اختصاصی| فقط 2 درصد از جامعه معلولین تحت پوشش بهزیستی هستند

55

1400/4/17

10:52


10 تا 15 درصد افراد جامعه به نوعی از یک معلولیت رنج می‌برند در حالی که فقط 2 درصد از آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند؛ تمام قوانینی که در خصوص قانون جامع حمایت از معلولین و یا دفاع از آنان داریم بیشتر به سمت معلولین تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور سوق داده شده.

اختصاصی| فقط 2 درصد از جامعه معلولین تحت پوشش بهزیستی هستند

محمدعلی محسنی بندپی رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در گفت‌وگو با خبرنگار بهداشت نیوز اظهار داشت: 10 تا 15 درصد افراد جامعه به نوعی از یک معلولیت رنج می‌برند در حالی که فقط 2 درصد از آنها تحت پوشش سازمان بهزیستی هستند؛ تمام قوانینی که در خصوص قانون جامع حمایت از معلولین و یا دفاع از آنان داریم بیشتر به سمت معلولین تحت پوشش سازمان بهزیستی کشور سوق داده شده و این موضوع عملاً باعث شده افرادی که به نوعی دارای معلولیت بوده و تحت پوشش سازمان بهزیستی نیستند و نمی‌خواهند از مستمری بهزیستی و طرح‌های اشتغال آنان بهره‌مند شوند از بقیه خدمات اجتماعی که قرار است به آنها داده شود را محروم کرده‌ایم.

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس ادامه داد: تلاش داریم در قانون برنامه هفتم توسعه افراد دارای معلولیت و سالمندان را در یک مقیاس کلی ببینیم و دستگاه‌های متولی پای کار آمده و پاسخگوی مجلس باشند.

محسنی بندپی اظهار داشت: وزارت اقتصاد و دارایی، وزارت فرهنگ و ارشاد پای کار نیامده و وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی تمام فعالیت خود را در سازمان بهزیستی خلاصه کرده‌ است ضمن اینکه وزارت بهداشت هم هماهنگی درون بخشی با دیگر وزارتخانه‌های دولت در این موضوع را ندارد.

وی افزود: تمام قوانین حمایتی از معلولان هم‌اکنون تحت شمول سازمان بهزیستی است و ما قطعاً نمی‌توانیم تا سال 1430 از جامعه معلولان حمایت لازم را ا نجام دهیم این در حالی است که با طرح جوانی جمعیت و خانواده که هم‌اکنون در مجلس یازدهم تبدیل به قانون شده و جمعیت ایران را تا سال 1430 افزایش دهد. 

رئیس کمیته بهزیستی و توانبخشی کمیسیون بهداشت و درمان مجلس گفت: پوشش جمعیت 30 میلیونی معلولان و سالمندان توسط سازمان بهزیستی تا 1430 امکانپذیر نخواهد بود.

مطالب مشابه


نظرات


تصویری


ویدئو