درمان تاندونیت و شناسایی علل، عوامل و عوارض بروز این عارضه

درمان تاندونیت و شناسایی علل، عوامل و عوارض بروز این عارضه


منبع: آرگا

130

1400/4/17

09:10


تاندونیت بیماری ناشی از التهاب تاندون ها است و وقتی به وجود می آید که شخص از تاندون ها بیش از حد و با فشار بالا استفاده کند. این مشکل در هر سنی می تواند ایجاد شود اما در بزرگسالانی که ورزش می کنند بیشتر دیده می شود. برای درمان تاندونیت روش های دارویی، پزشکی و خانگی مختلفی وجود دارد.

تاندونیت به التهاب تاندون که با پارگی های میکروسکوپی همراه است، گفته می شود. این ضایعه نشان دهنده یک پاسخ التهابی در داخل تاندون می باشد که در لایه خارجی آن التهابی دیده نمی شود و باید درمان شود. استفاده کردن بیش از اندازه از عضله ها مهمترین دلیل در بروز تاندونیت محسوب می شود.

روش های درمان تاندونیت

تاندونین به التهاب و رتجش تاندون یا نوارهای فیبری ضخیم که عامل اتصال عضلات به استخوان ها هستند، گفته می شود. بروز مشکل تاندونیت باعث به وجود آمدن حساسیت روی مفصل خواهد شد. امکان بروز این عارضه در تمام مفاصل بدن وجود دارد، ولی میزان گسترش آن در اطراف شانه ها، آرنج، مچ دست، زانو و پاشنه بیشتر از دیگر قسمت ها می باشد. در اغلب موارد این مشکل به شکلی موثر و با استراحت کردن و فیزیوتراپی قابل بهبود می باشد، در برخی موارد نیز برای کاهش درد از دارو استفاده می شود. در صورتی که مشکل تاندونین شدید شود و پارگی تاندون را به دنبال داشته باشد، نیاز به جراحی خواهد داشت.

بیماری تاندونیت و درمان آن

انواع تاندونیت

مشکل تاندونیت انواع مختلفی دارد که بخش های مختلفی از بدن را تحت تاثیر قرار می دهد.

  • تاندونیت یا التهاب تاندون آشیل:

تاندون آشیل در واقع بین پاشنه و عضله ساق پا قرار گرفته است. تاندونیت آشیل یکی از مشکلات رایج بین ورزشکاران می باشد. همچنین این مشکل می تواند به دلیل استفاده از کفش نامناسب که اندازه خوبی ندارد و یا اینکه تکیه گاهی مناسب برای کف پا نیست به وجود آید. مشکل تاندونیت آشیل بیشتر بین بیماران مبتلا به آرتریت روماتوئیدی دیده می شود.

روش بهبود و مداوا شدن تاندونیت

  • تاندونیت شانه یا عضله بالاخاری:

در این مورد، تاندون اطراف مقصل شانه ملتهب می شود و باعث بروز درد در زمان حرکت به ویژه، زمان حرکت به سمت بالا می گردد. دراز کشیدن روی شانه مشکل دار در طول شب برای بعضی از بیماران مشکل و دردناک می شود. در صورتی که دیگر تاندون ها در همین قسمت متاثر شده باشند، بیمار دچار سندروم روتاتور کاف می شود.

  • آرنج گلف باز یا تنیسور:

آرنج گلف باز یا تنیسور نشانه ای رایج از اپیکوندیلیت جانبی می باشد که اغلب اوقات آن را تحت عنوان آرنج تنیسور می شناسند. درد این تاندونیت می تواند تا قسمت پایین تا مچ دست نیز ادامه داشته باشد. آرنج تنیسور دردی در ناحیه درونی آرنج می باشد که اغلب بین گلف بازها شایع است. زمانی که فرد می خواهد چیزی بردارد، این درد شدیدتر می شود.

 بیماری تاندونیت و مداوای آن

  • سندروم دکوروان یا شست بلک بری:

در این مشکل غشایی که اطراق تاندون های شست را پوشش می دهد و بین انگشت شست و مچ قرار دارد، ملتهب می گردد. با ضخیم شدن این غشا و ورم این قسمت، حرکت دادن انگشت شست دردناک می شود.

  • انگشت یا شست ماشه ای:

انگشت یا شست ماشه ای در زمان صاف شدن، صدای کلیک مانندی می دهد. انگشت به خاطر ضخیم شدن و التهاب غشاء تاندون در کف دست و همچنین عدم اجازه به حرکت روان انگشت، در حالت خم شده باقی خواهد ماند. در برخی موارد هم یک برآمدگی در طول تاندون ظاهر می شود.

علاج برای تاندونیت

  • تاندونیت مچ دست:

این مشکل در اغلب موارد بازیکنان بدمینتون و همچنین کارگران خط تولید، که خیلی زیاد حرکات تکراری در مچ دستشان دارند را تحت تاثیر قرار می دهد. تاندوپاتی یا آسیب به تاندون از دیگر آسیب هایی می باشد که تاندون مچ دست را تحت تاثیر قرار می دهد. این موضوع قبل از اینکه یک التهاب باشد، دژنراتیو می باشد.

روش علاج مشکل تاندونیت

علل بروز تاندونیت

عوامل مختلفی وجود دارند که باعث بروز این مشکل می شوند:

  • آسیب های ناگهانی
  • تکرار حرکات در طول زمان

مشکل تاندونیت اغلب بین اشخاصی که شغل و سرگرمی هایی شامل حرکات تکراری دارند اتفاق می افتد. انجام حرکات تکراری به دفعات باعث بروز این مشکلات می شود.

درمان و علاج بیماری تاندونیت

عوامل تاثیر گذار بر تاندونیت

عواملی که می تواند بر بروز تاندونیت تاثیر گذار باشد شامل موارد زیر می شود:

  • سن: با بالا رفتن سن، تاندون ها انعطاف خود را کم کم از دست داده و بیشتر از قبل مستعد وارد آمدن آسیب خواهند شد.
  • شغل: شخصی که شغلی با حرکات تکراری، شکل بدنی نامناسب، بالا بردن متناوب دست ها، لرزش یا وارد آمدن فشار زیاد داشته باشد، در معرض خطر بیشتری از ابتلا به این مشکل وجود دارد. مثلا شغل نقاشی کردن سقف می تواند باعث عود این مشکل گردد.
  • برخی ورزش ها: برخی ورزش ها دارای حرکت های تکراری می باشند و می توانند تاندونیت را به همراه داشته باشند، از جمله ورزش هایی مانند تنیس، دویدن، شنا، بسکتبال، گلف، بولینگ و بیسبال می توانند باعث بروز این مشکل شوند.
  • بعضی مشکلات پزشکی: بیماران مبتلا به دیابت یا آرتریت روماتویدی بیشتر در معرض ابتلا به تاندونیت قرار می گیرند.

روش مداوا شدن تاندونیت

در صورتی این مشکل و درد به شکلی ناگهانی بدتر شود و یا امکان حرکت دادن مفصل از بین رود، شخص باید به دنبال مراقبت های پزشکی باشد.

علائم بروز تاندونیت

برخی از نشانه ها وجود دارند که در قسمت هایی که تاندون به استخوان متصل می شود، اتفاق می افتد. این نشانه ها شامل موارد زیر می شوند:

  • بروز دردی که با حرکت دادن بدتر شود.
  • حسی مانند صدا خوردن تاندون ها در زمان حرکت
  • تورم، گرمی و قرمزی
  • امکان دارد با یک برآمدگی در طول تاندون رو به رو شوید.
  • درصورتی که دچار پارگی تاندون باشید، با یک خط خالی در تاندون مواجه می شوید که حرکت به سختی انجام می شود.

علائم و نشانه های تاندونیت می تواند از چند روز تا چند هفته یا ماه ها ادامه داشته باشد.

روش های درمان تاندونیت

عوارض تاندونیت

در صورتی که این مشکل به روشی مناسب درمان نشود، ممکن است مشکل پارگی تاندون را به همراه داشته باشد. این مشکل در مواد جدی تر نیاز یه جراحی دارد. در صورتی که درد تاندون برای چند هفته و چند ماه ادامه داشته باشد، مشکل تاندونیت اتفاق می افتد. این مشکل شامل تغییرات دژانراتیو در تاندون و رشد عروق خونی جدید به شکلی غیر طبیعی می شود.

بهبود و علاج تاندونیت

تشخیص تاندونیت

برای تشخیص مشکل، پزشک از فرد سوالاتی در مورد نشانه ها می پرسد و آزمایشاتی بر روی بیمار انجام خواهد داد. زمانیکه پزشک می خواهد تاندون ها را حرکت دهد، امکان دارد صدای غژغژ شنیده شود. این صدا می تواند به دلیل اینکه غشاء تاندون ضخیم و ملتهب شده باشد ایجاد شود. در صورتی که در قسمت بخصوصی از تاندون با حساسیت رو به رو شده بودید، نشان از تاندونیت می باشد.

اگر مشکل با استراحت، اعمال یخ و مصرف داروهای بدون نسخه بهتر نشود، پزشک برخی از آزمایشات را انجام خواهد داد. تصویر اشعه ایکس نشان دهنده ذخیره کلسیم در اطراف تاندون می باشد و در تشخیص مشکل کمک کننده است. برخی آزمایشات دیگر مانند سونوگرافی یا ام آر آی هم می توانند تورم غشاء سلولی را نشان دهند.

کمک به معالجه تاندونیت

روش های درمانی پزشکی

هدف از درمان کمتر نمودن درد و التهاب می باشد. در اغلب موارد مراقبت از تاندونیت با استراحت، اعمال یخ و داروهای مسکن انجام می شود و نیازی به روش های درمانی دیگر ندارد. در ادامه با انواع روش درمان این مشکل آشنا خواهیم شد:

انواع دارو:

در این مورد پزشک امکان دارد موارد دارویی زیر را برای درمان تجویز نماید:

  • مسکن درد: داروهای آسپرین، سدیم ناپروکسن یا ایبوپروفن می توانند درد ناشی از ناندونیت را کمتر نمایند. برخی کرم های موضعی همراه با داروهای ضد التهاب می تواند راهی موثر یرای کاهش درد بدون عارضه جانبی باشد.
  • پلاسمانی
  • کورتیکو استروئید: در برخی موارد پزشک تزریق داروی کورتیکواستروئید را در اطراف تاندون انجام می دهد تا تاندونیت کاهش یاید. تزریق کورتون باعت کاهش التهاب می شود در کاهش درد موثر می باشد. کورتیکو استروئید به منظور تاندونیت های طولانی تر از سه ماه توصیه نمی گردد. زیرا تکرار تزریق می تواند باعث ضعیف شدن تاندون و بیشتر شدن احتمال پارگی شود.
  • غنی از پلاکت (PRP): درمان به وسیله این روش شامل گرفته شدن نمونه ای از خون بیمار و چرخاندن آن تا جداسازی پلاکت ها و دیگر فاکتورهای عامل درمان می باشد. محلول حاصل شده در ادامه به ناحیه دارای درد تاندون حاد تزریق می گردد. درست است که این روش در حال تحقیق و دستیابی به روش استفاده بهینه می باشد اما تزیرق PRP در تاندونیت مزمن نور امیدی برای درمان مشکلات زیادی در این مورد خواهد بود.

مشکل تاندونیت و علاج آن

انجام فیزیوتراپی:

انجام برنامه تمرینی مخصوص برای کشش و تقویت تاندون آسیب دیده می تواند برای رفع این مشکل موثر باشد. به عنوان نمونه تمرین های برونگرا که بر روی انقباض عضله در زمان کشیدگی تاندون تاکید دارد، روشی بسیار موثر برای رفع مشکلات تاندونی بسیاری محسوب می شود که در حال حاضر با عنوان اولین برنامه درمانی شناخته می شود.

مداوا کردن بیماری تاندونیت

روش درمانی سوزن خشک

در این روش سوراخ های کوچکی در تاندون با کمک سوزن ریزی بای تحریک فاکتورهای درمانی تاندون ایجاد می شود.

درمان عارضه تاندونیت

درمان با کمک امواج صوتی:

در این روش کم تهاجمی از برش کوچکی به منظور وارد کردن ابزار مخصوصی برای برداشتن بافت های آسیب دیده با استفاده از امواج فرا صوتی استفاده می شود.

درمان تاندونیت به چند روش

روش جراحی:

جراحی آخرین روش درمانی می باشد که با توجه به صدمه به تاندون انجام می شود. در این روش به روش جراحی تاندون ترمیم می شود. این روش به ویژه وقتی که تاندون از استخوان پاره شده باشد، انجام می شود.

درمان برای تاندونیت

سبک زندگی و درمان های خانگی

برای بهبود خانگی تاندونیت حروف RICE را همیشه باید در ذهن خود داشته باشید و فراموش نکنید. این حروف همان استراحت، اعمال یخ، کمپرس و بالا قرار دادن می باشند. این درمان به تسریع ریکاوری کمک می کند و از بیشتر شدن مشکل جلوگیری می کند.

  • استراحت:

در این روش باید از درد و فعالیت هایی که درد و تورم را بیشتر می نماید خودداری کنید. زمانیکه درد دارید، از انجام کار یا ورزش خودداری نمایید. استراحت کردن برای درمان بافت بسیار ضرروی می باشد ولی این موضوع به معنی استراحت مطلق نمی باشد. می توانید در طول استراحت تمرین ها و فعالیت هایی را انجام دهید که فشاری بر روی تاندون آسیب دیده به همراه نداشته باشد. ورزش هایی مثل شنا و ورزش های آبی مناسب هستند.

  • اعمال یخ:

با اعمال یخ به مدت ۲۰ دقیقه بر روی محل مورد نظر، برای چند مرتبه در طول روز می توانید در کاهش درد و گرفتگی های عضلانی و کاهش تورم تاثیر گذار باشید. کمپرس یخ، ماساژ با یخ و وان آب و یخ همه می توانند در این مورد کمک زیادی نمایند. در زمان ماساژ با یخ می توانید یک فنجان پلاستیکی را از آب پر کرده و بگذارید تا یخ بزند بعد از آن در محل آسیب دیده استفاده نمایید و با فنجان یخ ناحیه را ماساژ دهید.

مداوای مشکل تاندونیت

  • بالا قرار دادن:

در صورتی که مشکل تاندونیت در زانو اتفاق افتاده باشد، با بالاتر قرار دادن پای آسیب دیده، بالاتر از تراز قلب، تورم شدیدا کمتر خواهد شد.

درست است که استراحت کردن یک عامل مهم و کلیدی برای درمان محسوب می شود ولی عدم تحرک در طولانی مدت می تواند باعث سختی مفصل شود. بعد از چند روز استراحت به ناحیه آسیب دیده خیلی آرام آن را تا بازه کامل حرکتی، حرکت دهید تا انعطاف مفصل باقی بماند.

  • کمپرس:

همانطور که می دانید تورم می تواند باعث بروز محدودیت در حرکت مفصل شود. برای کاهش تورم می توانید ناحیه را تا کمتر شدن تورم کمپرس کنید. پیچیدن و کمپرس با باند کشی بهترین روش برای اینکار محسوب می شود.

علاج تاندونیت به روش هایی متفاوت

پیشگیری از مشکل تاندونیت

به منظور کمتر شدن احتمال بروز تاندونیت می توانید توصیه های زیر را به کار ببرید:

  • سخت گیر نباشید:

از انجام فعالیت هایی که سبب اعمال فشار زیاد بر روی تاندون ها شود، پرهیز نمایید به ویژه این که این فعالیت ها برای مدت طولانی انجام شوند. در صورتی که در طی انجام تمرینات خود با درد مواجه شدید باید آن را متوقف کرده و استراحت نمایید.

  • ترکیب تمرینات:

در صورتی که برخی فعالیت ها باعث ایجاد درد می گردند، باید حرکت های دیگر را امتحان نمایید. ترکیب تمرینات می تواند به فرد در جایگزین نمودن تمرینات پرفشاری مانند دویدن با تمریناتی مانند دوچرخه سواری یا شنا کمک کننده باشد.

راه درمان تاندونیت

  • بهبود روش تمرینات:

در صورتی که روش فعالیت با تمرین شما دچار نقص است، خود را در معرض بروز مشکلاتی برای تاندون های خود قرار داده اید. در زمان شروع ورزش با استفاده از دستگاهی جدید، حتما دستور العمل آن را از فردی خبره سوال نمایید.

  • انجام دادن حرکت های کششی:

زمانی را بعد از تمرینات خود به حداکثر سازی بازه حرکتی مفاصل خود اختصاص بدهید. این موضوع باعث می شود تا تروما در بافت های سفت کاهش یابد. بهترین زمان برای انجام دادن حرکت های کششی بعد از تمرین، وقتی است که عضله ها گرم و آماده هستند.

  • عضله های خود را برای بازی آماده سازید:

تقویت کردن عضلات بکار رفته در فعالیت ها و ورزش ها باعث می شود تا به آن ها در مقابله با فشار کمک زیادی شود.

معالجه برای تاندونیت

  • استفاده از محل ارگونومیک برای کار:

حد الامکان وسیله های ارگونومیک برای محل کار خود استفاده کنید و از صندلی، کیبورد و صفحه نمایشگر متناسب با قد، طول دست ها و کارهای معمول خود بهره ببرید. این عمل باعث می شود تا از تاندون ها و مفاصل خود در مقابل فشارهای بیش از اندازه مراقبت نمایید.

در پایان ضمن سپاس از همراهی با این مقاله پیشنهاد می کنیم مطالب درمان گرفتگی گردن و درمان درد ساق پا را نیز مورد مطالعه قرار دهید.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو