستید

از دیگر علت‌های زوال عقل عدم مراقبت از سلامت قلب و ریه‌هاست. به گفته این انجمن شواهد نشان می‌دهد که عوامل خطرزای بیماری‌های قلبی‌عروقی و سکته – چاقی، فشار خون بالا و دیابت، تاثیر منفی بر سلامت ذهن دارند. مراقب قلب‌تان باشید، تا سلامت مغزتان حفظ شود، سیگار هم نکشید.

۶. خطر آسیب مغزی را افزایش می‌دهید

آسیب مغزی می‌تواند خطر زوال عقل و جنون را افزایش دهد. انجمن آلزایمر توصیه می‌کند کمربند ایمنی خود را ببندید، حین ورزش‌های برخوردی یا دوچرخه‌سواری کلاه ایمنی به سر بگذارید، و برای جلوگیری از افتادن تدابیری بیندیشید.

۷. به اندازه کافی نمی‌خوابید

به گفته این انجمن فقدان خواب کافی به علت شرایطی همچون بی‌خوابی یا آپنه خواب می‌تواند منجر به بروز مشکلاتی در حافظه یا تفکر شود.

۸. ورزش نمی‌کنید

انجمن آلزایمر توصیه می‌کند به یک ورزش هوازی بپردازید که ضربان قلب‌تان را بالا برده و جریان خون به مغز و بدن را افزایش دهد. مطالعات زیادی به ارتباط بین فعالیت جسمانی و خطر کمتر زوال عقل پی برده است.

۹. بازی‌های ذهنی انجام نمی‌دهید

انجمن آلزایمر می‌گوید ذهن‌تان را به چالش کشیده و فعال کنید. یک عدد مبلمان بسازید. یک جورچین را کامل کنید. فعالیتی هنری انجام دهید. بازی‌هایی همچون بریج انجام دهید که باعث می‌شوند راهبردی بیندیشید. به چالش کشیدن ذهن‌تان می‌تواند فواید کوتاه مدت و بلند‌مدتی برای مغز شما داشته باشد.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو